Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under føttene

Xiaomis el-sparkesykkel ligger stabilt på veien, helt til du berører hastighetskontrollen. Batteriet har bastante krefter, og det kan merkes. Ikke alltid til det gode.

Skrevet av / 19.06.24 - 09:40
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Natasja Broström

Det må krefter til når du pakker ut Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen av emballasjen. Vi snakker om en el-sparkesykkel på 19 kilo. Det er et år siden vi sist hadde en el-sparkesykkel fra Xiaomi i redaksjonen. I mellomtiden har det skjedd en del med hensyn til pris, vekt og ytelse.

I 2023 tok vi testturene på Xiaomi Electric Scooter 3. Vekten lå den gangen på 13,2 kilo, og batteriets ytelse var på 300 W. Electric Scooter 3 var så velkjørende at el-sparkesykkelen vant prisen som årets beste i sin test-kategori.

Testens tyngste deltaker (19 kg) tok de lange bakkene (over 300 meter) uten å miste pusten. Fremdrift og fart vist på speedometeret var helt stabilt. (Foto: Natasja Broström)

Med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen er ambisjonene skrudd opp. Endelsen ”pro” skal tas seriøst. El-sparkesykkelen er ikke bare til litt helgekjøring i ny og ne. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er et profesjonelt transportmiddel med høy ytelse. Noen ganger litt for mye av det gode.

Sparkesykkelen settes sammen ved å putte ledningen, som går mellom styret og batteriet, inn i den hule styrestangen. Deretter monteres og festes styret med fire medfølgende unbrakoskruer. Allerede her merker man vekten. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro står stabilt på støttebenet, men svaier det, må du legge krefter til for å rette det opp.

Les også Smarte dørklokker med batterier Pakkepost, uventede gjester eller potensielle innbruddstyver. Den smarte dørklokken ser dem alle.

Ved siden av økt vekt i forhold til Electric Scooter 3 har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro også fått godt med motorkraft. Hele 1000 W ligger gjemt i batteriet under fotstøtten. Det kraftige batteriet skal vise seg å både være en fordel og en ulempe.

App og elektronisk lås

Appen Mi Home hentes via QR-koden på klistremerket som sitter på styrestangen. Litt tåpelig å plassere koden der hvis du på et senere tidspunkt får behov for å reinstallere appen. Kanskje vil du gjerne fjerne det noe fargerike klistremerket. Med tiden kan det også bli slitt og vanskelig å lese.

Displayet (t.v.) har ganske mange ikoner. I appen kan du låse Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Blant annet vil mobilen din vibrere ved mulig tyveri. (Foto: Xiaomi og iOS)

I appen stiller du blant annet inn lyset i lyktene. De kan aktiveres til å lyse foran og bak, eller settes til å tennes automatisk etter lysforholdene. Du slår manuelt på/av ved hjelp av den fysiske på/av-knappen som sitter under displayet midt på styret.

Knappen er for øvrig testens beste. I motsetning til den myke knappen på E-Way E-5045FS er på/av-knappen hos Xiaomi stram, fast og reagerer med en gang du trykker på den.

I appen velger du syv tall som kode til å låse el-sparkesykkelen. Du må taste den hver gang du åpner appen. Er koden ikke tastet inn i appen, vil hjulene være låst og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kommer med en pipelyd. App, el-sparkesykkel og kode er forbundet på en smart måte. Vil noen stikke av med sparkesykkelen din, vibrerer mobilen din.

Display og transport

Displayet viser hastighet, batteristatus og valgt modus (gå-tempo, 6 km/t, ”D” for standardfarten på 15 km/t og ”S” for sport, 20 km/t). Oppstår det feil, viser displayet et rødt skiftenøkkelikon. Generelt sett er displayet fylt med ikoner, og det er litt rotete å se på.

Blinklysene er testens klareste, men ikke akkurat de peneste. Håndtakene ligner noe på en rullator. (Foto: Natasja Broström)

Det smale displayet gjør det lett å dra av sted med Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Du kan nøye deg med å bruke én hånd til å holde midt på styret og dermed rundt displayet. Du løsner låsen foran på styrestangen for å klappe sammen sparkesykkelen. Låsen er medgjørlig, og krever ikke mye krefter i fingrene.

Vekten fikk meg til å hoppe over den offentlige transporttesten av Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. Stangen er for stor til at jeg får et skikkelig grep rundt den. Det ville dermed bli altfor usikkert å slepe 19 kilo opp og ned trappene til t-banen.

I stedet kjørte jeg mot det kuperte området kalt Bellahøj, nordvest for København. Den samlede stigningen er 11 høydemeter med gjennomsnittlig cirka 2 prosent. Bakkene var ikke noe problem for en sparkesykkel som kan klare 22 prosent, men det ble vekten.

Blinklys og utstyr

På veien mot Bellahøj skulle jeg passere en togstasjon via en gjennomgang med trapper. Mange trapper har en metallsklie beregnet for sykler. Her ble Xiaomis 19 kilo et ganske tungtveiende problem.

Det smale solide displayet gjør det mulig å dra av sted med Xiaomi ved hjelp av én hånd. (Foto: Natasja Broström)

Vil du dra el-sparkesykkelen oppover en slik sklie, må du fint tro om igjen. Styrestangen på en el-sparkesykkel skråner lett bakover. Legger du vekten din inn mot styret, slipper bakhjulet, og dermed bakenden, fra skliens spor. Jeg klappet i stedet sammen sparkesykkelen og slet meg opp og ned trappene med den.

Les også 26 gnistrende sommergadgets Fargelegg sommeren med bilder og musikk, med smarte og praktiske gadgets som gjør selv regnværsdager til en fest!

Vekten er imidlertid ikke noe problem når først Electric Scooter 4 Pro slippes løs på veien. Du skal ikke kjøre mange kilometer før el-sparkesykkelen viser sin verdi. Electric Scooter 4 Pro elsker å strekke ut. Jeg skiftet fra standard-farten på 15 km/t til 20 km/t, og sparkesykkelen satte for alvor på trekkraften sin. Spesielt ved akselerasjon.

På lengre strekk, for eksempel oppover en lang bakke, ligger Xiaomi Electric Scooter 4 Pro stabilt på veien. Vekten er fornuftig fordelt med et lavt tyngdepunkt, og sparkesykkelen holder jevn fart (ifølge speedometeret). Den mister heller ikke fremdrift, men kjører helt upåvirket av for eksempel en stigning.

Knappen til blinklyset sitter litt for langt inne under styret til at den alltid er lett å treffe. (Foto: Natasja Broström)

Som en annen av gruppetestens deltakere, Ninebot KickScooter F2 D, har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro blinklys på styrets håndtak. Du aktiverer dem med en liten, oval knapp under ringeklokken. De var ikke alltid like villige til å slå seg på og av.

I motsetning til KickScooter F2 D må du aktivere pipelyden når blinklysene er aktive inne i appen. Normalt vil jeg vært irritert over den typen lyd, men når du står på en sparkesykkel i fart, er det meget praktisk. Du må ikke fjerne blikket fra veien for visuelt å sjekke om blinklyset er slått på eller ikke.

Personlig er jeg ikke begeistret for håndtakene på Xiaomi Electric Scooter 4 Pro. De er grå og institusjonspregede å se på. Vi har tidligere sammenlignet lignende håndtak med dem man kan finne på en rullator. Blinklysene er imidlertid store og synlige, og det er vel det viktigste.

Akselerasjon og bremser

På rette asfalterte veier er Xiaomi Electric Scooter 4 Pro gruppetestens sterkeste deltaker når det dreier seg om jevn ytelse i fart. Jeg tok derfor også el-sparkesykkelen med en tur på grus. Her er underlaget mer ujevnt, og dekkene kan lettere slippe.

Ladeportens røde deksel stikker ut da det ikke er skikkelig integrert i rammen. Dekslet kan lett få skader. (Foto: Natasja Broström)

Turen på stiene rundt Damhussøen i det vestlige København foregikk på en solskinnsdag. Altså var underlaget godt tørt. Xiaomi Electric Scooter 4 Pro skled ikke ut hvis jeg for eksempel skulle svinge. Jeg tror at det beroliget de gående, syklistene og folk med hunder som jeg delte strekningen med.

Dessverre var det også på grus jeg fikk den største utfordringen med akselerasjonen. Styrets hastighetsmåler jobber ikke jevnt, men gir noen ubehagelige ”rykk”, noe som får Xiaomi Electric Scooter 4 Pro til å hoppe fremover på det løse grusunderlaget.

Trolig gruppetestens enkleste lås. Xiaomis lås skal løsnes med et kulelager, men det virker etter hensikten. (Foto: Natasja Broström)

Opplevelsen minner om den jeg hadde med Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med et 1000 W batteri under føttene er følelsen bare sterkere og mer ubehagelig. Kanskje en tyngre person enn meg selv (cirka 58 kg) får en annen opplevelse.

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har doble bremser (forhjul og bakhjul), så el-sparkesykkelen vil neppe stikke av. I motsetning til akselerasjonen bremser Xiaomi uten rykk eller skrens. Men å bremse behagelig er neppe hele formålet med en el-sparkesykkel. Det legger bokstavelig talt en demper på kjøregleden.

Konklusjon

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro er testens sterkeste deltager når vi snakker om rå motorkraft. På lange, rette strekninger gir el-sparkesykkelen en virkelig god kjøreopplevelse. Den kjører jevnt og slipper heller ikke underlaget så lett, uansett om du kjører på grus eller jevn asfalt.

På grus kan Xiaomi Electric Scooter 4 Pro gi noen rykk og kortvarig miste veigrepet. Ergerlig, da den ellers kjører fint. (Foto: Natasja Broström)

Dessverre har Xiaomi Electric Scooter 4 Pro samme ”rykk” i speederen som Segway-Ninebot KickScooter F2 D. Med 1000 W under føttene kan det svekke kjøregleden når el-sparkesykkelen gjør et hopp fremover.

Kanskje er det en tilvenningssak, eller kanskje må speederen bare ”kjøres inn”. En tyngre person enn meg selv vil kanskje heller ikke ha samme opplevelse.

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Premium

Home mener

Solid design. Stabil vekt på veien og kommer lett opp i fart. Enkel lås av stangen. Lyd ved bruk av blinklys. Ujevn akselerasjon, spesielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtak som gjør enheten vanskelig å ta med, spesielt i sammenfoldet tilstand.

Også i denne testen:

3 el-sparkesykler

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordeler og ulemper

Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.

Behagelig bred fotstøtte. Solid design og fin, beskyttet plassering av ladeport. Logisk betjening i displayet.
Tung å manøvrere. Irriterende lås når sparkesykkelen skal foldes ut eller sammen. Støttebenet kan være vanskelig å slå ut.
Les hele testen

E-Way E-5045FS

Lettvekter tar teten

E-Ways el-sparkesykkel vinner neppe designpriser, men er full av gode ideer, og kjører som en drøm. Noen ganger raskere enn politiet tillater.

Krok til veske, med mer. Ring på rammen til kjedelås. Lett å svinge med og styre i fart og i av-modus. Frontfjæring.
App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende myk på/av-knapp. Stort display som kan få slagskader.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Sommertilbud

LB+ Total

Få full tilgang i 7 uker for kun 7 kr.

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+ Total år

Tilgang til ALT innhold i et år

7,- / for 7 uker
49,- / for 30 dager
1,650,- / år
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Scroll to Top