TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

GRUPPETEST: 3 el-sparkesykler

Tre kandidater til sommerens beste elektriske sparkesykkel

El-sparkesyklene blir sterkere og kjører lengre. Vi har tatt turen på tre av de nyeste. Høy pris og stor motorkraft er imidlertid ingen garanti for en god opplevelse.

Av / 19.06.24 - 09:40
3 el-sparkesykler

Vi må over et år tilbake i kalenderen siden vi sist hadde en gruppetest av elektriske sparkesykler. I 2023 duellerte Xiaomi Electric Scooter 3 mot Segway KickScooter P65. På terskelen til sommeren 2024 er det på tide å få satt hjulene i gang igjen – denne gangen med tre testdeltagere.

3 el-sparkesykler 1
Sommertestens tre deltakere: Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (t.v.), Segway-Ninebot KickScooter F2 D (i midten) og E-Way E-5045FS (t.h.). (Foto: Natasja Broström)

Stilt opp på rekke og rad ligner E-Way E-5045FS, Xiaomi Electric Scooter 4 Pro og Segway-Ninebot KickScooter F2 D til forveksling på hverandre. Blant annet er fartsknappens plassering på styret og festet på bakskjermen som holder sparkesykkelen foldet sammen, stort sett lik. Nesten som om en global komité har vedtatt at slik gjør vi det.

Les også Søndag formiddag er reddet I årets store gruppetest av robotgressklippere uten kanttråd blir tre kjente merker utfordret av to helt nye på markedet. Finn ut hvilke som slår gresset best, og hvor du får mest for pengene.

E-Way E-5045FS, Electric Scooter 4 Pro og KickScooter F2 D er selvfølgelig ikke kloner av hverandre. Etter tre ukers test av apper, design og kjøring på grus og asfalt blir det bare tydeligere.

Design og transport

De tre deltakerne har vært på langtur i naturen. De har vært med på t-banen og rundt på forskjellige sykkelstier. De er også blitt testet på upraktiske måter. Jeg bor i en leilighet høyt oppe, og har slept sparkesykkelen opp og ned trapper, inn og ut av heisen, og frem og tilbake til garasjen i gården.

3 el-sparkesykler 2
Små detaljer betyr noe. Blant annet gir et godt plassert støtteben praktisk bonus i daglig bruk. (Foto: Natasja Broström)

Daglig bruk avslører detaljene og deres mangler. E-Ways støtteben sitter annerledes, noe som er en fordel. Xiaomi og Segway har fartskontroll, som gjør at sparkesykkelen ikke løper løpsk eller mister fart oppoverbakke. Alle tre sparkesyklene kan imidlertid maksimalt kjøre 20 km/t.

Annonse

Større sikkerhet for flere

Xiaomis og Segways sparkesykkel har blinklys på styrets håndtak, og du kan legge til pipelyd når du signaliserer. Ideen er nødvendig, da det er vanskelig å rekke ut armen for å markere en sving mens du samtidig skal svinge og holde balansen med føttene på det smale brettet.

Om blinklysene virker etter hensikten, er vanskelig å avgjøre. Jeg opplevede at mange bilister automatisk senker farten og holder stor avstand til trafikanter på el-sparkesykkel. Kanskje jeg virket usikker. Kanskje har bilister bare dårlig erfaring med de elektriske tohjulingene.

3 el-sparkesykler 3
Ladeporten satt forskjellig på de tre testedeltakerne. På Kickscooter F2 D satt den fint i le bak styrepinnen. (Foto: Natasja Broström)

Faktum er at det i en del år har blitt sendt adskillige skjeve blikk til folk på el-sparkesykkel. Vi er lydløse og akselererer raskere enn syklister med ”symaskinmotor”. To av testens deltakere gjorde ikke oppgaven lettere, da akselerasjonen deres var mildt sagt ujevn.

Les også Slapp av. Hjemmet ditt er sikkert! Det er høysesong for vedovner, stearinlys og dessverre også branner. Med en smart røykvarsler i hjemmet får du alltid beskjed hvis noe går galt.

Når en el-sparkesykkel på grunn av plutselig akselerasjon virker å ta et hopp fremover, utgjør det en forskjell om sparkesykkelen er forhjuls- eller bakhjulsdrevet. Personlig hadde jeg det best med førstnevnte, da det gjorde sparkesykkelen behageligere å kontrollere.

Appstyring med forskjeller

De tre deltakerne kan appstyres. Design og detaljgrad svinger. Menyene i E-Ways app ligner noe fra utgåtte Windows Phone. Appen til KickScooter F2 D minner om en bevegelsesmåler med statistikk og belønninger i form av fargerike, elektroniske medaljer. Litt for detaljert etter min smak.

3 el-sparkesykler 4
Grovt sagt ligner de grå håndtakene med oransje blinklys på Xiaomis El-sparkesykkel noe som kunne sitte på et hjelpemiddel til eldre medborgere. (Foto: Natasja Broström)

Appen kan også brukes til å låse sparkesykkelen. De tre testdeltakerne låses på forskjellige måter, og ikke alle løsningene virker like logiske.

Veien til frihet

En el-sparkesykkel veier, spesielt når du manuelt skal flytte på den. For eksempel inn og ut av en t-bane-kupé. Ulempene med å frakte en el-sparkesykkel ble allerede klarlagt i løpet av min første tur i naturområdet Amager Fælled syd for København.

Etter løpere, syklister og par med hunder og barnevogner dukket en annen el-sparkesykkel-bruker opp i horisonten. Da vi passerte hverandre, hilste han med en kjent honnør. Plagsomt, ja vel, men en el-sparkesykkel gir også en spesiell opplevelse av frihet.

Xiaomi Electric Scooter 4 Pro, 2. Gen

Sprinter med kraft under føttene

Xiaomis el-sparkesykkel ligger stabilt på veien, helt til du berører hastighetskontrollen. Batteriet har bastante krefter, og det kan merkes. Ikke alltid til det gode.

Solid design. Stabil vekt på veien og kommer lett opp i fart. Enkel lås av stangen. Lyd ved bruk av blinklys.
Ujevn akselerasjon, spesielt i ”sports”-modus. Billige designdetaljer. Bredt håndtak som gjør enheten vanskelig å ta med, spesielt i sammenfoldet tilstand.
Les hele testen

E-Way E-5045FS

Lettvekter tar teten

E-Ways el-sparkesykkel vinner neppe designpriser, men er full av gode ideer, og kjører som en drøm. Noen ganger raskere enn politiet tillater.

Krok til veske, med mer. Ring på rammen til kjedelås. Lett å svinge med og styre i fart og i av-modus. Frontfjæring.
App mister Bluetooth-forbindelsen. Irriterende myk på/av-knapp. Stort display som kan få slagskader.
Les hele testen

Segway-Ninebot KickScooter F2 D

Tung designperle med fordeler og ulemper

Segway-Ninebot viser veien hvis du vil ha effektiv batterikraft under føttene. Den gode og solide designen settes imidlertid på prøve når KickScooter F2 D får lov til å strekke ut.

Behagelig bred fotstøtte. Solid design og fin, beskyttet plassering av ladeport. Logisk betjening i displayet.
Tung å manøvrere. Irriterende lås når sparkesykkelen skal foldes ut eller sammen. Støttebenet kan være vanskelig å slå ut.
Les hele testen
Natasja Broström
Natasja Broström (f. 1971) er journalist i L&B Home. Hun begynte på dagsavisen Politikens IT-bidrag på 1990-tallet, og derfra gikk turen videre til fagblader, magasiner og aviser, der Natasja skrev om blant annet IT og nerd-kultur. Fra 2002 har Natasja jobbet for Datatid Techlife, hvor hun var IT-journalist innenfor smart living og postkasseredaktør i Alt om Data.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen