Det er mange anledninger der nettsteder ønsker å finne ut om det faktisk er et menneske som har vært inne på nettstedet, eller om det er et dataprogram i den andre enden. Det kan være for å forhindre at roboter går inn og støvsuger nettstedet for informasjon, eller for å forhindre at de kjøper opp alle billettene til en konsert. Googles ReCaptcha-tester har blitt brukt med stor suksess. Men nå kan KI løse dem like godt som mennesker.
Du har sikkert hatt de irriterende «er du et menneske?»-testene. testene der du må identifisere objekter på bilder. De der du må krysse av i alle boksene som inneholder trafikklys, sykler eller veiskilt. Noen ganger er det ikke helt opplagt, og det er jo hele poenget med testen.
Det har blitt spekulert i om testen faktisk er Googles måte å få gratis hjelp fra mennesker til å trene opp bildegjenkjenningsalgoritmen sin. Og kanskje er det noe i det, for nå har en kunstig intelligens for første gang oppnådd samme pålitelighet som et menneske.
Forskere ved ETH Zürich har trent en AI-modell på bildegjenkjenningstesten ReCaptcha v2. Modellen deres, YOLO (You Only Look Once), brukte ikke lang tid på å bli like god som mennesker. Det betyr ikke at den besto 100 prosent av testene, men at den ikke hadde flere feil enn oss pattedyr.
Google virker imidlertid ikke spesielt bekymret for dette. En talsperson for Google sa til New Scientist:
Vi har stort fokus på å hjelpe kundene våre med å beskytte brukerne sine uten å vise visuelle utfordringer, og derfor lanserte vi reCAPTCHA v3 i 2018.
Dagens tester handler mer om hvordan du oppfører deg på siden, inkludert hvordan du beveger musepekeren. De fleste moderne tester er helt usynlige og umerkelige.
Kilde: ZDNET
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser