Den 10.l juli vedtok EUs råd en ny forskrift, også kalt EUs nye batteridirektiv, som styrker holdbarhetsreglene for batterier og brukte batterier. Forskriften regulerer batteriets hele livssyklus – fra produksjon til gjenbruk og gjenvinning – og sikrer at batteriene er sikre, holdbare og konkurransedyktige.
Batterier er sentrale for arbeidet med å fase ut fossile drivstoff og for EUs overgang til utslippsfrie transportmåter. Samtidig inneholder brukte batterier mange verdifulle resurser, og vi må kunne gjenbruke disse kritiske råvarene i stedet for å være avhengige av land utenfor EU for etterspørselen. De nye reglene kommer til å fremme den europeiske industriens konkurransekraft og sikre at nye batterier er holdbare og bidrar til den grønne omstillingen, sier Teresa Ribera, Spanias minister for økologisk omstilling.
Europaparlamentets og rådets forskrift gjelder alle batterier, inklusiv alle brukte bærbare batterier, bilbatterier, industribatterier, startbatterier (først og fremst i kjøretøy og maskiner) og batterier for lette transportmidler (for eksempel el-sykler, el-mopeder og el-sparkesykler).
En sirkulær økonomi
Hensikten med de nye reglene er å fremme en sirkulær økonomi ved å regulere batterier i hele deres livssyklus. Ifølge forskriften “skal senest i 2027 bærbare batterier som inngår i apparater kunne tas ut og byttes av sluttforbrukeren, noe som gir aktørene tilstrekkelig med tid for å kunne tilpasse utformingen av produktene til dette kravet. Det er en viktig beslutning for konsumentene”.
Rådets avstemning 10. juli avsluttet opptaksprosedyren. Forskriften vil nå bli underskrevet av rådet og Europaparlamentet. Deretter offentliggjøres den i EUs offisielle avis og 20 dager senere trer forskriften i kraft.