I Revenge of the Sith ble vi vitne til den dramatiske kampen mellom Obi-Wan og Anakin Skywalker, som hadde blitt mørkere og mørkere til sinns etter sin mors død, hvorpå et mareritt om at Padme skulle omkomme under fødselen av deres hittil ufødte barn, ga ham det siste dyttet over til Den mørke siden. Et mareritt som like etter skulle vise seg å komme i oppfyllelse.
Obi-Wan etterlot Anakin for død, brennende og omringet av lava.
Historien i den nye seksepisoders miniserien Obi-Wan Kenobi starter 10 år etter de tragiske hendelsene, som tvinger Obi-Wan til å ta et oppgjør med sitt verste nederlag: Den unge lovende Anakin Skywalker, som Kenobi hadde trent opp til å bli jedi, mot Rådets vilje, hadde gått over til Den mørke siden. Og falt. Obi-Wan har nemlig ennå ikke fått med seg at Anakin har overlevd, og gjenoppstått som selveste Darth Vader.
Se traileren til Obi-Wan Kenobi over.
Det vi vet om serien, hvorfra to episoder slippes den 27. mai på Disney Plus, er at handlingen er basert på spillet Fallen Order. Hvor en nedbrutt Obi trekker seg tilbake til planeten Tatooine med gutten Luke Skywalker, med hensikt å levere ham til Lukes onkel og tante. Dette skjer etter nederlaget hvor senatet tar over all makten. Obi-Wan må møte sine indre demoner, mens han samtidig holder seg i skjul. I skjul fra agenter (Inquisitors), som kommer på sporet og prøver å finne ham. Deres ordre er å finne og utslette alle gjenlevende jedier som ikke falt under Order 66. Som var da Keiseren fikk alle klonesoldatene til å snu seg mot sine jedi-overordnede.
I Obi-Wan Kenobi møter vi Ewan McGregor som Obi-Wan, den relativt ferske Moses Ingram (Queen’s Gambit) som seriens hoved-inquisitor, og vi får et gjensyn med Hayden Christensen som selveste Darth Vader.
Nytt heldigitalt studio
I The Mandalorian gikk Star Wars-produksjonen over i en ny tidsalder, hvor handlingen fikk utspille seg i et helt digitalt studio, slik at skuespillerne fikk oppleve effektene rundt seg idet de spilte inn scenene. Dette i stedet for å måtte stå foran en grønn skjerm og visualisere effektene mentalt, og dermed føle seg som skuespillere på en teaterscene.
Det nye studioet er gjort av StageCraft, hvor settet er omringet av gigantiske LED videovegger. Veggene viser datagenererte baktepper, som kan forvandle seg til hva som helst. Slike studiosett blir omtalt som «volume», og er hva skuespillerne snakker om når de omtaler The Volume.
Lyd & Bilde har intervjuet stjernene
Da Lyd & Bilde, sammen med en liten håndfull andre journalister fra alle verdens hjørner, ble bedt om å bli med i et gruppeintervju med stjernene, var vi ikke vonde å be! Vi fikk sitte ned i et digitalt intervju med Ewan McGregor, Hayden Christensen og Moses Ingram, i tillegg til regissør Deborah Chow, som også regisserte to av episodene i Mandalorian. Denne gangen har hun regissert alle episodene.
Ewan McGregor, alias Obi-Wan Kenobi
Som alle vet spiller Ewan McGregor hovedrollen som Obi-Wan Kenobi. På et spørsmål om hvorfor Ewan ville tilbake i rollen igjen etter så mange år:
McGregor:
– De tre første filmene var mer teknisk krevende som noe jeg noensinne hadde vært med på. På en annen måte, med green screen, blue screen, og i den andre episoden brukte jeg mye tid alene og snakket med utenomjordinger som ikke var der. Å spille i de filmene var veldig vanskelig.
«Dårlig mottakelse»
– Da de filmene kom ut, ble ikke mottakelsen veldig god. Så jeg ble raskt dratt tilbake i annet arbeid, og jeg følte at de tre filmene var tre filmer blant veldig mange andre filmer jeg hadde laget. Jeg ville ikke at de skulle definere meg som skuespiller. De gjør ikke det! Jeg er stolt av dem nå, men da var de bare noen andre filmer jeg hadde gjort. Så jeg kastet meg ikke inn i den verdenen ved å dra på sci-fi-kongresser og sånt.
– I årene imellom ble jeg ofte stilt to spørsmål: Ville jeg gjøre en Trainspotting-oppfølger, fordi Irvine Welsh hadde skrevet Porno, oppfølgerromanen til Trainspotting. Så det ene spørsålet var om jeg ville gjøre den oppfølgeren, og det andre var om jeg noensinne ville gjøre en reprise av rollen som Obi-Wan Kenobi. Jeg begynte å si «ja», for jeg har alltid tenkt at det er en interessant historie mellom Episode 3 og Alec Guinness i Episode 4
– Så jeg returnerte til rollen i Trainspotting-oppfølgeren, og det var en fantastisk opplevelse. Så jeg kunne se at det å komme tilbake i en rolle 20 år senere er veldig interessant som en skuespiller. Og jeg tenkte det samme må kunne fungere for Obi-Wan.
– Jeg er nå også mer klar over alle menneskene som faktisk liker de første episodene. Generasjonen vi egentlig lagde dem for, som var barn på den tiden, begynte jeg å møte som unge mennesker, og det gikk opp for meg at de elsket filmene! Men det skjønte jeg ikke før femten år senere, for i tiden de kom ut virket det ikke som at de var veldig godt likt.
Forberedelser til rollen
– Det har gått 17 år siden Revenge of the Sith. Etter så mange år, hvordan forbereder du deg for å komme tilbake inn i tankegangen til Obi-Wan? Føler du personligheten og mimikken hans har kontinuiteten i orden?
McGregor:
– Jeg startet med å (…) lese science fiction-bøker, som ikke egentlig er en litterær sjanger jeg har utforsket tidligere. Men jeg startet, det var en skotsk forfatter som het Iain Banks, som skrev fantastiske bøker som Complicity og The Bridge, men han skrev også sci-fi-romaner under navnet Iain M. Banks. Så jeg leste M. Banks’ science-fiction-romaner, som tok meg mentalt tilbake til den sjangeren.
– Deretter så jeg filmene på nytt, jeg startet med min første og så gjennom alt til og med Episode 9. Jeg så dem alle i kronologisk rekkefølge, jeg så spin-off-ene, og innen den tid var jeg dypt inn i prosessen med Deborah Chow, vår glimrende regissør. Jeg var også produsent av showet, så jeg har vært involvert i de ulike versjonene av manusene (…) jeg leste hvert utkast og kom med mine meninger.
– Så jeg ble dratt inn i den verden uansett, og det å spille Obi-Wan var… det første jeg gjorde var å gjøre noen filmede opptaksprøver med noen yngre skuespillere. Vi gjorde det på Mandalorian-settet med deres mannskap og litt lyssetting og kostymer. Det var første gang jeg tok på meg et slikt kostyme igjen, det var et slags vagt Obi-Wan-aktig kostyme som de tok ut av statistgarderoben. Så kom jeg på settet, i disse klærne for første gang på 18 år eller noe. (…) Jeg gikk på settet med Mandalorian-mannskapet, og det fantastiske med crewet nede ved Manhattan Beach Studios er at de er virkelig inne i Star Wars. Det er veldig mange Star Wars-fans i crewet. Så da jeg kom ut som Obi-Wan til disse opptaksprøvene var et veldig morsomt øyeblikk, å se folks reaksjoner.
– Jeg hadde ikke helt fått til Obis stemme ennå, jeg følte jeg var litt rusten der. Men det var skrevet så bra, og helt fra begynnelsen har manusene bare blitt bedre. Men de har alle vært veldig bra, og jeg kan høre Obis stemme i det skrevne ordet. Jeg ser alltid etter om det låter som Alec, jeg må alltid se for meg Alec Guinness si ordene i hodet mitt. Det har alltid vært lett å gjøre, fordi forfatterne var så bra.
– Hvordan er det å jobbe i et StageCraft-studio, sammenlignet med innspillingen av de eldre filmene?
McGregor:
– Det endrer spillereglene helt. Det er en fantastisk opplevelse, for det plasserer deg i omgivelsene. Mulighetene er uendelige, de kan skape fantastisk eksteriør som et bysentrum eller en ørken, og plutselig er du i det miljøet. De kan også lage interiør, så du kan være inne i et skip eller i et rom som kanskje bare kan drømmes opp på en datamaskin. Som vil koste millioner av dollar å bygge, eller til og med være umulig å bygge. Du kan tegne det på en bærbar datamaskin, og putte noen få ekte biter av det rommet på gulvet, som et bord, en stol, en søyle. Kanskje en vinduskarm. Og resten av rommet vises på skjermene.
– Det er veldig smart designet for å forandre perspektivet idet kameraet beveger seg. Så selv når kameraet zoomer inn eller beveger seg inn eller sidelengs, vil bakgrunnen reagere med det og forandrer seg i takt. Det er virkelig en fantastisk teknologi! Det er helt forskjellig for oss skuespillere, det er som å spille i et studio, men uten grønne skjermer. Det kreves ingen fantasi av skuespillerne, omgivelsene er der foran øynene dine.
– Det som også er fantastisk er at man ikke trenger å stå opp klokken fire om morgenen for å få med seg soloppgangen. Og være klar for Den gylne timen. I The Volume kan Den gylne timen vare hele dagen. Digitalfotografere elsker det.
Hayden Christensen, alias Darth Vader
Sist vi så Hayden Christensen i dette universet var da han «døde» som Anakin Skywalker, og i aller siste bilderute av Episode III hadde gjenoppstått som Darth Vader.
– Hvordan er det å være tilbake etter så mange år?
Christensen:
– Å gjøre ferdig prequelsene… jeg hadde en fantastisk opplevelse med å jobbe med de filmene, og jeg var trist over at historien måtte ende. Samtidig var jeg også veldig glad for å kunne gå tilbake til å bare være en fan igjen. Og se alle de nye historiene som ble fortalt innenfor Star Wars-universet. Fra tegneseriene til romanene og animasjonsseriene. Og så filmene, og realfilmene… jeg synes universet fortsetter å vokse på en veldig spennende måte. Og det å kunne få komme tilbake og være en del av det er har vært veldig betydningsfullt for meg.
Hvor finner vi Darth Vader på starten av denne serien? Hva har han bedrevet tiden med?
Christensen:
– Jeg kan jo ikke avsløre noe, men vi ser Darth Vader som har hatt ti år på seg til å gruble over valgene han har tatt. Han er en så kompleks karakter, det er mye som skjer i ham. Han må håndtere det å være i draktens fangenskap, som har sine begrensninger, og som sagt må han tenke over valgene han har tatt. Det er mye intern konflikt der.
– Han vil alltid slite med tapet av Padme og sitt forhold til Jedi-ordenen, og spesifikt Obi-Wan Kenobi. Så i denne serien ønsker han å finne Obi-Wan og fullføre uferdige saker. Alt går nok tilbake til Vaders eget selvbilde og identitetskrise. Den Vader han ønsker å være prosesserer alle de tankene, og hans behov for å drepe Obi-Wan er hans ønske om å drepe den gamle delen av seg selv. Han er en kompleks karakter, og med dette får vi et glimt inn i erfaringen av å være Darth Vader.
– Hender det du ønsker at lava-scenen på slutten av Episode III hadde blitt laget i dag, når CG-effektene kunne yte den mer rettferdighet? Og hvordan føler du dagens digitale verktøy har hjulpet med å støtte oppunder skuespillet og dialogene, i stedet for å komme i veien for dem?
