Merket BESV er nok mindre kjent på våre breddegrader. Forkortelsen står for Beautiful Electric Smart Vehicles. På selskapets hjemmeside forklares akronymet også med: Beautiful Eco-friendly Smart Vision. Da er alle gode og grønne hensikter nevnt.
Det taiwanske selskapet produserer sykler til både land og by. Modellene fås i forskjellige størrelser og med eller uten lav innstigning. Du må imidlertid ikke helt til Taiwan for å kjøpe en BESV-sykkel. Den fellesnordiske importøren heter Witt.
Vårt testeksemplar er BESV CT 2.5 LS, altså en modell med lav innstigning (low step). Allerede før sykkelen er pakket ut, løper superlativer som ”tung” og kraftig” gjennom hodet mitt. BESV er testens tungvekter, og stellets design er kraftig, for ikke å si tykt.
Testeksemplaret ble levert uten montert forhjul. Det krever sin kvinne å få 27 kilo opp av frakt-kassen, og få stellet plassert så hjulet kan monteres. Delene til monteringen følger med i form av spydfjær og en hurtigkoblingsaksel.
Naturligvis får ikke alle levert sykkelen på denne måten, men vær oppmerksom på at 27,1 kilo kan gi utfordringer i håndteringen av BESV CT 2.5 LS. For eksempel hvis du skal ha den med på en biltilhenger.
Vekten er både en fordel og en ulempe. Etter et par testturer viser BESV CT 2.5 LS sine gode og mindre gode sider. Her spiller også design og motorkraft en vesentlig rolle.
Lading og oppsett
BESV CT 2.5 LS er velutstyrt i både teknisk og praktisk forstand. Du kan låse opp batteriet, montere det fra stellet og lade det fra en stikkontakt, hvor det måtte passe deg best. Praktisk hvis du for eksempel bor i leilighet.
Nøkkelen til batteriets lås er den samme som til sykkelens egen fysiske lås. Sykkelen leveres med en adapter som skal sitte i enden av batteriets ladekabel. Forvent at det tar minst 5,5 timer å lade opp batteriet til 100 prosent.
Som den eneste i testen har BESV CT 2.5 LS sin egen sykkelcomputer med LCD-skjerm. Computeren, Shimano Steps SC-E6100, passer inn i holderens innhakk på hver side. Holderen sitter på midten av styret, og krever litt finjustering med torx-skruer og unbrako for at skjermen skal sitte godt i forhold til din synsvinkel.
Sykkelcomputeren gir adgang til assistanse fra motoren, målt gjennomsnittsfart, distanse og forventet batteriytelse målt i resterende kilometer. BESV CT 2.5 LS har fire innstillinger for assistanse: Walk, Eco, Normal og High. Du får et batteridrevet ”skubb” opptil 25 km/t.
En sykkelcomputer med tre knapper og tofarget display kan virke gammeldags anno 2024 når vi har med en elsykkel å gjøre. LCD-displayet på 2,7 tommer er imidlertid ikke mindre enn fremragende. Selv i klart solskinn ble opplysninger som for eksempel fart, distanse og kjøremodus vist klart og tydelig.
Personlig er jeg ganske begeistret for å kunne sjekke farten under kjøringen. Spesielt fordi det gir en fornemmelse av hvor mye jeg selv yter på pedalene. Kilometertallet er vist med større tall enn andre opplysninger på displayet, noe som gjør det enkelt å holde øye med.
App og finjusteringer
I første omgang var jeg overbevist om at Shimano Steps SC-E6100 var eneste mulighet for å styre og finjustere BESV CT 2.5 LS. Hverken manual eller hjemmeside gjør et stort nummer av at BESV-sykler også har en app, nemlig: E-Tube Project Cyklist.
Mens sykkelcomputerens knappefunksjoner, som for øvrig sitter til venstre på styret, virker litt trøblete å betjene (spesielt hvis du har store fingre), er appen annerledes med på notene. Menyene er oversiktlige og logiske å manøvrere rundt i.
Via appen oppdaterer du sykkelens forskjellige elektroniske deler, som sykkelcomputeren og styrets styreenhet til assistansen. Det er også her du kan sjekke eventuelle loggede feil.
Alt foregår via Bluetooth, og det er ingen spesielle hensyn når det kommer til oppdateringer.
Motorkraft og ytelse
Med en sammensatt, oppladet og oppdatert BESV CT 2.5 LS begynner første tur. Allerede før jeg forlater garasjen, merker jeg fysisk at sykkelen er en tungvekter. Forhjulet beveger seg ikke like smidig som hos Ampler Stellar, noe som gjør BESV-sykkelen tung å håndtere. Trøbbelet gjelder både når du sitter på sykkelen og når du skyver den.
Shimano E5000-motoren yter 250 W, noe som viser seg å være i underkant for en stabil, ensartet kjøreopplevelse. Jeg merket det både på mindre stigninger og på lengre (rette) strekninger.
Elsykkelen har støtdemperen SR Suntour Nex-E25 på forgaffelen. Manualen inneholder ikke et skjema med innstillinger i forhold til vekten din, men anbefaler en fagperson hvis man skal justere på støtdemperen. Finjustering kan være nødvendig, for BESV-sykkelen virker stiv i stellet, og skrangler ved den minste hump.
En av mine lengre turer foregikk i et flatt åpent område som er ganske forblåst. BESV CT 2.5 LS mistet pusten underveis og fikk dårligere fremdrift, der jeg måtte tråkke tyngre på pedalene.
Mest av nysgjerrighet satte jeg assistansens effekt til maksimale ”High” og tråkket alt jeg kunne på pedalene. Farten nådde 26,8 km/t. Underveis slo assistansen seg av, og sykkelen ble for tung til å holde farten oppe.
Sykkelen ligger stabilt på veien uten de ”hoppene” i fremdriften som jeg til dels har fått med Cowboy Cruiser ST. BESV har sentermontert motor, noe som kan være en del av forklaringen. I hvert fall fikk jeg fornemmelsen av å være kaptein på en supertanker. Rolig og stabil, men med tung fremdrift.
Konklusjon
BESV CT 2.5 LS veier mye, men når den først er ute og kjører, er sykkelen et fint bekjentskap. Pendlere som skal kjøre på rette strekninger vil få en god makker på sykkelstien. BESV ligger stabilt og trofast på veien.
Stellet skrangler en del hvis underlaget har hull eller består av for eksempel brostein. Jeg justerte litt på forgaffelens innebygde støtdemper, men det gjorde ingen forskjell for ”skranglingen”. Stellets underside har også tendens til å ”kjøre på”, så vær oppmerksom på kantsteiner og lignende.
Med BESV CT 2.5 LS må du unnvære glatte detaljer i designen. Du blir heller ikke den første ut av lyskrysset, for motorens ytelse føles litt i underkant. Til gjengjeld får du et vennlig, men lettere forsinket skubb når assistansen slår til. Kanskje også veldig merkelig når du har over 27 kilo å holde styr på.
Også i denne testen:
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkjørende skjønnhet
Amplers elsykkel imponerer på nesten alle parametere. Kan du unnvære rå styrke og en bred palett av innstillinger, er Stellar en opplagt sykkel til storbybruk.
Cowboy Cruiser ST
En Tesla på to hjul
Med Cowboy Cruiser ST får du ypperlig design og stabil kjøring. Elsykkelen serverer et vell av features og innstillinger, men kjøreopplevelsen er litt anonym.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser