Tenk en bil som går lenger på én ladning enn en typisk bensin- eller dieselbil på en tank. Uten å øke størrelsen på batteriet! Da snakker vi. Det er ikke vanskelig å tenke seg at den samme teknologien kan brukes til å doble batteri-tiden til smartmobilen og laptopen.
TEST: Slik låter lydanlegget i Tesla Model 3
Vi har hørt om ny batteriteknologi en stund nå, men det kommer nesten alltid fra innovative oppstartsselskaper, som er avhengige av kraftige investeringer – og som gjerne mangler lobbyeringsevnen – for å få teknologien masseprodusert.
Denne gangen er det energiteknologiselskapet Samsung SDI som er ute og rasler med sablene, på bilmessen i Frankfurt. Under slagordet «Charged for Auto 2.0» lanserte de flere ulike typer batteriteknologier.
De nye produktene forventes øke energikapasiteten og dessuten kraftig redusere antallet batteri-celler som trengs pr. kjøretøy. Som igjen betyr lavere produksjonskostnad pr. kjøretøy. Noe som igjen bør reflekteres i utsalgsprisen til sluttbruker.
Solid state og silisiumanoder
Blant annet ble det vist frem komponenter for bruk i batterier i solid tilstand (solid state batteries), som skal garantere høy sikkerhet og dessuten inntil 70 mil rekkevidde på én ladning.
Samsung viste også hvor langt de har kommet med morgendagens batteri-komponenter som for eksempel silisiumanoder, som også antas å ville kraftig forbedre rekkevidden i forhold til dagens grafitt-anoder.
Kilder: