Den tyske bilprodusenten Smart utvider sin modellportefølje med en spennende nykommer – den coupé-formede SUV-en Smart #3. Med sitt sportslige utseende og praktiske egenskaper kan den bli et forlokkende alternativ for norske kunder som ønsker noe litt annerledes. Hvis markedet mener rekkevidden på 415-435 kilometer er god nok, da.
– Med #3 utvides Smart-familien med en spennende nykommer som vi er veldig stolte av. Den er linjelekker og sportslig, men også både praktisk og smart. Vi er sikre på at den nye modellen vil by på en totalpakke som vil være svært attraktiv for norske kunder, sier merkesjef Christian Halvorsen i smart Norge, hos Bertel O. Steen.
Lansering og avduking
Vi overvar gårsdagens lansering, hvor den sportslige Brabus-versjonen ble avduket. I en lekker og dyp metallisk rødfarge med svarte kontrastdetaljer – deriblant et panorama glasstak innrammet i svart.
Bilen er tenkt som en familiebil, dog av det mer kompakte slaget som passer til baksetepassasjerer av typen «ennå ikke utvokst». Det skrånende coupé-taket er i seg selv ikke noe problem, da journalisten på 186 cm slapp å stange hodet. Men den begrensede plassen mellom for- og baksetene gjorde at jeg måtte skreve for å sitte noenlunde behagelig.
Så har da tanken aldri vært at denne bilen skal være et alternativ til større SUV-er, men heller være et sprekere (men litt større) alternativ til mer kompakte biler som Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech. Bagasjeplassen er da også begrenset til 370 liter pluss 15 liter under panseret. Som tilsvarer nettopp ID.3 og nesten Megane E-Tech (som med 440 liter er størst i småbilklassen).
Under 4 sekunders sprint
Og sprek er ordet her. Den firehjulstrukne Brabus-versjonen av Smart #3 skal nemlig takket være en Rocket Launch-modus gjøre sprinten fra null til hundre unna på 3,7 sekunder! Det enda litt raskere enn Smart #1 Brabus, og faktisk like raskt som Tesla Model Y Performance!
Utstyr
Der Brabus-versjonen er rød med svarte detaljer utvendig, er den svart med røde detaljer inni. Personlig synes jeg det er tøft med røde sikkerhetsbelter mot de svarte, ventilerte forsetene.
Infotainmentsystemet er bygget rundt en 12,8-tommers pekeskjerm, den samme som sitter i Smart #1. Førerdisplayet måler 9,2 tommer, i tillegg har man en 10-tommers head-up-skjerm via frontruta.
For å fortsette med Brabus-versjonen, så har den 20-tommers felger, adaptive fjernlys og et lydanlegg signert Beats Audio.
Brabus og Pro+
Den utstilte Brabus-versjonen er en knalltøff bil, spør du meg. Og firehjulstrekk er et stort salgsargument. Spørsmålet er om ikke prisen blir i overkant stiv, tilsvarende Tesla Model Y Performance, som med 100 kilometer lengre rekkevidde dessuten har mye mer plass til både mennesker og bagasje.
Om du kan leve med bakhjulstrekk, så er #3 Pro+ et langt rimeligere alternativ. 440.000 kroner må du ut med for den, som likevel er mer enn hva Tesla forlanger for Model Y med standard rekkevidde på 455 km. Det er også mer enn for eksempel Volkswagen ID.3 og Renault Megane E-Tech.
Panoramatak, oppvarmede sidespeil, digital nøkkel og 360-graders kamera er da inkludert i prisen hos Smart #3 Pro+. Det samme med blindsonevarsling, trafikkskiltgjenkjenning og kjørefeltassistent. Og 19″ felger. Det er denne som har rekkevidde på opptil 435 kilometer (WLTP), hvor Brabus-en er begrenset til 415 km.
En tredje versjon kalt Pulse blir tilgjengelig senere i 2024.
Uansett versjon kan bilen trekke tilhenger opptil 1600 kg, og bære inntil 50 kg taklast.
Hurtiglades skjer med opptil 150 kW, som gir en ladetid på under 30 minutter fra 10-80%. Hjemmelading skjer med opptil 22 kW, om du har 3-fase 400V TN-strømnett og 32 ampere kurs. Har du 230V IT-strøm, får du maksimalt 1 fase og 7,4 kW.
Smart #3 kan bestilles nå
Den nye smart #3 kan bestilles i dag gjennom din nærmeste smart-forhandler. For mer informasjon om bilen, besøk smart.no.