Det er gått et år siden vi sist hadde en sparkesykkel fra Wilfa innom redaksjonen. I juli 2023 testet vi E-Way E-6075FRS. Redaktøren var litt blandet i sin bedømmelse.
Wilfa har lansert en lettere, men også mer begrenset el-sparkesykkel: E-Way E-5045FS. Den nye modellen har kastet 6 kilo i forhold til E-Way E-6075FRS. Sannsynligvis stammer en del av den reduserte vekten fra batteriet, for rekkevidden har skrumpet. Mer presist fra 75 km (E-Way E-6075FRS) til 45 km (E-Way E-5045FS).
Ytelsen på de to modellenes batteri er også senket fra 600 til 500 W. E-Way E-5045FS kan presses til å yte opptil 1000 W, men den effekten merket ikke jeg noe til.
De reduserte spesifikasjonene begrenser ikke E-Way E-5045FS. Tvert imot er den en ytterst velkjørende el-sparkesykkel (også til tross for sine smalere dekk) i forhold til testens to andre deltakere: Segway-Ninebot KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen.
Ved siden av å være lett å svinge med (også i avslått modus), er akselerasjonen for E-Way E-5045FS rolig og behagelig. Den har også flere fine og praktiske detaljer. For eksempel støttebenets plassering og kroken til bagasje.
Appen er nesten eneste malurt i begeret. Under testen falt Bluetooth-forbindelsen til E-way Scooter ofte ut, men den er imidlertid lett å gjenopprette. Du henter appen via QR-koden i manualen. Tidligere var det forskjellige apper til henholdsvis iOS og Android. Nå heter appen det samme, nemlig E-way Scooter.
Lading og klargjøring
Du setter E-Way E-5045FS sammen med den medfølgende unbrakonøkkelen og de medfølgende skruene. Ledningen, som løper fra styret og ned til batteriet under fotstøtten, skal puttes inn i styrestangen før du kan montere styret med de fire skruene. Oppgaven er ganske kronglete, da ledningen er stiv og ganske stor.
Ladeporten sitter oppe foran styret. Det lille gummidekselet foran porten virker ærlig talt billig når det gjelder materialet, og jeg tenker at det vil gå i stykker etter en tid. Porten er plassert halvveis inn under styret, men i fronten så en blottet ladeport vil bli utsatt for støv, skitt og fukt.
På Segway-Ninebot KickScooter F2D er gummidekselet bedre integrert med rammen og porten, som sitter i le bak styrestangen. Jeg mener nok at den plasseringen skjermer ladeporten bedre.
Ladingen tar 7 timer, så det er rikelig med tid til å studere manualen og appen. Wilfa opplyser for eksempel om E-way Scooter at det nå er obligatorisk for eiere av el-sparkesykkel å være forsikret.
Fine og praktiske detaljer
En el-sparkesykkel er i høy grad praktisk til kortere turer, som ofte foregår i byen. Storbyfolk bor mest i leiligheter fremfor hus. Bor du i hus og har mulighet til å lade el-sparkesykkelen i en garasje, en bod eller i en carport, så er det klart å foretrekke fremfor et transport-sirkus via heis og/eller mange trapper.
E-Way E-5045FS var imidlertid testens mest medgjørlige deltaker målt ut fra vekten (15,3 kg). Den har også testens korteste styre (46 cm), noe som gjør sparkesykkelen kompakt å ta med og transportere. Styret dunker ikke så lett inn i dører og karmer.
Jeg fant også ut av hvor mye designen betyr i praksis. E-Way E-5045FS har nemlig testens beste støtteben. Det sitter nær bakhjulet og stikker en anelse ut så det er lett å nå med skospissen. Minst fire ganger må jeg bruke støttebenet. Blant annet når jeg låser hoveddøren og skal åpne heisdøren. Jeg har bare to hender.
Som med KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kan E-Way E-5045FS klappes sammen. E-Way og Xiaomi har testens smidigste låser. Låsen på KickScooter F2D krever fingre av stål for å åpne og låse.
Du slipper ikke øvelsen med å klappe sparkesykkelen sammen hvis du for eksempel skal opp eller ned trapper. Her er støttebenet også uunnværlig, da det holder sparkesykkelen i ro mens du folder den sammen.
En annen detalj hos E-Way E-5045FS er den solide kroken på styrepinnen til for eksempel å henge fra seg hjelmen.
Digital lås og sikkerhet
Som rosinen i pølsen har E-5045FS en halv ring smidd på styrepinnen til bruk for en kjedelås. Du kan på ganske analogt vis låse el-sparkesykkelen med en fysisk lås når du går fra den.
Ellers kan du låse sparkesykkelen inne i appen. Det gjør du fra appens forside. Når E-Way er låst, blir hjulene blokkert. Sparkesykkelen gir også fra seg en pipelyd hvis du prøver å kjøre med den i låst tilstand. Om det er nok til å holde tyvene på avstand, er ikke godt å si.
Med E-Way E-5045FS sikkert nede på gaten begynte selve kjøretesten.
Manøvrering og fartsinnstillinger
Storbyens sykkelstier kan minne om en jungel. Kjør eller kom deg av banen. Derfor dro jeg ut i naturen for å lære E-Way E-5045FS bedre å kjenne. Turen ble kombinert med en tur med det offentlige, nemlig toget.
Underveis seilte E-Way E-5045FS litt frem og tilbake alt etter togets akselerasjon. Her ville en vippelås på et eller begge hjulene ga gjort underverker. Låstypen brukes for eksempel på rullatorer og barnevogner.
En sparkesykkel kan være tung å manøvrere med, for eksempel i en togkupé. Heldigvis er forhjulet smidig, så E-Way E-5045FS er lett å styre og plassere (også i avslått modus).
På rette sykkelveier viser E-Way E-5045FS sin verdi. Farten innstilles på styrets display eller i appen. Akselerasjonen som reguleres med styrets fartskontroll, krever tilvenning. E-5045FS har fire modus eller gear: Eco for å spare på batteriet (som senker ytelsen), gå-tempo (6 km/t), standarden 15 km/t og de maksimalt lovlige 20 km/t.
E-Way E-5045FS lager ikke et ”hopp” ved akselerasjon, som KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har tendens til. Motoren i forhjulet gir et roligere trekk. Effekten er etter min mening behageligere og lettere å styre.
På papiret har sparkesykkelen frontfjæring for mer komfortabel kjørsel. Det merket jeg ikke mye til. Brostein, ferister og grusveier ristet i kroppen. Fjæringen er imidlertid bedre enn hos KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro.
Bremser og fartspilot
Tilbake i storbyjungelen fikk E-Way E-5045FS lov til å prøve krefter på en av Københavns ultimative høyder: Valby Bakke. Samlet er stigningen 16 høydemeter, og gjennomsnitts-stigningen på omkring 4,5 prosent. Det burde ikke gi problemer for en el-sparkesykkel som kan klare stigninger opptil 25 prosent.
E-Way E-5045FS tok turen opp uten å fnyse eller miste fart. På vei ned lot jeg E-Way trille som den ville. E-Way E-5045FS holdt samme fart på veien nedover, uten å løpe løpsk.
Den automatiske fartsdempingen er like smart som fartspiloten. Holder du samme fart i 3–5 sekunder, aktiveres piloten. Slipp trykket på fartsreguleringen, og E-Way triller automatisk videre i samme hastighet. Fartspiloten skal imidlertid bare brukes på rett vei.
Jeg tok en annen bakke i nærheten og lot igjen sparkesykkelen strekke ut på nedoverturen. Her fikk jeg meg en overraskelse. I stedet for å holde samme fart på veien ned, koblet fartsbegrensningen fra. Speedometeret viste 21,5 km/t før jeg brukte håndbremsen.
Wilfa skriver på sin hjemmeside at deres sparkesykkel har en hastighet på 20 km/t + 10 prosent. Nedstigningen aktiverte åpenbart de ekstra 2 km/t. Godt politiet ikke var i nærheten og hadde fartskontroll.
Konklusjon
Til tross for lavere spesifikasjoner og smalere dekk leverer E-Way E-5045FS gruppetestens beste og mest stabile kjøring. El-sparkesykkelen kjører jevnt og behagelig. E-Way E-5045FS har flere gode detaljer. Blant annet et kort styre (smart under transport) og et støtteben som sitter litt lenger bak, hvor du naturlig kan nå det med skotuppen.
Appens design og mulige innstillinger, for eksempel når det gjelder sikkerhet, er ikke like gjennomført. Jeg gjetter at hverken pipetone eller trege hjul vil stoppe en tyv fra å stikke av med sparkesykkelen. I stedet har E-Way E-5045FS en halv ring smidd på styrepinnen som kan brukes til en kjedelås.
Med E-Way E-5045FS får du en gedigen sparkesykkel som er lett å bruke og uten nykker når den først slippes løs i trafikken.
Også i denne testen:
Segway-Ninebot KickScooter F2 D
Tung designperle med fordeler og ulemper
Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.
Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen
Sprinter med kraft under føttene
Xiaomis el-sparkesykkel ligger stabilt på veien, helt til du berører hastighetskontrollen. Batteriet har bastante krefter, og det kan merkes. Ikke alltid til det gode.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser