TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkjørende skjønnhet

Amplers elsykkel imponerer på nesten alle parametere. Kan du unnvære rå styrke og en bred palett av innstillinger, er Stellar en opplagt sykkel til storbybruk.

Skrevet av / 24.08.24 - 14:15
Ampler Stellar Midnight Blue
Natasja Broström

For åtte år siden gikk tre estere, Ardo, Hannes and Rait, sammen om å lage den ultimate elsykkelen til bykjøring. Prototypen ble skapt i en privat garasje. Siden har Ampler Bikes utvidet forretningen med egen fabrikk i hjemlandet og show-rooms i blant annet Tyskland.

Ampler Bikes er ikke blant de mest kjente brands i Norden, og selskapet leverer ikke til alle land. Det skal imidlertid ikke forhindre oss i å teste en av selskapets nye smarte bysykler, nemlig Ampler Stellar i størrelse medium og fargen midnattsblå. Modellen fås også i sort og rød.

Ampler Stellar er i en mer konservativ design i forhold til andre av testens deltakere. Selv støttebenet sitter der det pleier – nemlig midt på. (Foto: Natasja Broström)

Syklene fra Ampler kjennetegnes av et klassisk stell med få krummelurer. Ampler Stellar ligner en tradisjonell sykkel med batteriet i stellet. Modellen har utvendig gir, noe som skal gi raskere overførsel av energi og fremdrift. Kanskje litt overflødig når vi nå har med en batteridrevet sykkel å gjøre.

Annonse
Les også Smartlys til campingbordet Philips Hue Go er en bordlampe som kan brukes selv om du er borte fra stikkontakten. Og den klarer også en lett regnbyge.

Lading og oppsett

Allerede ved utpakkingen er Ampler Stellar en fornøyelse å møte. Elsykkelen er over 10 kilo lettere enn testsykkelen fra BESV. Selvfølgelig er lav vekt ikke et kriterium alene i en test, og alle sykler leveres ikke (som vårt testeksemplar) i en fraktkasse som brukeren må bakse med.

Testens mest håndterbare design. Stellet er lett å få grep om slik at jeg kunne montere de to pedalene. Farger og bokstaver skiller venstre og høyre pedal, noe som er avgjørende for sensorene. (Foto: Natasja Broström)

Det som gleder med Ampler Stellar, er det runde, enkle stellet som selv mindre hender (som mine) får godt grep om. Design og lavere vekt gjør sykkelen lett å håndtere i forhold til andre deltakere i gruppetesten, enten batteriet er slått på eller ikke.

Det magnetiske uttaket til batteriet sitter litt vel lavt nede på stellet. Du må altså bøye deg for å komme til uttaket. Som den eneste i testen har Ampler Stellar display i stellet med vist tekst, tall og ikoner. Selv i klart solskinn er den buede skjermen lett å lese, og appen Ampler Bikes 2.0 gjør ingen feil, men kobler seg opp som den skal.

Du må bøye deg for å komme til ladeporten, noe som kan være irriterende for noen. Porten er imidlertid magnetisk, så ladekabelen fester seg lett i uttaket. (Foto: Natasja Broström)

Eneste malurt i begeret er at batteriet tok over et døgn å lade. Skjermen viste at den resterende ladetiden ville være på 15 minutter. Reelt sett tok det flere timer før batteriet var på 100 prosent.

App og spesiell assistanse

Ampler Stellar har på/av-knappen på undersiden av stellet, under displayet. En logisk plassering for enkel betjening av begge deler. Vårt testeksemplar har et semi low step-stell med to tverrstenger. Både display og knapp sitter på øverste stang.

Displayet er passe stort til at du får fin oversikt over blant annet tid, batteriets kapasitet og antall kjørte kilometer. Når appen er forbundet via Bluetooth, kan du innstille alt fra lås til lys. Den elektroniske låsen hindrer at andre kan slå på sykkelen (via på knappen) og kjøre avsted med den.

På-av-knappen sitter like under displayet på stellets overside. Her vist på Stellar i modellens rødfargede versjon. (Foto: Ampler Bikes)

Jeg har ikke mye kunnskap om elektroniske låser, men foretrekker en fysisk kjedelås. Har du synlig lås på sykkelen din, sender det et signal til eventuelle tyver: Denne sykkelen er låst. Basta.

Les også Større og raskere Den nye iPad Air er vesentlig raskere enn sin forgjenger, og så fås den i en utgave med 13-tommer skjerm. Synd at Apple holder fast på foreldet skjermteknologi.

Appen inneholder GPS for lokalisering av sykkelen din, og registrering av turer og ruter med kart og statistikk. Du kan også lagre aktivitet vist på ukebasis.

Sykkelen har to typer assistanse. Default gir en ytelse på 70 prosent, mens Max leverer 100 prosent av den assistansen du måtte ha bruk for. De to modusene vises som ”1” og ”2”.

Appen til Ampler Bikes gir adgang til lokalisering, lås og historikk. (Skjermbilde: iOS)

Du skal ikke stille inn assistansen mens du kjører, men overlate styringen til sykkelen. Det du har behov for, registreres via sensorene i pedalene. Du kan imidlertid finjustere i appen når assistenten skal slå inn (målt i fart) og med hvor høy ytelse (målt i prosent).

Du kan også koble assistansen fra, og bare bruke Ampler Stellar som en alminnelig sykkel. Lyktelyset virker, uansett om assistansen fra batteriet er slått på eller av.

Motorkraft og ytelse

Ampler Stellar har ikke gruppetestens sterkeste batteri eller motor, og det kan merkes. På vanlig vei var sykkelen en fornøyelse. Sensorene klarte det meste, så jeg i stedet kunne konsentrere meg om å unngå sommerens mange vannpytter.

Stellets display fungerer fint i solskinn. Det viser blant annet tiden, din aktuelle hjelp fra motoren (vist som ”1” eller ”2”) og batteriets resterende kapasitet. (Foto: Natasja Broström)

Nær toppen av en lang bakke (565 meter, 11 høydemeter) mistet Ampler Stellar en del av fremdriften. Jeg justerte litt på innstillingene for ytelsen i de to modusene og tok turen i flere omganger. Opplevelsen var den samme. Ampler Stellar egner seg ikke til stigninger og skiftende høyder. Sykkelen mangler rett og slett den rå styrken som jeg får med Cowboy ST Cruiser.

Opplevelsen på flat vei og i bykjøring er derimot helt på topp. Her er Ampler Stellar i sitt ess, og leverer gruppetestens beste kjøreopplevelse. Utover en perfekt avstemt assistanse fra motoren og pedalene, sitter det klare displayet bra for rytterens oversikt.

Testens mest anonyme stell. Ampler Stellar vinner imidlertid ved nærmere bekjentskap. Sykkelen er en pen bysykkel med få klossede designløsninger. (Foto: Natasja Broström)

Skal vi finne noe å klage på, er sykkelens force også litt dens akilleshæl. Jeg ble så glad for den smidige assistansen at jeg nesten glemte å skifte gir etter forholdene. Flere ganger ble den flotte kjøreturen avbrutt av girets hektiske klikk. Luksusproblemet forsvinner nok når ryttere som jeg venner oss til å skifte gir.

Konklusjon

Ampler Stellar er ikke testens sterkeste, mest intelligente elsykkel. Designen kan også virke kjedelig for noen, men jeg finner det fint i all sin enkelhet. Elsykkelen er beregnet til storbysykling, og det er en begrensning hvis du er på utkikk etter en sykkel til flere formål.

Stellar er likevel testens vinner når det samlede regnestykket gjøres opp. Elsykkelen er enkel å håndtere i både fysisk og elektronisk forstand. Appen er oversiktlig, lett å håndtere og lager ingen sære krumspring med tapt forbindelse eller feilmeldinger.

Ampler Stellar er en veldesignet bysykkel som leverer testens absolutt beste assistanse. Sykkelen er en utsøkt fornøyelse å kjøre på – både med og uten hjelpen slått på. (Foto: Natasja Broström)

Det buede displayet på stellet forstyrrer ikke Stellars enkle design. Skjermen står klart og er passe stor til tydelig å vise alle opplysninger. Styret, håndtakene og deres håndleddstøtte er med på å øke kjøregleden.

Ampler Stellars største triumf er assistansen og dens to moduser, som via pedalenes sensorer leverer når det gjelder. Du får behagelig, men effektiv støtte hele veien. Mer kan man nesten ikke forlange av en elsykkel.

Karakter
Ampler Stellar Midnight Blue
High End

Home mener

Elegant og diskré design. Lett å håndtere med og uten aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistanse på stigninger og rett vei. Automatisk assistanseskifte. Merkbart svakere batteri. Er ikke velegnet til raske temposkift og stigninger.

Også i denne testen:

3 elsykler (2024)

BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bysykkelen fra BESV ligner på og veier like mye som en bestemorssykkel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elsykkelen sikkert som et tankskip på veien.

Ligger stabilt på veien. Fysisk lås og avtakbart batteri. Fremragende display på computer. Enkle innstillinger.
Tung og vanskelig å håndtere. Kan miste fremdrift i motvind og ved stigninger. Rasler ved den minste hump eller i kontakt med brostein.
Les hele testen

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperlig design og stabil kjøring. Elsykkelen serverer et vell av features og innstillinger, men kjøreopplevelsen er litt anonym.

Elegant design, behagelig assistanse, et vell av appinnstillinger og features.
Kortere rekkevidde enn andre elsykler i samme klasse. Litt anonym kjøreopplevelse. Al-styring og justering foregår via appen.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Nyhet!

LB+ Total uke

Tilgang til ALT innhold i en uke

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

39,- / for 1 uke
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Scroll to Top