På samme måte som mobiltelefoner har blitt standardisert med enten iOS eller Android som operativsystem, er det også behov for en felles plattform for XR for at noen skal kunne satse på det. XR står for eXtended Reality og er et samlebegrep for Virtual Reality, Augmented Reality og Mixed Reality, det vil si applikasjoner som i varierende grad blander virkelighet og virtuell virkelighet, enten med headset eller VR-briller. Gigantene Qualcomm, som produserer brikker, Samsung, som bygger hodesett, og Google, som lager programvare, har nå gått sammen om å utvikle Android XR-standarden.
De ser for seg headset og mixed reality-briller der du kan få mer informasjon om det du ser. Enten det er å få statistikk og analyser når du ser på en sportsbegivenhet, få hjelp til å velge en restaurant og deretter bli guidet dit, eller bruke Gemini til å forstå et kunstverk du ser på.
En standardisert plattform vil gi tilgang til et mye bredere utvalg av apper og tjenester enn dagens XR-enheter kan tilby. Med en mer generalisert plattform vil det også finnes produkter fra flere produsenter i en lengre periode, noe som gjør det mer interessant for utviklere å investere ressurser i å utvikle for plattformen.
Dokumentasjon og verktøy lanseres nå slik at utviklere kan komme i gang med ideene sine. Android XR og de første enhetene som kjører det, vil bli lansert i 2025.
Les mer på Googles blogg och på Android-produktsiden