Tirsdag meldte Stiftelsen Elektronikkbransjen om salgsutviklingen for hjemmeelektronikk 1. halvår 2024.
– Våre tall for første halvår viser at det selges nesten like mange produkter som i fjor. Målt i verdi er det en nedgang på åtte prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen
– Nedgangen i verdi første halvår 2024 var åtte prosent sammenlignet med samme periode året før, den samme som fra 2022 til 2023. Målt i volum er nedgangen derimot bremset, fra 13 prosent første halvår 2023, til tre prosent første halvår i år. Det viser at kundene i tider med inflasjon og høye renter fortsatt setter tæring etter næring, og i mange tilfeller velger rimeligere produkter, men det finnes også eksempler på det motsatte. For eksempel viser de fleste produktgrupper innen kategorien småelektrisk en positiv trend, sier Jan Røsholm.
Nedgang i TV-salget – men nordmenn kjøper fortsatt store TV-skjermer
TV-salget så langt i 2024 er ned hele 24 prosent i volum, og 21 prosent i verdi. Cirka 95 prosent av TV-ene som ble solgt var LCD-TV-er, mens drøye fem prosent var OLED ifølge salgstallene. Ergo er OLED-TV fortsatt en premium-teknologi som kun de færreste tar seg råd til.
Derimot viser statistikken at mange velger større TV-er: Skjermer mellom 56 og 65 tommer utgjør nå 32,5 prosent av salget, mot 26,7 prosent samme periode i fjor, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen.
– Olympiske leker og fotball-EM er populært å se på TV, og skjermene blir stadig større. De aller største skjermene, over 66 tommer, utgjør 14,5 prosent av totalsalget første halvår. Dette er en økning på 2,5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Nesten halvparten av TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer, med 47 prosent, sier Røsholm.
Mange bruker også mobiltelefonen til å se på TV, og på mobilsiden er det fortsatt flaggskipsmodellene som er mest populære.
Den svake kronekursen påvirker salget
De fleste produktgrupper innen store hvitevarer har en nedgang, både i verdi og volum. Verkstedene melder imidlertid om sterk økning i serviceoppdrag.
– Vi ser at de norske kundene velger produkter i høyere prisklasser. Dette tror vi skyldes et ønske om å kjøpe kvalitetsprodukter som varer, samtidig som den svake kronekursen også bidrar til økningen i verdi, sier Røsholm.
– Økningen i reparasjoner forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.
Økning for småelektrisk
Totalt innen den småelektriske kategorien er det en økning på nesten 10 prosent i volum, og 12 prosent i verdi.
– Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere. Her ser vi en seksdobling i volum, og en verdiøkning på 113 prosent. Også her velges det altså rimeligere modeller, sier Røsholm.
Kaffe er fortsatt populært i Norge, og kaffemaskiner har en verdiøkning på nesten åtte prosent. Når det gjelder kjøkkenmaskiner er det også en stor økning, på hele 28 prosent i volum.
– Innen produkter for personlig pleie er det opp sju prosent i volum og nesten 15 prosent i verdi. Hårfjerningsprodukter for kvinner har størst økning, sier Røsholm.
Det er imidlertid én varegruppe innen småelektriske produkter som utmerker seg med en negativ trend, og det er luftfrityr. Nedgangen i volum er på nesten 50 prosent; en halvering av salget sammenlignet med samme periode i fjor.
– Airfryer var den store vinneren i fjor, og siden mange allerede har kjøpt er det naturlig at vi ser en nedgang her, sier Røsholm.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser