TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordeler og ulemper

Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.

Av / 19.06.24 - 09:40
Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Home mener

  • Behagelig bred fotstøtte. Solid design og fin, beskyttet plassering av ladeport. Logisk betjening i displayet.
  • Tung å manøvrere. Irriterende lås når sparkesykkelen skal foldes ut eller sammen. Støttebenet kan være vanskelig å slå ut.

For et år siden hadde vi en sparkesykkel fra Segway-Ninebot på testbenken, nemlig Segway KickScooter P65. En tung sak på opp mot 30 kilo. Denne gangen ser vi nærmere på en lettere versjon: Segway-Ninebot KickScooter F2 D.

Selv om det er over 12 kilo i forskjell mellom de to modellene, har KickScooter F2 D samme behagelige kjøreegenskaper som vi opplevde med KickScooter P65. El-sparkesykkelen ligger, blant annet takket være vekten, stabilt på veien. Det gjelder også på overflater som ujevn grus.

Segway-Ninebot KickScooter F2 D 1
Styret på KickScooter F2 D rager over en halv meter ut. Spesielt transport med el-sparkesykkelen er en utfordring. (Foto: Natasja Broström)

Til tross for 17,5 kilo er utpakkingen enkel. El-sparkesykkelen står solid fast på støttebenet, mens jeg monterer styret med skruer. Styret er 11 cm lengre enn hos E-way E-5045FS, og det gjør KickScooter F2 D vanskeligere å manøvrere med. Styret skubber lettere på for eksempel dørkarmer, og var litt av en utfordring å få inn og ut av heisen.

Les også Pent fra Panasonic Panasonic har lykkes med formen, men funksjonen har sine ulemper.

Oppgaven blir ikke lettere hvis KickScooter F2 D er klappet sammen. Styret stikker jo ut til sidene. Å klappe el-sparkesykkelen sammen og folde den ut igjen er også litt av en oppgave. Vippelåsen, som sitter på baksiden av styrepinnen, er mildt sagt uvillig og vil helst ikke bevege seg. På et tidspunkt vurderte jeg å presse låsen opp og igjen ved hjelp av skaftet på en skrutrekker. Etter litt trening fikk jeg imidlertid bedre grep på låsen.

Segway-Ninebot KickScooter F2 D 2
Når først KickScooter F2 D er ute på landeveien, viser el-sparkesykkelen sin verdi. Første tur på 10 km var behagelig, til tross for den litt ujevne fartsholderen. (Foto: Natasja Broström)

Første gang jeg drar av gårde med KickScooter F2 D, letter irritasjonen. El-sparkesykkelen oser av tung kvalitet, og den lett spinnende lyden fra hjulene gir meg bare lyst til å komme av sted.

Annonse

Allerede før den første turen har KickScooter F2 D avslørt flere lekre detaljer. For eksempel sitter ladeporten i le bak styrepinnen og under et solid gummideksel. Det følger med en sort solid ventilslange med metallkoblinger. Alt i alt fullfører det inntrykket av en el-sparkesykkel med høy egenverdi.

App og elektrisk lås

Før du kjører i vei må du hente og aktivere appen Segway-Ninebot via QR-koden i manualen. Appen gir via Bluetooth adgang til innstillinger av hastigheten. Om du vil trille av sted i gå-tempo (6 km/t) eller gi gass med 20 km/t.

I appen velger du også om du vil ha lyd når du bruker blinklysene (direction indikator sound). Sparkesykkelen kan låses elektronisk inne i appen via en selvvalgt pinkode.

Manuelt taster du inn koden ved å velge hvert tall (opp eller ned) ved hjelp av styrets knapp til blinklyset. Bekreft hvert tall ved å trekke i bremsen. Metoden er mildt sagt kronglete.

Segway-Ninebot KickScooter F2 D 3
Appen har et vell av innstillinger, for eksempel bedre trekkraft ved glatt underlag. Medaljer og belønninger kan jeg godt unnvære. (Foto: iOS)

Når KickScooter F2 D er låst, avgir den en pipelyd, og hjulene låser seg hvis andre prøver å kjøre med den uten å ha tastet inn koden. Elektronisk låser du opp ved å slå på el-sparkesykkelen, og kobler den med appen via Bluetooth. Apple-folket kan koble til sparkesykkelen med funksjonen Find.

Appen har en rekke innstillinger som ikke er strengt nødvendige. For eksempel historikk kalt Track Records hvor du registrerer dine turer. Fint nok. Det trenger bare ikke å bli ledsaget av beskrivelser som ”7 Day(s) as a proud owner”.

Manøvrering og styring

KickScooter F2 D skulle ikke snytes for en kjøretur i fri natur. Som med testens andre deltaker, E-Way E-5045FS, tok jeg t-banen for å teste sparkesykkelen på offentlig transport. Styre, lås og støtteben på KickScooter F2 D ble en utfordring.

Jeg ga opp å folde sammen sparkesykkelen, men kjørte den manuelt i avslått tilstand. I t-banekupeen tar et styre på 57 cm en del plass. Støttebenet sitter under midten av fotstøtten og var vanskelig å ”fange” og slå ut med spissen av skoen.

Som med E-Way E-5045FS kjørte sparkesykkelen en anelse fremover og bakover alt etter togets akselerasjon. Med over 17 kilo veier KickScooter F2 D mye, og jeg våget ikke å slippe styret på noe tidspunkt.

Vekten gjør også KickScooter F2 D tung å manøvrere. Forhjulet snur heller ikke så smidig til sidene som jeg opplevde med E-Way E5045FS.

Kjøring og underlag

KickScooter F2 D har 800 W i motorkraft. Jeg skulle ikke mange kilometer ut på stiene i naturområdet Amager Fælled, syd for København, før det kunne merkes.

El-sparkesykkelens fire gir eller hastigheter stiller du inn i appen. Displayet er imidlertid enklere å betjene for å velge hastighet med på/av-knappen. LED-skjermen i farger er testens mest klare (også i motlys).

Som en ivrig hest kan KickScooter F2 D nesten ikke holde seg i ro når jeg trykker på styrets speeder. Spesielt ikke i modusen som kalles ”S” (sport). Her er maksimal hastighet satt til 20 km/t.

Segway-Ninebot KickScooter F2 D 4
Displayet er ikke gruppetestens største, men det klareste (her nedtonet i sterkt dagslys) og mest oversiktlige. (Foto: Natasja Broström)

Motoren sitter ved bakhjulet og gir bakhjulstrekk. Presser jeg farten opp, får KickScooter F2 D en tendens til å ”hoppe” fremover. Jeg utlignet effekten ved å lene meg litt bakover. Ikke helt betryggende.

På lange, rette strekninger i jevn fart er KickScooter F2 D imidlertid en fornøyelse å kjøre på. Styret har gode grep, og fotstøtten er behagelig bred og solid å stå på. Her virker E-Way E-5045FS til sammenligning litt for smal. De tre testdeltakerne har like brede støtter, så det er mer et spørsmål om at fotstøttens design virker smalere (og mer ustabil) i praktisk bruk.

Les også Velg den intelligente hagevanneren til ferien Ferien står for døren. Koffert og pass er pakket, men hva med alle terrassens blomster og planter i krukker og potter mens du er vekk?

Grus, ujevn eller slett asfalt får ikke KickScooter F2 D til å riste. Men større hull eller en kurist er ganske ubehagelig å kjøre over. KickScooter F2 D har støtdemper foran i styrepinnen, men det merket jeg ikke mye til.

Sikkerhet og blinklys

Da vi testet Segway-Ninebot KickScooter P65 i 2023, hadde vi ikke sett blinklys på en sparkesykkel før. Nå er KickScooter F2 D og en av gruppetestens andre deltakere, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. gen, utstyrt med blinklys.

De to oransje lysene sitter ytterst i styrets to håndtak, og aktiveres med en grå knapp på styrets venstre side. Knappen, som sitter inne under ringeklokken, er ikke like lett å komme til med tommelfingeren når KickScooter F2 D er oppe i fart. Da har jeg mer fokus på å styre.

Jeg kan heller ikke alltid holde øye med om lyset er slått på eller av. Her er den ledsagende pipelyden en god hjelp. Når du slår av blinklyset, stopper lyden.

Segway-Ninebot KickScooter F2 D 5
Testvinneren tar god plass i landskapet, på t-banen og i heisen min. KickScooter F2 D sprudler imidlertid av kjøreglede når jeg drar av gårde på de to gode hjulene. (Foto: Natasja Broström)

En annen god sikkerhet er sparkesykkelens innebygde fartskontroll. Jeg testet den, akkurat som med E-Way E-5045FS, på en av Københavns mer utfordrende bakker: Valby Bakke. KickScooter F2 D tok bakken og et par andre stigninger i området uten å miste fart. I hvert fall ikke ifølge displayets speedometer.

Jeg la merke til litt fall i fremdriften på vei mot toppen, men det er også det eneste. På vei nedover lot jeg KickScooter F2 D trille fritt, og fartskontrollen tok over. Vi kom ikke over de maksimale 20 km/t. Effekten er behagelig og føles trygg, spesielt når KickScooter F2 D noen ganger akselerer i et mindre rykk.

Konklusjon

Segway-Ninebot KickScooter F2 D er testens mest veldesignede. For eksempel er hjulene brede og behagelige å kjøre med. Ladeporten og dekselet virker solid, og er logisk designet og plassert.

KickScooter F2 D er ytterst velkjørende og ligger fjellstøtt på veien. Fotstøtten er behagelig å stå på, og føles hverken for smal eller ustabil når jeg plasserer føttene eller beveger meg litt rundt mens sparkesykkelen er i fart.

Dessverre har KickScooter F2 D en tendens til å hoppe fremover ved akselerasjon. Hastighetsvelgeren jobber i rykk, og ubehaget forsterkes av et kraftig batteri (800 W) og motoren i bakhjulet. Den ujevne hastigheten er stort sett også det eneste negative (ved siden av låsen) jeg kan finne ved KickScooter F 2D.

Karakter
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Premium

Også i denne testen:

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under føttene

Xiaomis el-sparkesykkel ligger stabilt på veien, helt til du berører hastighetskontrollen. Batteriet har bastante krefter, og det kan merkes. Ikke alltid til det gode.

Solid design. Stabil vekt på veien og kommer lett opp i fart. Enkel lås av stangen. Lyd ved bruk av blinklys.
Ujevn akselerasjon, spesielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtak som gjør enheten vanskelig å ta med, spesielt i sammenfoldet tilstand.
Les hele testen

E-Way E-5045FS

Lettvekter tar teten

E-Ways el-sparkesykkel vinner neppe designpriser, men er full av gode ideer, og kjører som en drøm. Noen ganger raskere enn politiet tillater.

Krok til veske, med mer. Ring på rammen til kjedelås. Lett å svinge med og styre i fart og i av-modus. Frontfjæring.
App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende myk på/av-knapp. Stort display som kan få slagskader.
Les hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971) er journalist i L&B Home. Hun begynte på dagsavisen Politikens IT-bidrag på 1990-tallet, og derfra gikk turen videre til fagblader, magasiner og aviser, der Natasja skrev om blant annet IT og nerd-kultur. Fra 2002 har Natasja jobbet for Datatid Techlife, hvor hun var IT-journalist innenfor smart living og postkasseredaktør i Alt om Data.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen