Japanske Suzuki har endelig tatt steget inn i den elektriske tidsalderen, og det skjer i tett samarbeid med Toyota. Under lanseringen i Milano avduket produsenten sin første elbil, e-Vitara, som kommer i produksjon våren 2025.
Bak prosjektet står to av Japans største bilprodusenter. Toyota eier en mindre andel av Suzuki, og de to har samarbeidet om både teknologi og modeller tidligere. Nå tar de steget videre sammen med en felles elbilplattform kalt HEARTECT-e.
Toyota vil også selge sin egen versjon av bilen, trolig under deres elektriske bZ-merkevare. Dette minner om samarbeidet mellom Toyota og Subaru, hvor bZ4X og Solterra deler det meste av teknologien.
Kjent navn, ny bil
Den nye elbilen har fått samme navn som den kompakte Vitara-modellen, men er i realiteten en helt ny bil. Med en lengde på 4,27 meter blir e-Vitara 10 centimeter lengre enn dagens Vitara, og på størrelse med Volkswagen ID.3. Akselavstanden på 2,7 meter er også som ID.3, og betydelig lenger enn Vitaras 2,2 meter. Dette lover godt for plassen innvendig.
To batterialternativer blir tilgjengelig: 49 og 61 kWt. Med det minste batteriet og forhjulsdrift skal rekkevidden overstige 320 kilometer, mens 61 kWt-versjonen med firehjulsdrift skal klare rundt 400 kilometer. Det er med andre ord ikke denne bilen du skal ta med deg på europaferie, men i det daglige er det mer enn nok. Vi forventer også at det «fornuftige» batteriet gjenspeiles i prisen.
Designspråk til en SUV
Suzuki har satset på et designspråk som skal kombinere det moderne preget fra en elbil med den robuste naturen til en SUV. Dette kommer tydelig frem i det kantete designspråket og den høyreiste SUV-profilen.
Interiøret har fått en kraftig modernisering fra Vitara, med et digitalt instrumentpanel som går i ett med infotainmentskjermen. Klimakontrollen har fått egne, fysiske knapper, og det er lagt vekt på praktiske løsninger som trådløs lading av telefon og mange USB-porter.
Firehjulsdrift
Som seg hør og bør fra Suzuki, kan du velge e-Vitara med firehjulsdrift. Som forventet brukes da separate elmotorer foran og bak, og det finnes en egen terrengmodus som skal gjøre det enklere å komme seg frem på vanskelig underlag.
Produseres i India
Produksjonen skal foregå i India, hvor Suzuki har etablert sin elbilhub. Salget starter i Europa sommeren 2025, men det er foreløpig ikke kjent når bilen kommer til Norge.
Suzuki har tidligere lovet fem elbiler innen 2030, men disse planene er nå satt på vent. Selskapet vil først se an hvordan markedet utvikler seg, ikke minst med tanke på den økende konkurransen fra rimelige kinesiske elbiler.
Hva prisen på Suzuki e-Vitara blir, vites ikke. Men VW ID.3 med 52 kWt batteri koster fra 315 000 kroner, mens den med 59 kWt koster fra 360 000 kr. Kompakt-SUV-en Kia EV3 starter på 360 000 kr med 58,3 kWt batteri. Begge med forhjulsdrift.
Mer info: suzuki.no