Det må krefter til når du pakker ut Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen av emballasjen. Vi snakker om en el-sparkesykkel på 19 kilo. Det er et år siden vi sist hadde en el-sparkesykkel fra Xiaomi i redaksjonen. I mellomtiden har det skjedd en del med hensyn til pris, vekt og ytelse.
I 2023 tok vi testturene på Xiaomi Electric Scooter 3. Vekten lå den gangen på 13,2 kilo, og batteriets ytelse var på 300 W. Electric Scooter 3 var så velkjørende at el-sparkesykkelen vant prisen som årets beste i sin test-kategori.
Med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen er ambisjonene skrudd opp. Endelsen ”pro” skal tas seriøst. El-sparkesykkelen er ikke bare til litt helgekjøring i ny og ne. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er et profesjonelt transportmiddel med høy ytelse. Noen ganger litt for mye av det gode.
Sparkesykkelen settes sammen ved å putte ledningen, som går mellom styret og batteriet, inn i den hule styrestangen. Deretter monteres og festes styret med fire medfølgende unbrakoskruer. Allerede her merker man vekten. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro står stabilt på støttebenet, men svaier det, må du legge krefter til for å rette det opp.
Ved siden av økt vekt i forhold til Electric Scooter 3 har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro også fått godt med motorkraft. Hele 1000 W ligger gjemt i batteriet under fotstøtten. Det kraftige batteriet skal vise seg å både være en fordel og en ulempe.
App og elektronisk lås
Appen Mi Home hentes via QR-koden på klistremerket som sitter på styrestangen. Litt tåpelig å plassere koden der hvis du på et senere tidspunkt får behov for å reinstallere appen. Kanskje vil du gjerne fjerne det noe fargerike klistremerket. Med tiden kan det også bli slitt og vanskelig å lese.
I appen stiller du blant annet inn lyset i lyktene. De kan aktiveres til å lyse foran og bak, eller settes til å tennes automatisk etter lysforholdene. Du slår manuelt på/av ved hjelp av den fysiske på/av-knappen som sitter under displayet midt på styret.
Knappen er for øvrig testens beste. I motsetning til den myke knappen på E-Way E-5045FS er på/av-knappen hos Xiaomi stram, fast og reagerer med en gang du trykker på den.
I appen velger du syv tall som kode til å låse el-sparkesykkelen. Du må taste den hver gang du åpner appen. Er koden ikke tastet inn i appen, vil hjulene være låst og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kommer med en pipelyd. App, el-sparkesykkel og kode er forbundet på en smart måte. Vil noen stikke av med sparkesykkelen din, vibrerer mobilen din.
Display og transport
Displayet viser hastighet, batteristatus og valgt modus (gå-tempo, 6 km/t, ”D” for standardfarten på 15 km/t og ”S” for sport, 20 km/t). Oppstår det feil, viser displayet et rødt skiftenøkkelikon. Generelt sett er displayet fylt med ikoner, og det er litt rotete å se på.
Det smale displayet gjør det lett å dra av sted med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Du kan nøye deg med å bruke én hånd til å holde midt på styret og dermed rundt displayet. Du løsner låsen foran på styrestangen for å klappe sammen sparkesykkelen. Låsen er medgjørlig, og krever ikke mye krefter i fingrene.
Vekten fikk meg til å hoppe over den offentlige transporttesten av Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Stangen er for stor til at jeg får et skikkelig grep rundt den. Det ville dermed bli altfor usikkert å slepe 19 kilo opp og ned trappene til t-banen.
I stedet kjørte jeg mot det kuperte området kalt Bellahøj, nordvest for København. Den samlede stigningen er 11 høydemeter med gjennomsnittlig cirka 2 prosent. Bakkene var ikke noe problem for en sparkesykkel som kan klare 22 prosent, men det ble vekten.
Blinklys og utstyr
På veien mot Bellahøj skulle jeg passere en togstasjon via en gjennomgang med trapper. Mange trapper har en metallsklie beregnet for sykler. Her ble Xiaomis 19 kilo et ganske tungtveiende problem.
Vil du dra el-sparkesykkelen oppover en slik sklie, må du fint tro om igjen. Styrestangen på en el-sparkesykkel skråner lett bakover. Legger du vekten din inn mot styret, slipper bakhjulet, og dermed bakenden, fra skliens spor. Jeg klappet i stedet sammen sparkesykkelen og slet meg opp og ned trappene med den.
Vekten er imidlertid ikke noe problem når først Electric Scooter 4 Pro slippes løs på veien. Du skal ikke kjøre mange kilometer før el-sparkesykkelen viser sin verdi. Electric Scooter 4 Pro elsker å strekke ut. Jeg skiftet fra standard-farten på 15 km/t til 20 km/t, og sparkesykkelen satte for alvor på trekkraften sin. Spesielt ved akselerasjon.
På lengre strekk, for eksempel oppover en lang bakke, ligger Xiaomi Electric Scooter 4 Pro stabilt på veien. Vekten er fornuftig fordelt med et lavt tyngdepunkt, og sparkesykkelen holder jevn fart (ifølge speedometeret). Den mister heller ikke fremdrift, men kjører helt upåvirket av for eksempel en stigning.
Som en annen av gruppetestens deltakere, Ninebot KickScooter F2 D, har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro blinklys på styrets håndtak. Du aktiverer dem med en liten, oval knapp under ringeklokken. De var ikke alltid like villige til å slå seg på og av.
I motsetning til KickScooter F2 D må du aktivere pipelyden når blinklysene er aktive inne i appen. Normalt vil jeg vært irritert over den typen lyd, men når du står på en sparkesykkel i fart, er det meget praktisk. Du må ikke fjerne blikket fra veien for visuelt å sjekke om blinklyset er slått på eller ikke.
Personlig er jeg ikke begeistret for håndtakene på Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. De er grå og institusjonspregede å se på. Vi har tidligere sammenlignet lignende håndtak med dem man kan finne på en rullator. Blinklysene er imidlertid store og synlige, og det er vel det viktigste.
Akselerasjon og bremser
På rette asfalterte veier er Xiaomi Electric Scooter 4 Pro gruppetestens sterkeste deltaker når det dreier seg om jevn ytelse i fart. Jeg tok derfor også el-sparkesykkelen med en tur på grus. Her er underlaget mer ujevnt, og dekkene kan lettere slippe.
Turen på stiene rundt Damhussøen i det vestlige København foregikk på en solskinnsdag. Altså var underlaget godt tørt. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro skled ikke ut hvis jeg for eksempel skulle svinge. Jeg tror at det beroliget de gående, syklistene og folk med hunder som jeg delte strekningen med.
Dessverre var det også på grus jeg fikk den største utfordringen med akselerasjonen. Styrets hastighetsmåler jobber ikke jevnt, men gir noen ubehagelige ”rykk”, noe som får Xiaomi Electric Scooter 4 Pro til å hoppe fremover på det løse grusunderlaget.
Opplevelsen minner om den jeg hadde med Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med et 1000 W batteri under føttene er følelsen bare sterkere og mer ubehagelig. Kanskje en tyngre person enn meg selv (cirka 58 kg) får en annen opplevelse.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har doble bremser (forhjul og bakhjul), så el-sparkesykkelen vil neppe stikke av. I motsetning til akselerasjonen bremser Xiaomi uten rykk eller skrens. Men å bremse behagelig er neppe hele formålet med en el-sparkesykkel. Det legger bokstavelig talt en demper på kjøregleden.
Konklusjon
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er testens sterkeste deltager når vi snakker om rå motorkraft. På lange, rette strekninger gir el-sparkesykkelen en virkelig god kjøreopplevelse. Den kjører jevnt og slipper heller ikke underlaget så lett, uansett om du kjører på grus eller jevn asfalt.
Dessverre har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro samme ”rykk” i speederen som Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med 1000 W under føttene kan det svekke kjøregleden når el-sparkesykkelen gjør et hopp fremover.
Kanskje er det en tilvenningssak, eller kanskje må speederen bare ”kjøres inn”. En tyngre person enn meg selv vil kanskje heller ikke ha samme opplevelse.
Også i denne testen:
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designperle med fordeler og ulemper
Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.
E-Way E-5045FS
Lettvekter tar teten
E-Ways el-sparkesykkel vinner neppe designpriser, men er full av gode ideer, og kjører som en drøm. Noen ganger raskere enn politiet tillater.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser