TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Skoda Elroq: Kompakt el-SUV som skapt for en liten familie

Skoda har avduket i dag sin nye kompakte elektriske SUV, nemlig Elroq. Kanskje årets mest spennende elbilnyhet for folk flest.

Av / 11.10.24 - 13:31
Skoda Elroq: Kompakt el-SUV som skapt for en liten familie

Med en lengde på 4,5 meter – 16 cm kortere enn storebror Enyaq – lover Skoda Elroq å kombinere smidig bykjøring med allsidigheten til en større SUV.

Skoda Elroq veiled 2
Vi vet jo hvordan bilen ser ut, men Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Skoda i Norge, holder litt på spenningen likevel. Foto: Geir Gråbein Nordby

Da jeg selv fikk æren av å sette meg bak rattet, ble jeg møtt av en god dose kompakt luksus. Interiøret har et mye mer premiumpreg enn for eksempel Volkswagen ID.3, med et ratt som er en fryd å holde i. Den nye, skriftbaserte logoen på midten av rattet er en smakfull detalj, og når det gjelder fysiske kontroller har Skoda funnet en gyllen middelvei: flere enn en minimalistisk Tesla, men uten å overdrive som i Toyota bZ4X, som i større grad minner om en Casio-klokke med kalkulator. I Skoda Elroq er det – som i Enyaq – knapper akkurat der du trenger dem, verken mer eller mindre.

Skoda Elroq GeirNordby 1
Hvit metallisk lakk kler Skoda Elroq godt. Foto: Geir Gråbein Nordby

Tre varianter

Elroq kommer i tre utgaver, som skal tilfredsstille hver sin kundegruppe:

  • Elroq 50: 374 km rekkevidde, perfekt for bykjøring og en og annen fjelltur
  • Elroq 60: Opptil 418 km rekkevidde for den som vil litt lenger
  • Elroq 85x: Firehjulsdrift med 560 km rekkevidde for de som liker å kjøre langt

Innstegsmodellen Elroq 50 byr på 170 hk, en rekkevidde på 374 km (WLTP) og et batteri på 55 kWh (52 kWh netto). Elroq 60 øker ytelsen til 204 hk, rekkevidden til inntil 418 km og batteristørrelsen til 63 kWh (59 kWh netto). Begge har bakhjulsdrift. Toppmodellen Elroq 85x skiller seg ut med firehjulsdrift, hele 285 hk og en lengre rekkevidde på inntil 560 km, takket være et 82 kWh (77 kWh netto) batteri.

Alle modellene har en hengervekt på 1000 kg, bortsett fra 85x som kan trekke 1200 kg.

Annonse
Skoda Elroq trunkGeirNordby 1
Bagasjeplass er oppgitt til 470 liter, og selvsagt mer med baksetene setene nedfelt. Foto: Geir Gråbein Nordby

God bakkeklaring

Med en bakkeklaring på 18,6 cm og tilhengerkapasitet på opptil 1200 kg (for toppmodellen) viser Elroq at den er bygget for norske og nordiske forhold. Dette er ikke bare en urban dagsbil, men en fullblods kompakt-SUV som kan takle det meste.

Les også Fantastisk, Skoda! Dette er første gang jeg har opplevd at hoder snur seg etter en Skoda. Enyaq iV er et fantastisk stykke arbeid.

Blåtur – for en spontan roadtrip

Skoda har skjønt at man også trenger litt gøyal teknologi for å heve øyebryn, og i så måte har de implementert en funksjon kalt «Blåtur», som gir ekte merverdi til hvordan vi kan planlegge reiser på. Denne AI-drevne reiseplanleggeren kan beregne spontane dagsturer basert på dine preferanser og tilgjengelig tid. Tanken er at du i stedet for å ta den vanlige ruten du alltid gjør, kan bli geleidet innom interessante stoppunkter og utsiktsposter på veien.

– «Blåtur» er utviklet for å hjelpe kundene våre oppdage nye steder og opplevelser i nærområdet, forklarer Christine Eiken Winther, kommunikasjonssjef for Skoda i Norge. – Funksjonen kan foreslå alt fra fantastiske utsiktspunkter til hyggelige kafeer som kanskje ikke står øverst på TripAdvisor.

Skoda Elroq Steeringwheel GeirNordby
Fint ratt, godt å holde i. Foto: Geir Gråbein Nordby

Sara Persson, produktsjef for Skoda i Norge, legger til:

– «Blåtur» er faktisk norskutviklet, men har virkelig blitt godt mottatt av Skodas hovedkontor. Fabrikken synes det er veldig kult, og vi ser store muligheter for videre integrering i bilens systemer.

«Blåtur» fungerer foreløpig kun på mobiltelefon eller PC, og kan ikke automatisk sendes videre til bilens GPS. Det er også kun ruten du får opp, men her øyner vi muligheter. Hvem vet – kanskje vil fremtidige oppdateringer la deg gi «Blåtur» et tidsrom og totalbudsjett for en skikkelig langtur, og la den komme komme med forslag til hva du skal pakke – og kanskje til og med booke overnattinger på veien for deg i all hemmelighet? Det hadde vært noe for en spontan roadtrip!

Tilgjengelig nå

Elroq 50 kan allerede nå bestilles til en startpris på 299.900 kroner, mens Elroq 60 kommer i desember med en prisindikasjon på 350.000 kroner. Elroq 85x er ventet midten av 2025, men der har vi ikke fått noen pris ennå.

Mer info: cc.skoda-auto.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R