Nordmenn kjøper det beste

Salget av dyre tv-er øker, det samme gjør smartklokker, og nå har vi fått øynene opp for VR.

Nordmenn kjøper det beste 1

(Foto: Produsenten)

Tall for markedets første halvår 2016, fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen, forteller at nordmenn har fått sansen for virtuell virkelighet (VR).

120.000 VR-briller har vi kjøpt, med stort og smått. Det er ikke noe stort tall, men salget første halvår indikerer at VR kanskje kan bli noe flere nordmenn får sansen for.

Tre prosent av nordmenn sier at de har kjøpt VR-briller, og seks prosent planlegger å kjøpe VR-briller før jul, i følge kommunikasjonssjefen i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Samtidig kjøper vi stadig større og dyrere tv-er.

Vi digger store tv-er

I første halvår økte salget med sju prosent i volum og 12 prosent i verdi, og det er store tv-er som er mest populære.

Med 37 prosent markedsandel, er det 55 til 65 tommere som dominerer, og salget av 4K eller UHD tar har vokst fra 13 til 19 prosent andel i tv-markedet.

Og dyre hodetelefoner

En annen interessant ting, er at salget av hodetelefoner ser ut til å foregå i prisklassen fra 1000 til 3000 kr. Som står for 43 prosent av markedet. I prisklassen over,  er det markedsandelen beskjedne tre prosent, men den vokste til åtte prosent første halvår.

Stor vekst for smartklokker

Nordmenn skal åpenbart ha aktivitetsarmbånd, eller treningsarmbånd, for salget har vokst raskt med 50 prosent til 360.000 stykker. Det er ingen ting sammenlignet med smartklokker. Som har gjort et kjempehopp fra 80.000 til 200.000 enheter, i følge Ottemo.

Det er 150 prosent opp.

Nettbrett og mobil

Nedgangen i salget av mobiltelefoner er reversert, for mobilsalget øker, men nettbrettene fortsetter å falle. I første halvår med hele 20 prosent i forhold til samme periode i 2015.

 

Les videre
Exit mobile version