Siden fredag har de største nettplattformene vært nødt til å overholde en rekke strenge krav til innhold, hvem som nås av annonser og hvorfor, gi brukerne mulighet til å reservere seg mot målrettede annonser og gi brukerne mulighet til å rapportere innhold og klage på beslutninger.
Loven sier blant annet at plattformene må forhindre og fjerne ulovlig innhold, produkter og tjenester, og at brukerne enkelt må kunne rapportere dem. De kan ikke målrette annonser basert på seksuell legning, religion, rase eller politisk syn, og de må begrense muligheten til å målrette annonser mot mindreårige. Plattformene må også gi brukerne mulighet til å reservere seg mot målrettede anbefalinger og profilering. De må også være mer åpne om hvordan annonseringsalgoritmene deres fungerer.
De må også dele data med forskere og myndigheter, samarbeide i krisesituasjoner og gjennomføre eksterne og uavhengige inspeksjoner av virksomheten.
I første omgang omfattes “svært store nettplattformer” og “svært store søkemotorer” av loven, med en grense på 45 millioner aktive brukere. Selskapene hadde frist til april med å rapportere antall aktive brukere i EU og må holde EU løpende informert om tallene. Disse nettstedene havnet på listen:
- Alibaba AliExpress
- Amazon Store
- Apple App Store
- Bing
- Booking.com
- Google Play
- Google Maps
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Slik påvirker det deg
Google skal gi forskere innsikt i hvordan tjenestene deres fungerer, og deres Ads Transparancy Center gir brukerne mer makt til å kontrollere annonsene.
Meta, det vil si Facebook og Instagram, utvider sitt Ad Library for å vise hvilke annonser som har blitt vist til hvem og hvorfor. Brukerne vil også kunne se innholdet kronologisk, i stedet for det utvalgte innholdet som er filtrert av algoritmene.
TikTok gjør algoritmen valgfri i EU, slik at folk vil se videoer basert på hvor de bor i stedet for deres personlige interesser i feeden. Du vil også se videoer kronologisk fra personer du følger. For mindreårige vil det ikke lenger vises målrettet reklame.
Snapchat gir EU-borgere muligheten til å velge bort målrettet innhold i feeden sin og har offentliggjort hvordan algoritmen fungerer. Voksne vil få mer kontroll over hvilke annonser som vises, og mindreårige vil ikke få målrettet reklame. De vil også få beskjed om hvorfor ting har blitt blokkert, og de vil få mulighet til å klage.
Kilde: The Verge
Les mer hos EU-kommisjonen
EU foreslår omfattende krav for mobiler og nettbrett
Mobilene må være energimerket, støv- og vannavstøtende, slitesterke og enkle å reparere.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser