KI-oppstartsbedriften Altera prøver å skape digitale vesener som kan simulere hvordan grupper av mennesker vil reagere på for eksempel nye økonomiske lover. For å gjøre dette har de begynt å skape små grupper som settes i en situasjon, og deretter observeres gruppedynamikken. Så langt holder de seg til spillverdener.
I dette tilfellet startet de med å skape 50 Minecraft-spillere som i løpet av noen dagers spilling begynte å utvise sosial atferd. Noen ble mer innadvendte, mens andre var utadvendte og knyttet mange nye kontakter. Ved hjelp av målere for hvor verdsatt de følte seg, viste de ulik atferd overfor andre spillere.
I en verden med 40 spillere startet alle med samme personlighet og fikk i oppgave å skape en effektiv landsby og beskytte den mot angripere. Over tid begynte de kunstige spillerne å innta spesifikke roller som byggere, oppdagelsesreisende eller forsvarere. Mens vaktene bygde flere gjerder, viet bøndene seg til å samle frø.
I en verden med 40 spillere startet alle med samme personlighet og fikk i oppgave å skape en effektiv landsby og beskytte den mot angripere. Over tid begynte de kunstige spillerne å innta spesifikke roller som byggere, oppdagelsesreisende eller forsvarere. Mens vaktene bygde flere gjerder, viet bøndene seg til å samle frø.
Systemet fungerer ved at selskapets LLM (Large Language Model) lærer seg menneskelig atferd og oversetter den til handlinger i spillet, for eksempel å bruke et verktøy eller samhandle med en annen spiller. Andrew Ahn, medgrunnlegger av Altera, sier at dette viser at KI-en deres har en sofistikert nok modell av menneskelig atferd til å etterligne dem.
Kilde: MIT Technical Review