TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

GRUPPETEST: 3 elsykler (2024)

Medvind på sommerens sykkelstier

Elektriske sykler er blitt penere, smidigere og mer sofistikerte. Vi har testet tre elsykler og deres veldige forskjellige tilnærminger til batteridrevet kjøreglede.

Av / 24.08.24 - 14:15
3 elsykler (2024)

For bare få år siden lignet mange elsykler klossete mopeder med et synlig batteri. De var ofte tunge og kantede å se på og betjene. Siden den gang har det skjedd en del.

Nåtidens elsykler har ikke automatisk kastet noen kilo, for eksempel på grunn av lettere batteri. Generelt har de eldrevne to-hjulene fått mer strømlinjeformede design og er langt smartere enn tidligere. En av deltakerne i denne testen forteller til og med, via app, om lokale luft- og værforhold.

Prisene har også steget, og gjør elsykler til en større økonomisk investering. Derfor har vi et bredt deltakerfelt så forskjellige prisnivåer, målgrupper og muligheter er representert. Blant annet har vi testet en ”klassisk” elsykkel og en rå designperle i minimalistisk design.

3 elsykler (2024) 1
Cowboy Cruiser ST har testens største utvalg av features og funksjoner i appen. En del er ganske fornuftig og brukbart, men mye av det er også rene unødvendigheter. (Skjermbilde: iOS)
Les også Ny elektrisk pizzaovn til både ute og inne Enten du foretrekker elektrisk, gass, kull eller ved, finnes det nå en pizzaovn for deg i Ooni-serien.

Taiwanske BESV utgjør testens tyngste, mest klassiske modell med senterplassert motor. Her er kodeordet stabilitet. Belgiske Cowboy er feltets ”frekke gutt” med masser av kraft, mens estiske Ampler leverer skånsom og ensartet ytelse i elegant innpakning.

3 elsykler (2024) 2
Sykkelen fra BESV har som den eneste egen, selvstendig sykkelcomputer. Skjermen kan virke gammeldags, men er overraskende god i bruk. (Foto: Natasja Broström)

Bruken av app og elektronikk er også ganske forskjellig fra deltaker til deltaker. En av de tre syklene har egen computer. En annen har atskillige gir og innstillinger, mens en tredje klarer alt, uten at brukeren må løfte en finger.

Annonse

Slik testet vi

Design, elektronikk og utseende er ikke alt, så syklene har også fått lov å vise hva de kan ute i trafikken. Gruppetesten viser merkbart forskjellige løsninger. Vil du først ut i krysset etter grønt lys? Eller handler det om en behagelig tur på rette strekninger?

Alle tre deltakerne er blitt bedømt etter sin brukervennlighet, app, design og komfort. Her snakker vi både om stellets stivhet, motorens plassering og muligheten for å stille inn for eksempel en støtdemper.

Les også Søndag formiddag er reddet I årets store gruppetest av robotgressklippere uten kanttråd blir tre kjente merker utfordret av to helt nye på markedet. Finn ut hvilke som slår gresset best, og hvor du får mest for pengene.

Elsyklene fikk lov til å strekke ut på rette veier, i skiftende bykjøring og prøve krefter med noen av Københavns mer utfordrende strekninger.

3 elsykler (2024) 3
Sykkelen fra BESV har støtdemper på forgaffelen. (Foto: Natasja Broström)

Strekningene er 375 meter og 565 meter med en gjennomsnittlig stigning på henholdsvis 4,3 prosent og 1,9 prosent. Begge bakkene har en samlet stigning på 11 høydemeter. Ikke akkurat Alpene, men likevel noen utfordringer.

Etter en måneds testkjøring på veiene (og oppover bakker) viser vår test at det ikke er likegyldig hva du velger og ut fra hvilke kriterier. Alt annet ville nok også være en overraskelse.

3 elsykler (2024) 4
Ampler Stellar har testens eneste innebygde display med forskjellige opplysninger som modus og batteriets tilstand. (Foto: Natasja Broström)

De tre elsyklene har forskjellige muligheter og begrensninger, og henvender seg derfor også til forskjellige kjøpere. Hver sykkel har sitt eget alternativ til en app-styrt og batteridrevet ryggstøtte. Spørsmålet er hva du trenger – og hvor mye du har til rådighet i lommeboken.

BESV CT 2.5 LS

Supertanker på to hjul

Bysykkelen fra BESV ligner på og veier like mye som en bestemorssykkel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elsykkelen sikkert som et tankskip på veien.

Ligger stabilt på veien. Fysisk lås og avtakbart batteri. Fremragende display på computer. Enkle innstillinger.
Tung og vanskelig å håndtere. Kan miste fremdrift i motvind og ved stigninger. Rasler ved den minste hump eller i kontakt med brostein.
Les hele testen

Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperlig design og stabil kjøring. Elsykkelen serverer et vell av features og innstillinger, men kjøreopplevelsen er litt anonym.

Elegant design, behagelig assistanse, et vell av appinnstillinger og features.
Kortere rekkevidde enn andre elsykler i samme klasse. Litt anonym kjøreopplevelse. Al-styring og justering foregår via appen.
Les hele testen

Ampler Stellar Midnight Blue

Blid og velkjørende skjønnhet

Amplers elsykkel imponerer på nesten alle parametere. Kan du unnvære rå styrke og en bred palett av innstillinger, er Stellar en opplagt sykkel til storbybruk.

Elegant og diskré design. Lett å håndtere med og uten aktivt batteri. Behagelig fremdrift og assistanse på stigninger og rett vei. Automatisk assistanseskifte.
Merkbart svakere batteri. Er ikke velegnet til raske temposkift og stigninger.
Les hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971) er journalist i L&B Home. Hun begynte på dagsavisen Politikens IT-bidrag på 1990-tallet, og derfra gikk turen videre til fagblader, magasiner og aviser, der Natasja skrev om blant annet IT og nerd-kultur. Fra 2002 har Natasja jobbet for Datatid Techlife, hvor hun var IT-journalist innenfor smart living og postkasseredaktør i Alt om Data.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen