Som så mange andre teknologihistorier begynte det som en spirende idé i en garasje i California, der det finnes flere startups enn biler i garasjene. I dag, 20 år senere, er YouTube blitt et globalt senter for kreativitet, kultur og underholdning med mer enn 2,5 milliarder brukere. Herunder mer enn fire millioner nordmenn hver måned.
Og de har nok å se på: Det totale antallet videoer på YouTube er 20.000.000.000.000 – eller 20.000 milliarder! Og det vokser med 20 millioner videoer om dagen.
Den aller første videoen, Me at the zoo, ble lastet opp 23. april 2005, da artige hjemmevideoer fant nye medieformater. Siden har veksten vært eksplosiv, og YouTube har utviklet seg til å bli en scene der innholdsskapere – ordet youtuber er nå blitt en yrkesbetegnelse – utfolder ideene sine og bygger globale fanbaser. På denne måten strekker YouTubes innflytelse seg inn i det moderne kulturlandskapet.
Jesper Vangkilde, dansk kommunikasjonssjef i Google, som eier YouTube, understreker den sentrale rollen innholdsskaperne spiller for YouTubes vedvarende relevans. «YouTube handler først og fremst om å gi alle en stemme.
Ideen om å demokratisere tilgangen til å lage og dele videoer har frigjort et enormt kreativt potensial – fra det lette og finurlige, til DIY, til tung utdannelse og språkkurs. Det er et enormt mangfold som gjør at de fleste kan finne noe som passer dem», sier Jesper Vangkilde.
«I dag ser vi at de mest suksessrike innholdsskaperne har produksjoner som nærmer seg filmbransjen på mange måter. De finner publikum, skaper historier, bygger virksomheter og setter dagsordener på måter vi ikke så for 20 år siden.»
YouTube på storskjermen
En av de siste store trendene på plattformen er at seerne flytter seg fra mobilen til den store skjermen i stua. Rundt halvparten av brukerne har nå tilgang til å strømme YouTube på TV-skjermen minst én gang i måneden. Dette gjør TV-en til den raskest voksende skjermtypen.
YouTube har også satt sitt preg på hverdagsspråket. Ord som unboxing, vlog og livestream har alle oppstått på YouTube, og i dag er disse ordene en del av hverdagsspråket.
Fakta om YouTube:
- YouTube er tilgjengelig i over 100 land og på 80 språk.
- Mer enn fire millioner nordmenn bruker YouTube hver måned på alle enheter. Og halvparten ser på TV-skjermen.
- Mer enn 20 millioner videoer lastes opp på YouTube hver dag.
- Bare i fjerde kvartal 2024 fjernet YouTube 9,4 millioner videoer, 4,8 millioner kanaler og 1,25 milliarder kommentarer.
- Over 300 musikkvideoer på YouTube har passert én milliard visninger. Adele’s Hello (88 dage) og Ed Sheerans Shape of You (97 dager) var de som raskest nådde denne milepælen.
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!