En av de største TV-nyhetene fra Samsung i 2025 er nykommeren The Frame Pro: Derfor kommer du i år til å ha minst to ulike Frame-modeller å velge mellom. Samsung har gitt design-bestselgeren sin en «teknisk makeover» på innsiden, hvor målet har vært å klemme ut litt bedre bildekvalitet. Det kommer akkurat som bestilt, for selv om The Frame er en ganske særegen TV når det gjelder brukervennlighet og design, har bildekvaliteten vært ganske ordinær i våre øyne.
Under Europa-lanseringen i Frankfurt hadde Samsung innredet et eget rom hvor vi kunne sjekke ut den nye Frame Pro modellen i ro og mak, vekk fra det støyende og flombelyste messegulvet. Her kunne vi få et bedre inntrykk av hvordan TV-skjermen ser ut i mer kontrollerte omgivelser.
Samsung hadde tydeligvis tillit til at teknikken, for de ga oss fritt leide til å teste ut TV-en på ulike måter. Vi hadde ikke pakket med måleutstyret, så i første omgang må vi stole på egne øyne og erfaring. Dessuten var dette (tross alt) et arrangement i Samsung-regi, så vi sparer konklusjonen til vi har modellen inne for en fullverdig test. Men her kommer i alle fall noen første inntrykk!

Samme design som før – men enda mer “trådløs”
Designmessig er det ikke de store forskjellene mellom The Frame Pro og standardutgaven, som for øvrig selges videre. For å skille mellom de to 2025-modellene bør du se etter modellkodene som er LS03FA for The Frame og LS03FW for The Frame Pro. Et eksempel på den fullstendige modellkoden vil være (for 65″): TQ65LS03FAUXXC (The Frame) og TQ65LS03FWUXXC (The Frame Pro).
Det er også verdt å merke seg at årets The Frame (standardmodellen) nå bare leveres i skjermstørrelser opp til 65 tommer, mens Pro-modellen leveres i 65, 75 og 85 tommer. Så om du vil ha en 75″ eller 85″ TV vil du uansett ende opp med Pro-modellen fra årets sortiment.
Rent funksjonelt er den viktigste forskjellen at The Frame Pro har fått en trådløs One Connect-boks. Den behøver altså ingen ledning mellom koblingsboksen og TV, bare strøm fra et støpsel i nærheten. Koblingsboksen kan plasseres langt unna, opptil 10 meter, og likevel bevare topp bilde- og lydkvalitet med opptil 4K/120Hz videosignal, ved hjelp av Wi-Fi 7.

Vi prøvde å skape problemer for boksen ved å gjemme den i en skuff, men det fungerte så å si sømløst. Hvis man er skeptisk går det også an å plugge en videokilde direkte i TV-en ved hjelp av en MicroHDMI-kabel. Eller du kan velge å droppe boksen, kjøre helt uten eksterne videokilder og bare strømmetjenester direkte via Wi-Fi.
The Frame Pro deler ellers det samme designkonseptet som originalen, med matt skjerm og utskiftbare rammer i ulike farger. Samsung legger også vekt på at deres digitale Art Store nå inneholder over 3000 kuraterte kunstverk og motiver fra kunstnere og museumsutstillinger verden over. Men – i år får også QLED/Neo QLED modellene tilgang til Art Store, så selv om Frame tilbyr noen ekstra gallerifunksjoner, føles det kanskje ikke like eksklusivt lengre.
Samsung The Frame Pro: MiniLED LCD-TV med «vertikal lokal dimming»
Nytt på The Frame Pro er at Samsung har tatt i bruk et nytt bildepanel med såkalt MiniLED baklys, som skal gi bedre lysstyrke og kontrast. Det er lett å assosiere MiniLED med blendende lyse storskjermer som QN85D, QN90D, og QN900D som vi har testet tidligere – men det er noen viktige forskjeller.
The Frame Pro bruker nemlig ikke fullblods Direct LED med lokal dimming og tusenvis av soner slik som high-end modellene. I stedet handler det om en nedskalert variant med «Edge LED» teknologi og vertikal lokal dimming.
Vertikal hvafforno, sa du? La oss forklare.
Enkelt forklart sitter det en rekke lysdioder i bunnen av skjermen som lyser oppover. Lyset fordeles ved hjelp av en lyslederplate (Light Guide Plate) som lyser opp hele skjermarealet. Hver enkelt lysdiode kan tennes og slukkes, så bakbelysningen deles inn i vertikale «soner» som justerer lyset i takt med bildeinnholdet.
The Frame Pro har altså en slags lokal dimming, men det dreier seg bare som et fåtall soner, kanskje så lite som 5-10. Til sammenligning kan en direkte belyst MiniLED-TV ha flere hundre eller tusenvis av soner med lysdioder over hele skjermen. For ikke å glemme en OLED-TV, som praktisk talt har like mange «dimmingsoner» som den har piksler!
Den vertikale dimming-teknikken har likevel klare fordeler sammenlignet med tradisjonell kant LED, slik som standardutgaven av The Frame, hvor det i praksis finnes bare 1 dimming-sone. Dette tillater skjermen å ha en mer presis regulering av lyset i ulike områder.
I videoen under kan du få et glimt av hvordan den vertikale dimming-teknikken fungerer.
Kraftig forbedret lysstyrke og kontrast
Vertikal lokal dimming er nok først og fremst en billig og enkel måte for Samsung å oppnå bedre kontrast – spørsmålet er hvor bra det fungerer i praksis? Ganske bra, faktisk.
La gå, The Frame Pro klarer ikke å fordele lyset like presist og punktformig som high-end skjermene, men den gjør en vesentlig bedre jobb enn lillebroren.
Siden Pro-skjermen har evnen til å slukke lyset på deler av skjermen, oppnår den vesentlig høyere kontrast mellom mørke og lyse partier i bildet. Lysstyrken er utmerket, og velegnet til å se TV på høylys dag. Men det er kontrasten som imponerer aller mest. Vi testet med flere kjente scener i både SDR og HDR-format, og det var ingen tvil om at Pro-skjermen hadde et vesentlig mer dynamisk og livlig bilde med mer dybde. Bildet fra standardutgaven kan til sammenligning virke mer flatt.
Den vertikale lokale dimmingen virker ganske effektiv, men har naturligvis sine begrensninger. Når vi testet med et hvitt bildepunkt på svart bakgrunn, var det lett å se at skjermen har veldig få dimming-soner, som lyser opp hver sin vertikale stripe av gangen.
Dette vil helt klart by på utfordringer i bestemte typer scener, slik som månelys på mørk nattehimmel, eller lyset i enden av en mørk tunnel, for eksempel. Så for filmelskere og «natteravner» kan det være smart å vurdere en OLED-TV i stedet.
Vi opplevde likevel at dimmingen var rask med å tilpasse seg bildesignalet, og klarte å holde deler av skjermen mørk når det var nødvendig.
The Frame Pro ser også ut til å ha et litt skarpere og glattere bilde enn standard-utgaven. Bildebehandlingen styres av en kraftig NQ4 Gen3 AI-prosessor, som har fått mer avanserte finesser på blant annet oppskalering , farger og støyreduksjon. Mens standard-utgaven må nøye seg med forrige generasjons videoprosessor.
Vårt førsteinntrykk er derfor at dette er en lovende forbedring av Frame slik vi kjenner den i dag – uten å ta steget opp til de mer avanserte Neo QLED eller OLED-modellene. Hvis det kan friste, er nok heller den nye QN900F 8K-modellen i «Frame-design» et enda bedre, men vesentlig dyrere valg!

Hva med lyden, da? Lydmessig fikk vi dessvere ikke sjekket ut The Frame Pro like nøye: Samsung hadde stilt ut TV-en sammen med to Music Frame høyttalere koblet i stereo. Det låt brukbart, og fint til spesielt musikk, men til hjemmekino foretrekker vi nok heller en skikkelig lydplanke med Dolby Atmos surroundlyd.
Pris og tilgjengelighet
Samsung The Frame Pro rulles ut til forhandlerne i løpet av mai 2025, og blir tilgjengelig i skjermstørrelser på 65, 75 og 85 tommer. Prisene er ennå ikke offisielle, men våre kilder hos Samsung hevder at Pro-modellen bare vil ha en moderat prisøkning fra standardutgaven. Når man tar i betraktning at denne utgaven også kommer med trådløs One Connect Box, er det flere gode argumenter for å velge denne oppgraderte modellen.
Nøyaktig hvor god The Frame Pro er, og hvor bra Pro-modellen gjør det mot standard The Frame og andre konkurrenter (TCL NXTVision?) gleder vi oss til å teste nærmere i løpet av våren!
Les videre med LB+
Tilbud - 1 måned for kun 79,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned!
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt
- Deaktiver annonser