Lydnivåkrigen

Danskene i Vestbo Trio tar sammen med hi-fi-guru Peter Lyngdorf dynamikkskjeen i egen hånd.
forfatter

Vi i Lyd & Bilde er opptatt av god lyd. Og det hjelper ikke med verdens beste hi-fi-anlegg, dersom musikken som spilles av låter dritt. I de senere årene har vi sett et hittil klimaks av den såkalte lydnivåkrigen, eller ”The Loudness War”. Kort fortalt går det ut på å redusere de dynamiske kontrastene i musikken (forskjellen mellom sterke og svake partier), slik at man kan øke det generelle lydnivået på opptaket. Et triks som blir stadig mer tynet, i håpet om å være den artisten som stikker seg mest frem på radio. Problemet er at i dag gjør ”alle” det, som er en av grunnene til at all popmusikk i dag har så å si den samme lydsignaturen.

Les også: Lydkvalitetens skandaløse forfall

I artikkelen ”Lyden suger – fortsatt” fra mars i fjor intervjuet jeg Dalis og Hi-Fi Klubbens grunnlegger Peter Lyngdorf, som oppgitt mente at hi-fi er dødt hvis ikke lyden på musikken blir bedre:

– I november 2012 ble jeg invitert til en konferanse i København for å snakke om muligheter for teknologiske gjennombrudd for reprodusert lyd. Jeg sjokkerte de tilstedeværende ved å si at med den voldsomme forringelsen av lyd på CD og radio, er alt snakk om å forbedre avspillingskjeden totalt irrelevant, sa han den gangen.

Peter Lyngdorf, grunnlegger av Hi-Fi Klubben, høyttalermerket Dali og high-end-merket Lyngdorf, er blant initiativtakerne til SoundSenze, som vil utarbeide en ny standard for bedre lyd.
Peter Lyngdorf er ikke glad i dårlig lyd.

For å gjøre noe med det, var han med å stifte prosjektet SoundSenze, som ville utvikle en protokoll med hovedmål å gi bedre lyd på utgitt musikk. Ut fra prosjektet kom blant annet prosjektet Nordic Dynamic, som har foreslått at hver musikkutgivelse kommer i to versjoner: én kommersiell med hard kompresjon, som radiostasjonene kan benytte, og én høykvalitetsutgave, ment å spilles av på et hi-fi-anlegg.

VestboTrio_FingersThumbs

Dansk trio
Nå er det musikernes tur til å ta affære. Det danske jazzbandet Vestbo Trio har nå inngått samarbeid med nettopp Peter Lyngdorf & Co, i kampen mot lydnivåkrigen. Deres nye album ”While You Were Gone”, som slippes den 28. august, er produsert etter Nordic Dynamic-spesifikasjonene, i jakten på ”uovertruffen lydkvalitet”.

Trioen toppet danske iTunes’ jazzliste med sin nyeste singel, ”All My Fingers Are Thumbs”, som ble sluppet tidligere i sommer. Sangen vil også presenteres på den kommende Dali CD #4 referanse-CD, som i Skandinavia vil distribueres gjennom Hi-Fi Klubben, og som også selges gjennom hi-fi-butikker i hele verden.

Annonse

– Som utøvende musikere strever vi alltid etter å nå gjennom til publikum. Et initiativ som sikrer bedre lyd gir oss mulighet for å uttrykke oss uten filter, sier gitarist Michael Vestbo i en pressemelding.

vestbotrio.com
nordicdynamic.net

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: