TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

GRUPPETEST: 4 elsykler

Topp smarte tohjulere

Her tester vi fire elsykler som er bygget fra bunnen for å gi deg optimal elektrisk fremdrift på sykkelstien, og smidig digital betjening.

Av / 27.04.23 - 09:37
4 elsykler

Man kan ikke alltid ha medvind på sykkelstien. Eller hva? Med en elmotor på sykkelen nærmer du deg noe som ligner evig medvind på sykkelstien.

Den elektriske motorkraften betyr at du knapt nok må tråkke på pedalene for å komme fremover. Det gjelder uansett hvilken vei vinden blåser.

Les også Tesla på to hjul Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elsykkelmodellene fra det hollandske selskapet, som mener at deres smarte og internettoppkoblede sykler er fremtidens mobilitet.

Elektriske tohjulere på neste nivå 

Til nå har vi vært fornøyde med store sykler som veide det samme som en moped, og stort sett var umulige å bevege fremover på sykkelstien hvis batteriet var tomt. Men som med elbilene som har utviklet seg til fra kjedelige kjøretøy til lekre og topp smarte skuter, har det også skjedd saker og ting med elsyklene, både når det gjelder design, funksjonalitet og betjening.

Alle syklene vi tester her, er utviklet fra bunnen som elsykler. Her er ingen gamle bestemorsykler som har fått satt et batteri på bagasjebrettet og en elmotor på kjedetrekket. Motor og batteri er fullt integrert i designen, i et enkelt tilfeller til og med bygget helt inn i stellet.

Det gjør ikke bare syklene mer fikse. I mange tilfeller er vekten på nivå med vanlige sykler, og designen står heller ikke tilbake for de ikke-elektrifiserte artsfellene.

Annonse

Avanserte sensorer, automatiske trinnløse gear og dynamisk justering av motorytelse gir samtidig en smidigere og mer uanstrengt kjøreopplevelse.

Betjeningen har dessuten løftet seg til et nivå av teknologisk raffinement, som gjør de tohjulede til naturlige ledsagere i vår digitale hverdag. De smarteste av dem kan låses opp og betjenes med mobilen, har innebygde alarmer og GPS-sporing.

Les også Vill pris på varme, brede dekk! Harley-elsykkel er for så vidt lekker nok, men prisen er vanvittig.

En stor investering

Skrittet fra den analoge jernhesten til en moderne digitalisert elsykkel er derfor større enn noensinne. Og det er prisene også. Ingen av syklene i testen koster under tretti tusen kroner. En av dem koster til og med nesten det dobbelte.

Det er en stor investering, men kan godt være verdt prisen. Hvis evig medvind på sykkelstien er det som må til for å få deg opp på jernhesten fremfor inn i bilen eller bussen på dine turer rundt i byen eller til og fra jobben, er det raskt tjent inn.

Coboc Kallio CMF Komfort

Kjører fantastisk med og uten strøm

Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.

En forrykende sykkel, ganske enkelt. At den samtidig har velkjørende elektrisk motor og en rekke avanserte funksjoner bygget inn bak den stilrene lettvektsdesignen, gjør den bare enda kulere.
Kjempedyr.
Les hele testen

Cowboy 4

Til den stilsikre storby-cowboy

Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser

Smidig og responsiv kjøreopplevelse. Lett og lekker design. Elektronisk lås og GPS-sporing. Smart mobilintegrasjon.
Styret kan ikke heves. Duger ikke til mye uten mobilen .
Les hele testen

Harley-Davidson Serial 1 Mosh/Cty 1

En Harley uten støy og bensinos

Serial 1 Mosh Cty 1 er en velkjørende og ytterst enkel elsykkel som kjører langt på batteriet og krever et minimum av vedlikehold.

Ligger godt på veien. Jevn og behagelig kjøreopplevelse. Deilig enkel. Lang rekkevidde. Forholdsvis lett.
Ingen smarte funksjoner. Temmelig dyr.
Les hele testen

Mate X

Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart

En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.

Ligger stabilt på veien.
Den maksimale hastigheten er langt over det tillatte. Motorytelsen er veldig ujevn. De åtte utvendige girene gir ikke mye mening og vil kreve vedlikehold. Sykkelen er tung som en tank.
Les hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikkel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blitt til et vell av innhold til magasiner, aviser og webmedier innenfor kultur, livsstil og tech. De seneste årene har Rasmus fungert som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC-er og mobiler til elbiler, smarte hjem og lydutstyr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen