Valget om å kjøpe en Tesla Model Y som familebil var et vi tok i sommer. Grunnene er flere, men bagasjeplass og ladenettverk veide tungt.
Så sent som lørdag den 17. desember kunne jeg og familien glade og fornøyde hente ut vår splitter nye Tesla Model Y Performance fra deres filial i Drammen. Men allerede da vi kjørte bilen ut fra parkeringsplassen, var det ting som skurret.
At det ikke var mulig å aktivere cruisekontroll er greit nok, bilen trengte nemlig noen mil med innkjøring før Autopilot-kameraene var kalibrert.
Verre var det med følgende feilmelding: «Nødanropssystem er midlertidig utilgjengelig». Og en beskjed om å sjekke internettilkobling om problemet vedvarer. Vel, siden bilen faktisk klarer å ta inn både Tidal og internettradio er det ingen problemer med akkurat det.
Dessverre stopper det ikke der. Lydanlegget, som vi tidligere har skrytt så hemningsløst av, låt som en reiseradio. Grunnen: ingen lyd i subwooferen. Etter en dag kom plutselig bassen, og jeg fikk nærmest sjokk der jeg satt bak rattet. Plutselig var alt bare velstand. Det var inntil jeg parkerte bilen og startet igjen, hvorpå subwooferen nok en gang hadde gjort som SAS-pilotene og gått ut i streik.
Det stopper dessverre ikke der. Da jeg testet Performance-utgaven tidligere i sommer, falt jeg pladask. Så forelsket ble jeg, at jeg klarte å overbevise hele redaksjonen om å gi den utmerkelsen Årets beste bil i Premium-klassen. Vel fortjent, basert på min uke med beistet. Den hadde alt man forventer, pluss det ekstra som hører med en Performance-bil fra Tesla.
Bilen jeg har tatt imot er dessverre ikke helt sånn. Det vil si, den har absolutt Performance-delen. Det den mangler, er «alt man forventer». I hvert fall noe av det. Nærmere bestemt parkeringssensorer.
Du skjønner, Tesla bestemte seg tidligere i år for å fjerne radaren fra Autopilotsystemet i sine biler, til fordel for en ren kamerabasert løsning. En de kaller Tesla Vision. Det skulle visst gi bedre autonome egenskaper. Og det er mulig. Men jeg hadde ikke fått med meg at dette også innebar at parkeringssensorene skulle bort.
På 2023-modellene er det riktignok rygge- og sidekameraer, men ikke noe frontkamera for parkering. Og uten ultralydsensorer som piper for å varsle om objekter i veien blir parkering mer vrient – spesielt når man nærmere seg obstruksjoner foran bilen. Og uansett hvor mye noen måtte mene at en dyktig sjåfør bør klare seg uten, så virker det helt merkelig at et 360-system for parkering ikke skal være på plass i en 2023-modell. Dette er på plass i nærmest alle andre nye biler, enn – tydeligvis – i Tesla. En detalj som alene gjør det vanskelig for meg å overtale fruen i huset om at dette er en bil vi skal beholde.
Musk er opptatt med Twitter
Vi har alle fått med oss at Elon Musk i det siste har hatt hendene fulle med Twitter. I mellomtiden har Tesla-aksjen rast til et nivå vi ikke har sett siden november 2020. Musk har gått fra å redde Tesla fra konkurs i 2018 ved å praktisk talt bosette seg på fabrikken for å løse masseproduksjonsfloken rundt Model 3, til å nå prøve å gjøre det samme på Twitters hovedkontor.
Forskjellen mellom Twitter og Tesla? Mens Tesla-investorene elsker Musk (så lenge han ikke mister fokus), vil Twitter-brukerne ikke ha ham der.
Dette fant Musk ut en gang for alle da han for få dager siden spurte Twitter om han burde gå av som sjef. Noe 57,5 prosent mente han burde.
Should I step down as head of Twitter? I will abide by the results of this poll.
— Elon Musk (@elonmusk) December 18, 2022
I tråd med hans lovnad om å adlyde flertallet, annonserte han sin avgang.
I will resign as CEO as soon as I find someone foolish enough to take the job! After that, I will just run the software & servers teams.
— Elon Musk (@elonmusk) December 21, 2022
Det vil si, det hele er ganske kryptisk og kan tolkes som å ligge i løse luften.
For etter å først ha sagt han vil gå av, har han uttrykt enighet med en del konspirasjonsteoretikere. Som når Kim Dotcom hevder bot-er har påvirket spørreundersøkelsen. Bot-er som selvsagt var utenkelig da Musk gjorde samme type undersøkelse om hvorvidt Donald Trump skulle få tilbake kontoen sin. «Folket har talt» var lyden den gang.
The people have spoken.
Trump will be reinstated.
Vox Populi, Vox Dei. https://t.co/jmkhFuyfkv
— Elon Musk (@elonmusk) November 20, 2022
Da en annen bruker mente at bare bekreftede kontoer – såkalt Twitter Blue-abonnenter – burde få delta i spørreundersøkelser som angår firmapolitikk, kastet Musk seg på og kommenterte: «Godt poeng. Twitter vil gjøre den endringen.»
Good point. Twitter will make that change.
— Elon Musk (@elonmusk) December 19, 2022
Er det noen konklusjon å hente her?
Hva dette vil si i praksis, er selvsagt umulig å vite. Som det meste som foregår på Twitter for tiden. Under Musk har det hele blitt et eneste stort supperåd.
Bottom line er at Tesla lider uten Musks lederskap, mens Twitter hadde det bedre uten ham. Så hvorfor kan han ikke bare komme seg tilbake til Tesla? Han kan begynne med å fikse bilen min.
7 hendelser på “Kom deg tilbake på jobb, Musk!”
Legg igjen en kommentar
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Så du synes lydsystemet i Teslaen din er viktigere enn reel ytringsfrihet og dermed demokratiet våre barn skal leve under samt avdekking av systematisk valgpåvirkning av FBI i forkant av valget av sittende president i USA. Noted.
Det er ganske spekulativt å ubegrunnet å konkludere med at «folk på Twitter ikke vil ha han der»
Hvis mange av de som stemmer på pollen er Tesla aksjeeiere og er på Twitter men ikke har aksjer i Twitter så vil de selvfølgelig stemme slik det gir de mest profitt. Ser man på størrelsen på selskapene og antall aksjer i hvert selskap er det naturlig å konkludere med at det er langt flere Tesla aksjeeiere rundt omkring (også på Twitter) enn Twitter aksjeeiere.
Godeste Nikolaj Tesla døde til slutt ensom og halvsurrete på et hotellrom der han hadde tilbrakt sin siste tid forelsket i en hvit due som kom daglig for å bli matet av ham.
Er enig i at Musk bør gå tilbake til det han faktisk kan, finne opp ting, før han ender ensom og halvgal på Mars forelsket i en liten blå fugl…
Påstanden din om at Tesla lider grunnet fall i aksjen deres stemmer ikke. Tesla gjør det økonomisk bedre enn noensinne, og er i kraftig vekst. Klart at Musk sin rolle i Tesla er viktig, men med et selskap med over 100 000 talentfulle ansatte som alle jobber ekstremt hardt for å akselere overgangen til fornybar energi, er det klart at Tesla klarer seg helt fint uten at han må sitte barnevakt for dem. Når det gjelder elimineringen av de ultrasoniske sensorene vil det komme en software oppdatering om ikke så lenge som vil kunne vise avstand til objekter på bilens skjerm.
Ellers tror jeg de utfordringene du har hatt med lydanlegget og utilgjengelig nødanrop hadde blitt løst ved å gjøre en reboot av skjermen.
Å gi denne tittelen ‘årets beste bil i premiumklassen’ blir jo feil, da Tesla er langt fra premium..
Er i aller høyeste grad en premium bil. Alle som sier noe annet tilhører den samme gruppen som tidligere har gitt utsagn som:
«Elbiler kan aldri fungere som bruksbiler, kun bybil»
«Elbiler blir aldri lønnsomme å produsere»
«Tesla kommer ikke til å overleve»
«Tesla kommer aldri til å være et lønnsomt foretak»
Tesla kommer aldri til å klare å øke produksjonen betraktelig år etter år»
Og nå sier de tullete ting som at «Tesla produserer ikke premium biler»
Når flertallet av folket sier noe så er det den gjengse oppfatning og dermed er Tesla premium biler uansett hvor irritert det gjør deg.
Du tilhører den lille 5% som er uenig og er også da i samme gruppen som blir kaldt konspirasjonsteoretikere når de presenterer sin tro. Kjipt men sant.
Må si meg enig; mer fokus på Tesla er ønskelig 😁