Den kjente britiske skuespilleren Hugh Grant (kjent fra blant annet Fire bryllup og en gravferd og Notting Hill) sparte ikke på kruttet da han kritiserte Apple for en reklamefilm som teknologigiganten lanserte i forbindelse med lanseringen av den nye iPad Pro.
«Ødeleggelsen av den menneskelige opplevelsen. Med hilsen fra Silicon Valley.»
The destruction of the human experience. Courtesy of Silicon Valley. https://t.co/273XB3CfnF
— Hugh Grant (@HackedOffHugh) May 8, 2024
Det skrev skuespilleren på det sosiale mediet «X», og han var ikke den eneste Hollywood-personligheten som gikk hardt ut mot Apple etter å ha sett reklamen.
«Ærlig talt, hva feiler det dere?» skrev skuespilleren Justine Bateman (Flower Children), som har vært rådgiver for SAG-AFTRA, det amerikanske skuespillerforbundet, i forbindelse med AI.
Truly, what is wrong with you? https://t.co/UBGszYv4CH
— Justine Bateman (@JustineBateman) May 8, 2024
Hva som er årsaken til sinnet, kan du selv se nederst i artikkelen, men kort fortalt viser Apples nye reklamefilm, som har fått tittelen «Crush!», hvordan et piano, en platespiller, en gitar, en gammel TV, en skrivemaskin, malingsbokser og utallige andre gjenstander som alle kan assosieres med kreativitet, blir knust og flattrykt i en gigantisk maskin til bare den nye, ultratynne iPad Pro står igjen.
Filmregissøren Asif Kapadia utdypet sin kritikk, og poenget hans er nok hovedgrunnen til de mange sinte reaksjonene:
Like iPads but don’t know why anyone thought this ad was a good idea
It is the most honest metaphor for what tech companies do to the arts, to artists musicians, creators, writers, filmmakers: squeeze them, use them, not pay well, take everything then say it’s all created by them https://t.co/ZgwXO53UZ0— asifkapadia (@asifkapadia) May 8, 2024
Liker iPads, men skjønner ikke hvorfor noen syntes denne reklamen var en god idé. Det er den mest ærlige metaforen for hva teknologiselskaper gjør med kunst, med kunstnere, musikere, skapere, forfattere, filmskapere: presser dem, bruker dem, betaler dårlig, tar alt og sier så at alt er skapt av dem.»
Apple beklager
Apple har ikke trukket tilbake reklamen, men selskapet har svart på kritikken i et intervju med bransjemediet AdAge.
«Kreativitet ligger i vårt DNA hos Apple, og det er utrolig viktig for oss å designe produkter som styrker kreative mennesker over hele verden», sier Tor Myhren, Chief Marketing Officer i Apple, i en uttalelse til Ad Age.
«Målet vårt er alltid å feire de utallige måtene brukerne uttrykker seg på og gir liv til ideene sine gjennom iPad. Vi bommet på målet med denne videoen, og det beklager vi.»
Apples iPad Pro-reklame har i skrivende stund blitt vist mer enn 1,5 millioner ganger på YouTube.