En ny rapport om det globale smarttelefon-markedet fra analyseinstituttet Canalys kom i forrige uke med særdeles gode nyheter for den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi.
Selskapet, som nå er i ferd med å etablere seg på det nordiske med spennende toppmobiler som Xiaomi Mi 11, Mi 11 Ultra og Mi 11 Lite, inntar nå andreplassen som verdens nest største leverandør av smarttelefoner
Samsung er fortsatt størst med en markedsandel på 19% i andre kvartal av 2021, men Xiaomi har opplevd en vanvittig stor vekst på 83% i forhold til samme periode i 2020 og kan nå skryte av en global markedsssandel på 17% etterfulgt av Apple, som er på tredjeplass med en markedsandel på 14%.
Xiaomi har vokst med 50% på det viktige europeiske markedet, mens veksten i verdensdeler som Afrika og Sør Amerika har vært hhv. 150% og 300%.
Xiaomis globale ekspansjon har sammen med et økt fokus på tilstedeværelse i salgskanaler innenfor detaljhandel vært en viktig drivkraft for å hjelpe virksomheten med å bli den nest største produsenten av smarttelefoner, skriver Xiaomi selv i en pressemelding.
En annen kinesisk produsent, Huawei, er helt forsvunnet fra den globale topp 5. Fjerde- og femteplass er nå inntatt av to andre kinesiske mobilmerker, nemlig Oppo og Vivo.