Nordmenns favoritt-skjermstørrelse på TV fortsetter å stige: Etter at 55-tommerne har vært bestselgeren i flere år, klarte 65-tommerne såvidt å kapre tronen som den mest populære TV-størrelsen i fjor. Det kommer frem i de offisielle salgstallene for 2021, som ble presentert av Stiftelsen Elektronikkbransjen denne uken.
Færre, men større TV-er
Etter en saftig boost i 2020, falt TV-salget tilbake på et normalnivå i 2021. Det totale antall solgte TVer dalte med 13 prosent, fra 430.000 til 368.000 enheter. Samtidig sank verdien med bare fire prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøpte både større og dyrere TV-er. Totalomsetningen for TV endte på 3,32 milliarder kroner, mot 3,45 milliarder i 2020.
65-tommerne fikk en markedsandel på 29,6 prosent(opp fra 26,8 prosent i 2020), mens 55-tommerne falt til 29,2 prosent(ned fra 32 prosent i 2020). Men kanskje vel så interessant er det at de virkelig store TV-ene – over 70 tommer – økte videre, og tok en 12% andel av tv-markedet.
LCD er fortsatt den ledende teknologien i antall (92 %), mens OLED-TV står for rundt åtte prosent av TV-salget. For øvrig hadde hele hele 90 prosent av de solgte TV-ene 4K-oppløsning. 8K-TV fortsatt utgjør en liten del av markedet, med to prosent andel målt i antall, og 3-4 prosent av salget målt i verdi.
Lurer du på hvor stor din neste TV bør være? Sjekk ut vår guide til skjermstørrelser!
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser