Huaweis markedsandel på det globale mobilmarkedet har begynt å falle drastisk som konsekvens av den amerikanske boikott av den kinesiske elektronikkgiganten.
Hvor kineserne så sent som i april måned satt på 21% av det samlede markedet, viser tall fra Counterpoint Research at mobilprodusentens markedsandel har falt til 16% i august, mens en analyse fra Strategy Analytics forventer at Huaweis omsetning på smarttelefoner kommer til å stupe i 2021.
Og denne utviklingen får tilsynelatende Huaweis største konkurrenter til å lukte blod. I hvert fall har selskaper som Samsung, Xiaomi, Oppo og Vivo begynt å bestille komponenter fra leverandører i Taiwain i et antall, som er langt over det normale. Det skriver bransjemediet DigiTimes.
Det er bl.a. snakk om LCD-driver IC’er, som brukes til styring av mobilskjermer, likt som virksomhetene også kjøper inn stort av lyssensorer.
Ifølge DigiTimes melder taiwanesiske produsenter av komponenter om en større samlet etterspørsel enn virksomhetene tidligere har levert til Huawei.