TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Xpeng gjør flybilen til virkelighet – på en måte

Kinesiske Xpeng tar et overraskende grep på flybil-konseptet. I stedet for én enhet som både kjører og flyr, er Land Aircraft Carrier en modulær løsning.

Av / 31.01.25 - 09:38
Xpeng gjør flybilen til virkelighet – på en måte

Vi har ventet på flyvende biler siden “Tilbake til fremtiden 2” kom ut i 1989. Vi gledet oss til 2015, men bortsett fra noen tvilsomme prototyper som lignet mer fly enn bil, har vi sett lite til at noen flybiler realiseres. Men de siste par årene har vi endelig begynt å se lovende konsepter. Og nå er kinesiske Xpeng klare med en slags løsning.

Mens man til nå stort sett har fokusert på å lage kombinerte kjøretøy som både kan kjøre og fly, har luftfartsdivisjonen av Xpeng – Xpeng Aeroth – denne gangen valgt en annen vei. Deres Land Aircraft Carrier er nemlig en sekshjuls elektrisk SUV, som skjuler en toseters drone i bagasjerommet. Dermed har du altså et kjøretøy for bakketransport og en drone for lufttransport.

Xpeng Land Aircraft Carrier Drone learn-pc-2
En drone for to i bagasjerommet. Foto: Xpeng

Automatisk utfoldbar drone

Bilen fungerer som et “moderskip” for dronen. En enkelt kommando er alt som skal til for å aktivisere den autonome atskillelsen: Bagasjerommet åpnes, luftmodulen løfter seg ut, armene strekkes ut og landingsunderstellet foldes ned. Når du er ferdig med å fly, returnerer dronen til bilen, hvor den automatisk folder seg sammen og plasseres tilbake i bagasjerommet.

Dette betyr at du må finne en egnet parkeringsplass for bilen før du tar til luften. Den står da og venter mens du flyr til dit du skal, og du må returnere til bilen for å kjøre videre. Selv om dette kan virke begrensende, gir det også noen praktiske fordeler: Hver modul kan optimaliseres for sitt bruksområde, uten kompromisser som ofte følger med kombinerte løsninger.

Xpeng gjør flybilen til virkelighet - på en måte 1
Foto: Xpeng

270 graders panoramautsikt

Selve dronen har plass til to personer og byr på en 270-graders panoramautsikt gjennom en lett karbonfiberkupé. Den bruker seks rotorer med foldbare propeller, og skal være svært enkel å fly, takket være en intelligent kontroll med enkelt joystick-system. Eller du kan la dronen fly autonomt.

Annonse

For å sikre at dronen alltid er klar til bruk, lader bilen den kontinuerlig når den er dokket. En full lading skal være nok til seks flyturer, men Xpeng har foreløpig ikke spesifisert hvor lenge man kan holde seg i luften per tur. Bilen har også en imponerende rekkevidde på over 1000 kilometer, og lader lynhurtig med 800 volt.

 

Selvkjørende fremtidsvisjon

I Xpengs visjon for fremtiden skal bilen kunne kjøre seg selv. Da kan du ta den korteste rute gjennom luften med dronen, mens bilen automatisk kjører den lange veien rundt til samme destinasjon. Hvor så drone og bil gjenforenes.

Dette er en genial tanke, som løser et av de største problemene med konseptet – at bilen må stå parkert mens du flyr. Men det forutsetter at vi har oppnådd full selvkjøring, noe som virker stadig fjernere. Selv om enkelte motorveier og bysentrum nå tillater at man slipper rattet helt, er vi langt unna en bil som kan navigere hvilken som helst veistrekning på egen hånd. Det spørs om vi i det hele tatt kommer dit før Land Aircraft Carrier må av med pensjon etter lang og tro tjeneste.

Xpeng eVTOL flybil
Markedet gleder seg kanskje ekstra til den faktisk flygende bilen Xpeng eVTOL, som planlegges å lanseres på et senere tidspunkt. Foto: Xpeng

Flere flybil-modeller på vei

Xpeng har også større ambisjoner enn Land Aircraft Carrier. Selskapet har allerede en seksseter med tiltrotor under utvikling, og jobber med en ekte flyvende bil – en såkalt eVTOL som skal kunne både kjøre og fly som én enhet. Målet er å skape et sømløst, integrert transportsystem fra dør til dør, uten behov for separate moduler.

Xpeng gjør flybilen til virkelighet - på en måte 2
Xpeng Land Aircraft Carrier er en har også bakseter, og kan brukes som en familiebil til vanlig. Foto: Xpeng

Over 3000 har bestilt

Med over 3000 forhåndsbestillinger kan det ut til at markedet delvis er klart for denne type løsning. Xpeng planlegger produksjonsstart i 2026, i en topp moderne fabrikk i Guangzhou, som skal kunne produsere opptil 10.000 flymoduler i året.

Spørsmålet er bare om lovverket er like klart som teknologien, når de første bilene skal leveres. Men med type-sertifisering allerede godkjent, ser det ut til at Xpeng har tenkt på dette også.

I nordisk sammenheng kunne en slik løsning vært interessant for å krysse fjorder eller fjell, eller for å nå avsidesliggende steder hvor veinettet er begrenset. Men siden både bil og drone må være på samme sted for å kobles sammen, blir fleksibiliteten noe begrenset.

Prisen er satt til 276000 dollar, altså godt over 3 millioner kroner.

Mer info: aeroht.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nå blir den helt ny

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Segway lanserer stilige elsykler

Sony er (nesten) klar med sin elbil

Kinesisk elbil-produsent sikter mot stjernene

Spinnvill femmer med 500 hester

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring