Taxi-prisene i hovedstaden har eksplodert de siste årene, og det virker ikke på forbrukerne som at det er reell konkurranse i taxi-markedet. Det kan være en av grunnene til at Uber lanseres i Oslo i dag. Tjenesten ble startet i San Francisco i 2009 og er allerede i bruk i Stockholm, og flere andre storbyer rundt om i verden, og baserer seg på at man bestiller og betaler med en app på mobilen.
Når bestillingen er gjort, dukker bilde og navn på sjåføren opp i appen, og etter at turen er ferdig har man oversikt over reisen med GPS-sporing liggende i appen.
I første omgang er det UberBLACK som er i drift, hvor Uber samarbeider kun med profesjonelle sjåfører med Mercedes, BMW eller Tesla.
Uber er ikke uten kontroversjer, og taxi-bransjen ser naturlig nok ikke med blide øyne på konkurransen. Uber har også et prøveprosjekt på gang kalt UberPOP, som skal foregå i seks måneder , hvis ikke taxi-næringen og politikerne setter en stopper for UberPOP.
Glenn Tuxen, leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling, sier til Dagens Næringsliv at de stiller seg uforstående til at Uber kan drive lovlig. Det kreves nemlig løyve og kjøreseddel for å ha lov til å drive persontransport.
Uber er ikke det eneste alternativet til taxi i hovedstaden. Det finnes flere sjåførtjenester, som privatedriver.no, hvor man bestiller bil – sort Mercedes S-Klasse, på nett og etter hvert også i en app.
Les videre med LB+
Nyttårstilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
Nyttårstilbud 30 % LB+ Total i 6 mnd
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser