Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: E-Way E-5045FS

Lettvekter tar teten

E-Ways el-sparkesykkel vinner neppe designpriser, men er full av gode ideer, og kjører som en drøm. Noen ganger raskere enn politiet tillater.

Skrevet av / 19.06.24 - 09:40
E-Way E-5045FS
Natasja Broström

Det er gått et år siden vi sist hadde en sparkesykkel fra Wilfa innom redaksjonen. I juli 2023 testet vi E-Way E-6075FRS. Redaktøren var litt blandet i sin bedømmelse.

Wilfa har lansert en lettere, men også mer begrenset el-sparkesykkel: E-Way E-5045FS. Den nye modellen har kastet 6 kilo i forhold til E-Way E-6075FRS. Sannsynligvis stammer en del av den reduserte vekten fra batteriet, for rekkevidden har skrumpet. Mer presist fra 75 km (E-Way E-6075FRS) til 45 km (E-Way E-5045FS).

Ytelsen på de to modellenes batteri er også senket fra 600 til 500 W. E-Way E-5045FS kan presses til å yte opptil 1000 W, men den effekten merket ikke jeg noe til.

De reduserte spesifikasjonene begrenser ikke E-Way E-5045FS. Tvert imot er den en ytterst velkjørende el-sparkesykkel (også til tross for sine smalere dekk) i forhold til testens to andre deltakere: Segway-Ninebot KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen.

Støttebenet på E-Way E-5045FS sitter litt lenger tilbake enn på andre sparkesykler. Det stikker litt ut, og er lett å få tak i med foten. (Foto: Natasja Broström)

Ved siden av å være lett å svinge med (også i avslått modus), er akselerasjonen for E-Way E-5045FS rolig og behagelig. Den har også flere fine og praktiske detaljer. For eksempel støttebenets plassering og kroken til bagasje.

Appen er nesten eneste malurt i begeret. Under testen falt Bluetooth-forbindelsen til E-way Scooter ofte ut, men den er imidlertid lett å gjenopprette. Du henter appen via QR-koden i manualen. Tidligere var det forskjellige apper til henholdsvis iOS og Android. Nå heter appen det samme, nemlig E-way Scooter.

Lading og klargjøring

Du setter E-Way E-5045FS sammen med den medfølgende unbrakonøkkelen og de medfølgende skruene. Ledningen, som løper fra styret og ned til batteriet under fotstøtten, skal puttes inn i styrestangen før du kan montere styret med de fire skruene. Oppgaven er ganske kronglete, da ledningen er stiv og ganske stor.

Les også Feriesikkert hjem Overvåkningskameraene som faktisk viser deg hva som skjer uten unødvendig månedskostnad, takket være Apple Homekit.

Ladeporten sitter oppe foran styret. Det lille gummidekselet foran porten virker ærlig talt billig når det gjelder materialet, og jeg tenker at det vil gå i stykker etter en tid. Porten er plassert halvveis inn under styret, men i fronten så en blottet ladeport vil bli utsatt for støv, skitt og fukt.

På Segway-Ninebot KickScooter F2D er gummidekselet bedre integrert med rammen og porten, som sitter i le bak styrestangen. Jeg mener nok at den plasseringen skjermer ladeporten bedre.

Dekselet til ladeporten virker billig og spinkelt. Plastdekselet sitter foran under styret. Går det i stykker, er porten blottet og mottakelig for smuss. (Foto: Natasja Broström)

Ladingen tar 7 timer, så det er rikelig med tid til å studere manualen og appen. Wilfa opplyser for eksempel om E-way Scooter at det nå er obligatorisk for eiere av el-sparkesykkel å være forsikret.

Fine og praktiske detaljer

En el-sparkesykkel er i høy grad praktisk til kortere turer, som ofte foregår i byen. Storbyfolk bor mest i leiligheter fremfor hus. Bor du i hus og har mulighet til å lade el-sparkesykkelen i en garasje, en bod eller i en carport, så er det klart å foretrekke fremfor et transport-sirkus via heis og/eller mange trapper.

E-Way E-5045FS var imidlertid testens mest medgjørlige deltaker målt ut fra vekten (15,3 kg). Den har også testens korteste styre (46 cm), noe som gjør sparkesykkelen kompakt å ta med og transportere. Styret dunker ikke så lett inn i dører og karmer.

Jeg fant også ut av hvor mye designen betyr i praksis. E-Way E-5045FS har nemlig testens beste støtteben. Det sitter nær bakhjulet og stikker en anelse ut så det er lett å nå med skospissen. Minst fire ganger må jeg bruke støttebenet. Blant annet når jeg låser hoveddøren og skal åpne heisdøren. Jeg har bare to hender.

Som med KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro kan E-Way E-5045FS klappes sammen. E-Way og Xiaomi har testens smidigste låser. Låsen på KickScooter F2D krever fingre av stål for å åpne og låse.

Du slipper ikke øvelsen med å klappe sparkesykkelen sammen hvis du for eksempel skal opp eller ned trapper. Her er støttebenet også uunnværlig, da det holder sparkesykkelen i ro mens du folder den sammen.

Den fysiske låsen på E-Way E-5045FS er nesten like lett å ha med å gjøre som låsen på Xiaomis Electric Scooter 4 Pro. (Foto: Natasja Broström)

En annen detalj hos E-Way E-5045FS er den solide kroken på styrepinnen til for eksempel å henge fra seg hjelmen.

Digital lås og sikkerhet

Som rosinen i pølsen har E-5045FS en halv ring smidd på styrepinnen til bruk for en kjedelås. Du kan på ganske analogt vis låse el-sparkesykkelen med en fysisk lås når du går fra den.

Ellers kan du låse sparkesykkelen inne i appen. Det gjør du fra appens forside. Når E-Way er låst, blir hjulene blokkert. Sparkesykkelen gir også fra seg en pipelyd hvis du prøver å kjøre med den i låst tilstand. Om det er nok til å holde tyvene på avstand, er ikke godt å si.

Med E-Way E-5045FS sikkert nede på gaten begynte selve kjøretesten.

Manøvrering og fartsinnstillinger

Storbyens sykkelstier kan minne om en jungel. Kjør eller kom deg av banen. Derfor dro jeg ut i naturen for å lære E-Way E-5045FS bedre å kjenne. Turen ble kombinert med en tur med det offentlige, nemlig toget.

Appen til E-Way E-5045FS er ytterst enkel i design og innhold. Du kan blant annet stille inn digital lås, fartspilot, bremsekraft og antall km/t før motoren starter. (Foto: iOS)

Underveis seilte E-Way E-5045FS litt frem og tilbake alt etter togets akselerasjon. Her ville en vippelås på et eller begge hjulene ga gjort underverker. Låstypen brukes for eksempel på rullatorer og barnevogner.

En sparkesykkel kan være tung å manøvrere med, for eksempel i en togkupé. Heldigvis er forhjulet smidig, så E-Way E-5045FS er lett å styre og plassere (også i avslått modus).

På rette sykkelveier viser E-Way E-5045FS sin verdi. Farten innstilles på styrets display eller i appen. Akselerasjonen som reguleres med styrets fartskontroll, krever tilvenning. E-5045FS har fire modus eller gear: Eco for å spare på batteriet (som senker ytelsen), gå-tempo (6 km/t), standarden 15 km/t og de maksimalt lovlige 20 km/t.

E-Way E-5045FS leverte testens mest behagelige kjøreturer. Akselerasjon, støtdemper og generell manøvrering fungerte nesten feilfritt. (Foto: Natasja Broström)

E-Way E-5045FS lager ikke et ”hopp” ved akselerasjon, som KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro har tendens til. Motoren i forhjulet gir et roligere trekk. Effekten er etter min mening behageligere og lettere å styre.

På papiret har sparkesykkelen frontfjæring for mer komfortabel kjørsel. Det merket jeg ikke mye til. Brostein, ferister og grusveier ristet i kroppen. Fjæringen er imidlertid bedre enn hos KickScooter F2D og Xiaomi Electric Scooter 4 Pro.

Bremser og fartspilot

Tilbake i storbyjungelen fikk E-Way E-5045FS lov til å prøve krefter på en av Københavns ultimative høyder: Valby Bakke. Samlet er stigningen 16 høydemeter, og gjennomsnitts-stigningen på omkring 4,5 prosent. Det burde ikke gi problemer for en el-sparkesykkel som kan klare stigninger opptil 25 prosent.

E-Way E-5045FS tok turen opp uten å fnyse eller miste fart. På vei ned lot jeg E-Way trille som den ville. E-Way E-5045FS holdt samme fart på veien nedover, uten å løpe løpsk.

Les også Få en stripete lyssabel i stuen Philips Hue Signe Gradient gulvlampe er det morsomste og mest allsidige Hue-produktet vi har testet hittil.

Den automatiske fartsdempingen er like smart som fartspiloten. Holder du samme fart i 3–5 sekunder, aktiveres piloten. Slipp trykket på fartsreguleringen, og E-Way triller automatisk videre i samme hastighet. Fartspiloten skal imidlertid bare brukes på rett vei.

Jeg tok en annen bakke i nærheten og lot igjen sparkesykkelen strekke ut på nedoverturen. Her fikk jeg meg en overraskelse. I stedet for å holde samme fart på veien ned, koblet fartsbegrensningen fra. Speedometeret viste 21,5 km/t før jeg brukte håndbremsen.

Wilfa skriver på sin hjemmeside at deres sparkesykkel har en hastighet på 20 km/t + 10 prosent. Nedstigningen aktiverte åpenbart de ekstra 2 km/t. Godt politiet ikke var i nærheten og hadde fartskontroll.

Konklusjon

Til tross for lavere spesifikasjoner og smalere dekk leverer E-Way E-5045FS gruppetestens beste og mest stabile kjøring. El-sparkesykkelen kjører jevnt og behagelig. E-Way E-5045FS har flere gode detaljer. Blant annet et kort styre (smart under transport) og et støtteben som sitter litt lenger bak, hvor du naturlig kan nå det med skotuppen.

På/av-knappen på fartskontrolleren (t.h.) måtte ofte presses i bunn for å reagere. Det store displayet kan være vanskelig å lese i dagslys, og er nok lett mottakelig for slag og risser. (Foto: Natasja Broström)

Appens design og mulige innstillinger, for eksempel når det gjelder sikkerhet, er ikke like gjennomført. Jeg gjetter at hverken pipetone eller trege hjul vil stoppe en tyv fra å stikke av med sparkesykkelen. I stedet har E-Way E-5045FS en halv ring smidd på styrepinnen som kan brukes til en kjedelås.

Med E-Way E-5045FS får du en gedigen sparkesykkel som er lett å bruke og uten nykker når den først slippes løs i trafikken.

Karakter
E-Way E-5045FS
Premium

Home mener

Krok til veske, med mer. Ring på rammen til kjedelås. Lett å svinge med og styre i fart og i av-modus. Frontfjæring. App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende myk på/av-knapp. Stort display som kan få slagskader.

Også i denne testen:

3 el-sparkesykler

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordeler og ulemper

Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.

Behagelig bred fotstøtte. Solid design og fin, beskyttet plassering av ladeport. Logisk betjening i displayet.
Tung å manøvrere. Irriterende lås når sparkesykkelen skal foldes ut eller sammen. Støttebenet kan være vanskelig å slå ut.
Les hele testen

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under føttene

Xiaomis el-sparkesykkel ligger stabilt på veien, helt til du berører hastighetskontrollen. Batteriet har bastante krefter, og det kan merkes. Ikke alltid til det gode.

Solid design. Stabil vekt på veien og kommer lett opp i fart. Enkel lås av stangen. Lyd ved bruk av blinklys.
Ujevn akselerasjon, spesielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtak som gjør enheten vanskelig å ta med, spesielt i sammenfoldet tilstand.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Sommertilbud

LB+ Total

Få full tilgang i 7 uker for kun 7 kr.

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home

LB+ Total år

Tilgang til ALT innhold i et år

7,- / for 7 uker
49,- / for 30 dager
1,650,- / år
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Scroll to Top