Etter å ha falt i popularitet på slutten av 10-tallet, opplevde nettbrettene en plutselig økning under pandemien. Mange satt hjemme, og det var behov for flere store skjermer i familien for å se på video og spille spill. Men da restriksjonene ble opphevet, falt salget igjen. Det ble igjen viktigere å ha håndholdte skjermer som i mobiltelefoner.
Men nå viser nye tall fra markedsanalyseselskapet International Data Corporation at det overraskende nok går oppover igjen. Og ikke så rent lite heller. De globale salgstallene har økt med 20,4 % siden samme kvartal i fjor!
Man skulle kanskje tro at dette skyldes at markedsgiganten Apple har gjort det bra med de nyeste iPad-modellene. Men IDC sier tvert imot at selskapets Pro-modeller er priset for høyt til å lykkes i mindre velstående markeder. Økningen stoppet på beskjedne 1,4 prosent.
I stedet er det oppkomlinger som Huawei som har gjort det bra. Selskapet økte salget med 44 prosent! Men det er ingenting i forhold til resultatene til Amazon og deres Fire-nettbrett. Deres salg økte med utrolige 111,3 prosent! IDC peker på vellykkede kampanjer som Prime Day som hovedårsaken.
Den nest største produsenten, Samsung, har også gjort det bra. De har økt med 18,3 prosent, og IDC tilskriver dette et meget sterkt salg av budsjettmodellen Galaxy Tab A9.
Kilde: IDC