To smarttelefoner snakker med hverandre mens de nyter utsikten – en Apple iPhone og en Google Pixel. Og det er ikke tvil om rollefordelingen. Den gamle iPhonen beklager seg for alt den ikke kan gjøre, og mimrer tilbake til bedre tider da folk sto i kø i timevis for å kjøpe den.
Samtidig forsøker den yngre og mer avanserte Google Pixel, med funksjoner som AI, 30x superzoom og skarpere bilder, å trøste iPhone, helt til Apple-mobilen brått kollapser. Den er tom for batteri.
Dette er innholdet i en av fem nye reklamefilmer i en kampanje for Googles Pixel-telefoner. De andre filmene handler blant annet om Google Pixels innebygde VPN og muligheten til å bruke Pixel-mobilen som trådløs lader.
Googles kampanje heter #BestPhonesForever, og du kan se alle reklamene på Googles YouTube-kanal.
Ironien er lett å kjenne igjen, ettersom #BestPhonesForever-kampanjen følger direkte i fotsporene til en av tidenes mest ikoniske og underholdende reklamekampanjer, «Get a Mac».
Apples «Get a Mac»-reklamer pågikk fra 2006 til 2009 og fulgte alltid det samme formatet. En avslappet, kreativ fyr presenterer seg med ordene «Hello, I’m a Mac», mens en kjedelig mann med briller, kledd i dress og slips, svarer «And I’m a PC».
Så har de to mennene ulike samtaler (det ble laget mer enn 60 ulike reklamer i serien) der Mac og PC sammenlignes – og konklusjonen er selvsagt hver gang at Mac er langt mer smart og moderne enn støvete, gammeldagse Windows-PC-er.