Fysisk platesalg er nesten historie, og for å tjene penger tyr artister mer og mer til kreative markedsføringsstunt.
Rappelegendene i Wu-Tang Clan er intet unntak. I løpet av de siste to årene har hip-hop-gruppa spilt inn et dobbeltalbum ved navn ”Once Upon a Time in Shaolin”, som slippes kun i ett eksemplar.
Sølv og nikkel
Albumet er en dobbelt CD som vil befinne seg i en boks av sølv og nikkel, håndlaget av den britiskmarokkanske kunstneren Yahya, og i følge Forbes forventes det at kunstverket vil selges for millioner av dollar.
Før albumet selges, vil det turnere verden rundt som mange andre kunstverk før det, og stoppe innom museer, gallerier og kanskje også musikkfestivaler. Fans vil måtte betale billett for en lyttesesjon, hvor de kan høre albumet gjennom hodetelefoner, etter først å ha blitt nøye kroppsvisitert for opptaksutstyr.
– Vi lanserer et stykke kunst som ingen annen har gjort i musikkhistorien, sier Wu-Tang Clan-medlem Robert “RZA” Diggs. – Vi selger ett enkelt samlerobjekt. Dette er som om noen har et septer fra en egyptisk konge.
De fornekter seg med andre ord ikke, men sammenligner seg selv med faraoer fra oldtidens Egypt.
Etter utstillingsturneen er ferdig, skal albumet selges for en uspesifisert pris i milliondollarsjiktet. Eieren vil deretter kunne gjøre hva som helst med det. Legge det ut på Pirate Bay, om vedkommende ønsker det. Hvilket kanskje er tvilsomt.
Forbes spekulerer i om store merkevareselskap kan være interessert for å bruke musikken i fremtidig markedsføring. Eller en rik samler, som enten kan slippe musikken digitalt til massene eller være egoist og beholde den.
Gjort før
Wu-Tang Clan tar imidlertid feil i at de er de første til å gjøre et slikt stunt. Den franske elektronmusiker Jean-Michel Jarre produserte nemlig i 1983 albummet “Music for Supermarkets“, som etter å ha vært del av en utstilling, ble solgt på en veldedighetsauksjon. Etter kun å ha presset ett enkelt eksemplar på vinyl, ble alle mastertapes destruert, for å gjøre albumet unikt. Platen har siden første handel blitt videresolgt to ganger.
Én enkelt billett
Et annet ekesempel på at tanken om å slippe noe i ett enkelt eksemplar slettes ikke er ny, er da den kontroversielle (men geniale!) stand-up-komikeren Doug Stanhope i 2008 la ut én enkelt billett til 7.349 engelske pund. Dette i protest mot hvordan klubbscenene tjener grovt under den månedslange Edinburgh Festival Fringe, mens kunstnerne selv tjener lite og faktisk taper penger i forhold til hva de ville gjort om de hadde vært på veien og gjort opptredener i en måned. 7.349 pund var det Stanhope hadde regnet seg til at gjennomsnittskunstneren tapet på å opptre en måned på The Fringe. Billetten fant imidlertid aldri en kjøper.
Kilde: Forbes