TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Nyhet

Nordmenn kjøper fortsatt store TV-skjermer

Nesten halvparten av TV-ene solgt hittil i 2024 var større enn 55", ifølge ferske tall fra Elektronikkbransjen.

Skrevet av / 27.08.24 - 13:40
Nordmenn kjøper fortsatt store TV-skjermer

Tirsdag meldte Stiftelsen Elektronikkbransjen om salgsutviklingen for hjemmeelektronikk 1. halvår 2024.

– Våre tall for første halvår viser at det selges nesten like mange produkter som i fjor. Målt i verdi er det en nedgang på åtte prosent, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen

– Nedgangen i verdi første halvår 2024 var åtte prosent sammenlignet med samme periode året før, den samme som fra 2022 til 2023. Målt i volum er nedgangen derimot bremset, fra 13 prosent første halvår 2023, til tre prosent første halvår i år. Det viser at kundene i tider med inflasjon og høye renter fortsatt setter tæring etter næring, og i mange tilfeller velger rimeligere produkter, men det finnes også eksempler på det motsatte. For eksempel viser de fleste produktgrupper innen kategorien småelektrisk en positiv trend, sier Jan Røsholm.

Annonse
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Stian Sønsteng)

Nedgang i TV-salget – men nordmenn kjøper fortsatt store TV-skjermer

TV-salget så langt i 2024 er ned hele 24 prosent i volum, og 21 prosent i verdi. Cirka 95 prosent av TV-ene som ble solgt var LCD-TV-er, mens drøye fem prosent var OLED ifølge salgstallene. Ergo er OLED-TV fortsatt en premium-teknologi som kun de færreste tar seg råd til.

Derimot viser statistikken at mange velger større TV-er: Skjermer mellom 56 og 65 tommer utgjør nå 32,5 prosent av salget, mot 26,7 prosent samme periode i fjor, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjen.

– Olympiske leker og fotball-EM er populært å se på TV, og skjermene blir stadig større. De aller største skjermene, over 66 tommer, utgjør 14,5 prosent av totalsalget første halvår. Dette er en økning på 2,5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Nesten halvparten av TV-skjermene som selges er større enn 55 tommer, med 47 prosent, sier Røsholm.

Mange bruker også mobiltelefonen til å se på TV, og på mobilsiden er det fortsatt flaggskipsmodellene som er mest populære.

Les også Paris 2024 – De beste TV-ene til sommer-OL Snart tennes ilden i Paris! Har du husket å skaffe deg ny TV-skjerm til sommerens store idrettsfest?
Les også TCL lanserer ny storskjerm-TV i Norden Utfordrer OLED med tusenvis av dimming-soner.

Den svake kronekursen påvirker salget

De fleste produktgrupper innen store hvitevarer har en nedgang, både i verdi og volum. Verkstedene melder imidlertid om sterk økning i serviceoppdrag.

– Vi ser at de norske kundene velger produkter i høyere prisklasser. Dette tror vi skyldes et ønske om å kjøpe kvalitetsprodukter som varer, samtidig som den svake kronekursen også bidrar til økningen i verdi, sier Røsholm.

– Økningen i reparasjoner forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.

Økning for småelektrisk

Totalt innen den småelektriske kategorien er det en økning på nesten 10 prosent i volum, og 12 prosent i verdi.

– Produktgruppen med størst økning, er robotstøvsugere. Her ser vi en seksdobling i volum, og en verdiøkning på 113 prosent. Også her velges det altså rimeligere modeller, sier Røsholm.

Kaffe er fortsatt populært i Norge, og kaffemaskiner har en verdiøkning på nesten åtte prosent. Når det gjelder kjøkkenmaskiner er det også en stor økning, på hele 28 prosent i volum.

– Innen produkter for personlig pleie er det opp sju prosent i volum og nesten 15 prosent i verdi. Hårfjerningsprodukter for kvinner har størst økning, sier Røsholm.

Det er imidlertid én varegruppe innen småelektriske produkter som utmerker seg med en negativ trend, og det er luftfrityr. Nedgangen i volum er på nesten 50 prosent; en halvering av salget sammenlignet med samme periode i fjor.

Airfryer var den store vinneren i fjor, og siden mange allerede har kjøpt er det naturlig at vi ser en nedgang her, sier Røsholm.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Nyhet!

LB+ Total uke

Tilgang til ALT innhold i en uke

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

39,- / for 1 uke
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Sony tar grep etter klager

På ramme alvor?

Store visjoner fra Hisense

Samsung viser årets TV- og projektornyheter på IFA

Sjekk hva TCL dro opp av hatten på IFA-messen

OLED-TV fra Hisense

"Alle" vil ha større enn 55 tommer

TCL lanserer ny storskjerm-TV i Norden

TCLs «The Frame»-konkurrent lansert i USA

Mer OLED, mindre LCD fra LG i fremtiden

Her er TCL 115QM891

Ser dette bildet kjent ut?

Scroll to Top