TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nye Enyaq: Mer rekkevidde og bedre design

Salgssuksessen Skoda Enyaq får en skikkelig oppgradering. Med ny front, bedre aerodynamikk og lengre rekkevidde skal suksessen fortsette.

Av / 09.01.25 - 13:45
Nye Enyaq: Mer rekkevidde og bedre design

Siden lanseringen har Skoda solgt over 250.000 eksemplarer av Enyaq. Nå blir den populære elbilen betydelig oppgradert, med både ny teknologi og friskere design.

Skoda Enyaq 2025
Tech-Deck-fronten med LED Matrix-hovedlykter markerer et nytt designspråk for Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Lengre rekkevidde

Mest interessant er kanskje den økte rekkevidden. Coupé-versjonen skal nå kunne rulle hele 590 kilometer mellom ladestoppene, mens SUV-modellen klarer 580 kilometer. Ladingen går også kjapt unna. Med en maksimal ladeeffekt på 175 kW, tar det 28 minutter å lade batteripakken fra 10 til 80 prosent.

Les også Enyaq Sportline iV 80X: Bare å glede seg Etter gledesrusen fra første møte hadde lagt seg, er konklusjonen fortsatt at Enyaq er en svært god bil. Selv om et par ting har begynt å irritere oss.

Nytt designspråk

Den mest synlige endringen er fronten, som nå følger Skodas nye designspråk kalt “Modern Solid”. En opplyst Tech-Deck-front går i ett med LED Matrix-hovedlyktene og skaper et mer moderne uttrykk. Aerodynamikken er også forbedret, og Coupé-versjonen har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,225.

Les også Fantastisk, Skoda! Dette er første gang jeg har opplevd at hoder snur seg etter en Skoda. Enyaq iV er et fantastisk stykke arbeid.

Både SUV og Coupé kommer i tre versjoner: 60, 85 og firehjulsdrevne 85x. I tillegg tilbys en Sportline-utgave med senket understell og skarpere styling. Sistnevnte har progressiv styring som standard.

Skoda Enyaq 2025 eco suite
Velg interiør, fra sporty til luksuriøst. Her vises Eco Suite. Foto: Skoda

Velg interiør

Innvendig kan kundene velge mellom seks interiørpakker, fra sporty til luksuriøst. Blant disse finner vi Eco Suite med miljøvennlig skinn garvet med olivenblad-ekstrakt. Bagasjerommet tar 585 liter, eller hele 1710 liter med baksetene nedfelt.

Annonse
Skoda Enyaq 2025 2 Skoda Enyaq 2025 1 Default_bp1200_1 Skoda Enyaq 2025 inside 2 Skoda Enyaq 2025 inside Skoda Enyaq 2025 inside 3 Skoda Enyaq 2025 inside 4 Skoda Enyaq 2025 trunk Skoda Enyaq 2025 inside 5
<
>
Foto: Skoda

Nye Skoda Enyaq: Priser og tilgjengelighet

I Norge starter nye Enyaq på 480.900 kroner. De første kundebilene kommer til landet i desember.

Mer info: skoda-auto.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Segway lanserer stilige elsykler

Sony er (nesten) klar med sin elbil

Kinesisk elbil-produsent sikter mot stjernene

Spinnvill femmer med 500 hester

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Lyd & Bilde