Samsung Electronics har nylig kunngjort resultatene for andre kvartal 2024, og TV/AV-avdelingen, kjent som Visual Display & Digital Appliances, har oppnådd betydelige økonomiske resultater. Avdelingen rapporterte en konsolidert inntekt på 14,42 billioner KRW (114 milliarder NOK) og et driftsresultat på 0,49 billioner KRW (3,8 milliarder NOK).
En betydelig økt etterspørsel etter TV-er, drevet av globale sportsbegivenheter, har bidratt til det økte salget. Samsung har styrket sin ledende posisjon i premiumsegmentet ved å lansere et bredt spekter av nye TV-modeller, inkludert Neo QLED, OLED og Lifestyle-skjermer(inkludert kjente og folkekjære modeller som The Frame). Disse produktene skal ha spilt en viktig rolle i selskapets suksess, spesielt i premium- og high-end-segmentet.
Til tross for dette, falt lønnsomheten noe, hovedsakelig på grunn av økte kostnader og høyere panelpriser ifølge Samsung. Den sørkoreanske produsenten påpeker også «skjerpet markedskonkurranse» som en utfordring, sannsynligvis fra konkurrenter som landsmannen LG Electronics, og kinesiske merker som Hisense og TCL.
Satser videre på OLED, QLED og Lifestyle TV
I pressemeldingen fremgår det at Samsung vil satse ytterligere på premium-segmentet i 2024, med flere kampanjer i løpet av høysesongen. Selskapet ønsker også å utnytte sine styrker innen kunstig intelligens (AI), forbedret sikkerhet, innovativ design, og smarthjem-funksjoner gjennom Samsung SmartThings. Dette innebærer at vi kan forvente å både se og høre mer om populære modeller som The Frame, OLED- og QLED-TV-er gjennom høstsesongen. Derimot nevnes det ikke noe spesielt om “ultra high-end” modellene med MicroLED, men vi antar Samsung har en plan for disse også, på sikt.
Samsung har blant annet lansert en ny 2024-modell av The Frame, i tillegg til flere nye OLED- og QLED-TV-er med både 4K- og 8K-oppløsning. Lyd & Bilde har testet noen av disse, og flere er på vei inn til test!
PS. Samsung Electronics-konsernet omfatter også andre produkter, som harddisker, minnebrikker, chips, kamerasensorer, OLED PC-skjermer og smartmobiler. Totalt rapporterte selskapet en konsolidert inntekt på KRW 74,07 billioner (588 milliarder NOK) og et driftsresultat på KRW 10,44 billioner (82 milliarder NOK) i andre kvartal.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser