Ifølge Twitter-brukeren GaryeonHan begrenser Samsung med vilje hastigheten på brukernes Galaxys-smarttelefoner, slik at ytelsen blir redusert.
Samsung created an app called GOS and used the app to limit game performance, making the gaming experience worse. However, according to what the Korean community found out today, Samsung confirmed that it has put performance limits on more than 10,000 apps… pic.twitter.com/U58AreZZoo
— 한가련 (@GaryeonHan) March 2, 2022
Det har ikke noe med om Samsung-mobilen har en Snapdragon-prosessor fra Qualcomm eller en av Samsungs egne Exynos-chip’er sittende under skjermen. I stedet er det angivelig Samsungs Game Optimizing Service (GOS), som egentlig skal få mobilen til å kjøre raskere når man spiller på mobilen, som er synderen her…
Basert på klager fra et stort antall koreanske brukere har GaryeonHan satt sammen en liste på over 10.000 apper (listen kan lastes ned her), som kjører for sakte, og det handler om mye mer enn bare spill, bl.a. Instagram, Netflix, TikTok og flere av Samsungs egne apper – som Samsung Pay og Samsung Pass – som rammes av begrensningen.
Naturligvis er det ingen av de store benchmark-appene (f.eks. 3DMark, Antutu, PCMark, GFXBench og Geekbench 5, som også Lyd & Bilde bruker til å vurdere hastigheten på mobiler når vi tester dem) som er påvirket av den programvare-baserte fartsgrensen.
Tilsynelatende er det en gitt apps offisielle navn, som avgjør om GOS-begrensningen aktiveres. I hvert fall har en koreansk Youtuber ved navnet Square Dream gått så langt at han endret navnet på 3DMark til Genshin Impact (som står på listen over apper som begrenses), og så kjørte han den samme benchmarktesten på mobilen før og etter navneendringen.
Som man kan se på bildet under hadde det en nokså stor effekt på resultatet. (Hele videoen – på koreansk – kan du se i bunnen av artikkelen).
Samsung har fortsatt ikke svart offisielt på anklagene, men ifølge den koreanske internetplattformen Naver, skulle Samsung være i full gang med å forberede et svar på kritikken.