For under to uker siden dukket ryktet opp om en rimeligere Tesla Model Y, med bakhjulstrekk. Vi spekulerte i om den ville slippe norsk mva, ettersom Long Range firehjulstrekkeren starter på ca. 560.000 kroner. Det viser seg at den ikke gjør det helt, da prisen blir 520.000 kroner for bakhjulstrekken. Som betyr at du får 5000 kroner ekstra i moms. Pytt, pytt.
Kortere rekkevidde
For prisen får du 430 km (WLTP) rekkevidde mot 533 km for Long Range. Akselerasjonen til 100 km/t går også litt ned, fra 5 til 6,9 sekunder.
Ellers er den premium utstyrt, med både Autopilot, oppvarmede for- og bakseter og ratt, og får Premium lyd som inkluderer 13 høyttalere, en subwoofer og to forsterkere. Dette i motsetning til Model 3 Standard Range, som verken har Premium lyd eller oppvarmet ratt.
Maksimal lading er 170 kW, mot 250 kW for Long Range og Performance
Du får selvsagt full funksjonalitet med Teslas mobilapp, og tilgang på Supercharger ladenettverket.
Bakjulsdrevet Tesla Model Y blir for dyr
Vi må si vi stiller oss smått forundret til prisingen av den bakhjulsdrevne Model Y. For bare 40.000 kroner mer får du Long Range-utgaven med firehjulstrekk, hele ti mil ekstra rekkevidde, og mye bedre akselerasjon. Vi mener Tesla burde gitt en kraftigere rabatt for den nye innstegsmodellen.
For all del, trenger du ikke de ekstra kilometerne, er det bare å slå seg løs med en bakhjulsdrevet Model Y. Men det ekstra du betaler for Long Range, vil det forundre oss om ikke vil betale seg den dagen bilen skal selges.
Den nye Model Y kan bestilles allerede nå, på tesla.com