For bare få år siden lignet mange elsykler klossete mopeder med et synlig batteri. De var ofte tunge og kantede å se på og betjene. Siden den gang har det skjedd en del.
Nåtidens elsykler har ikke automatisk kastet noen kilo, for eksempel på grunn av lettere batteri. Generelt har de eldrevne to-hjulene fått mer strømlinjeformede design og er langt smartere enn tidligere. En av deltakerne i denne testen forteller til og med, via app, om lokale luft- og værforhold.
Prisene har også steget, og gjør elsykler til en større økonomisk investering. Derfor har vi et bredt deltakerfelt så forskjellige prisnivåer, målgrupper og muligheter er representert. Blant annet har vi testet en ”klassisk” elsykkel og en rå designperle i minimalistisk design.
Taiwanske BESV utgjør testens tyngste, mest klassiske modell med senterplassert motor. Her er kodeordet stabilitet. Belgiske Cowboy er feltets ”frekke gutt” med masser av kraft, mens estiske Ampler leverer skånsom og ensartet ytelse i elegant innpakning.
Bruken av app og elektronikk er også ganske forskjellig fra deltaker til deltaker. En av de tre syklene har egen computer. En annen har atskillige gir og innstillinger, mens en tredje klarer alt, uten at brukeren må løfte en finger.
Slik testet vi
Design, elektronikk og utseende er ikke alt, så syklene har også fått lov å vise hva de kan ute i trafikken. Gruppetesten viser merkbart forskjellige løsninger. Vil du først ut i krysset etter grønt lys? Eller handler det om en behagelig tur på rette strekninger?
Alle tre deltakerne er blitt bedømt etter sin brukervennlighet, app, design og komfort. Her snakker vi både om stellets stivhet, motorens plassering og muligheten for å stille inn for eksempel en støtdemper.
Elsyklene fikk lov til å strekke ut på rette veier, i skiftende bykjøring og prøve krefter med noen av Københavns mer utfordrende strekninger.
Strekningene er 375 meter og 565 meter med en gjennomsnittlig stigning på henholdsvis 4,3 prosent og 1,9 prosent. Begge bakkene har en samlet stigning på 11 høydemeter. Ikke akkurat Alpene, men likevel noen utfordringer.
Etter en måneds testkjøring på veiene (og oppover bakker) viser vår test at det ikke er likegyldig hva du velger og ut fra hvilke kriterier. Alt annet ville nok også være en overraskelse.
De tre elsyklene har forskjellige muligheter og begrensninger, og henvender seg derfor også til forskjellige kjøpere. Hver sykkel har sitt eget alternativ til en app-styrt og batteridrevet ryggstøtte. Spørsmålet er hva du trenger – og hvor mye du har til rådighet i lommeboken.