Christensen:
– Jeg tror innfallsvinkelen mot å fortelle disse historiene fra et teknologisk perspektiv, det er bare annerledes. Og det er verdi i begge tilnærminger. Som en skuespiller, når du står mot en blå eller grønn skjerm, krever det mye fantasi. Jeg har alltid tenkt på det som teater. Men nå med volumene, så ja, alt er mer håndgripelig. De viser alle miljøene foran øynene dine mens du filmer. Det er veldig fint som en skuespiller, for du føler virkelig at du er i Star Wars. Så ser jeg Ewan som Obi-Wan Kenobi, og jeg er transportert til å være inne i historien. Så, ja, jeg elsket det.
– Hvorfor var du så lenge borte fra Hollywood?
– Jeg har gått gjennom perioder hvor jeg ville utforske andre interesser. Jeg elsker arbeidet som skuespiller, og jeg er veldig engasjert i det, men jeg liker også andre ting. Jeg har gått gjennom lengre tidsrom hvor jeg ikke har jobbet som skuespiller. Folk tror vel man forsvinner når sånt skjer, men jeg drev bare med andre ting.
– Hvordan er det å plukke opp lyssabelen etter så mange år, og spesielt med Darth Vader-drakten, som vel må være begrensende for deg?
– Jeg hadde litt rust som måtte børstes av, men jeg fant rytmen raskt igjen. Jeg brukte så mye tid under prequelsene på å trene med lyssabelen, og det var alltid noe av det jeg syntes var mest morsomt. Jeg fikk gjøre litt av det i denne også, og jeg fikk jobbe med en flott gjeng mennesker. Men, ja, å gå gjennom lyssabeltrening er som en jedi-rekruttskole. Og det er veldig morsomt!
– Hvordan ser du på Darth Vaders karakter nå, kontra hvordan du så ham da du spilte ham som tenåring?
– Det er interessant med å komme tilbake. Jeg spiller ham på en annen tid i hans liv, og jeg tilnærmer meg rollen fra en annen tid i mitt liv. Da jeg spilte Anakin begynte jeg som 19-åring, nå er jeg 40. Jeg har en datter, og alt dette former personen du er og hvordan du tilnærmer deg jobben din. (…) Der jeg er i livet mitt nå føler jeg at jeg har det nødvendige drivstoffet som kreves av denne karakteren.
– Noen skader under innspillingen?
– Heldigvis ikke. Jeg og Ewan ga hverandre noen knokeslag innimellom, sånt kommer du ikke bort fra. Men, nei, ingen skader.
Moses Ingram, alias The Inquisitor
Den mindre kjente stjernen i showet er Moses Ingram, som spiller en av inquisitorene. Hun har en ledende birolle i The Queen’s Gambit, men bortsett fra det er det lite kjent å skrive om. Moses har ikke vokst opp rik, men har tatt en lengre, mer krevende vei til Hollywood.
Hvordan var det å være en helt ny karakter i Star Wars-universet for din del?
Ingram:
– Velsignelsen med å være en ny karakter er at det ikke er noen jeg må leve opp til. Ingen jeg trenger å gjøre fornøyd ut ifra hvordan de mener den karakteren skal være. Det letter en del på presset. Men det er også skummelt, for det er millioner av mennesker som kommer til å føle den ene eller andre veien, og jeg kommer helt sikkert til å få høre om det. Når man filmer, kan man ikke tenke på de tingene, men jeg kommer nok til å starte å tenke på det etter hvert som vi kommer nærmere lansering, folk ser traileren og bildene, og da starter det. Så, ja, skummelt, men samtidig spennende!
– Fra å være Master of Fine Arts via stipend, til en mester av The Badass Dark Side of the Force, kan du fortelle hvordan du forbereder deg til rollen din? Er det noen erfaringer fra ditt ekte liv du kan bruke for å justere deg inn på inquisitor-karakteren?
Ingram:
– Vel, ja: «The power of the push». Du må kunne skyve gjennom hindringer, selv når det ser umulig ut og superavskrekkende, må du vite at det alltid er en vei rundt. Du må bare se hardt nok etter den, og jeg tror mitt liv er et bevis på det. I så mange år måtte jeg finne det neste praktiske trekket, som kanskje kunne være sidespranget inn. Og jeg tror jeg og inquisitor-en er veldig like på den måten.
Deborah Chow, regissør
Til slutt fikk vi et kort intervju med regissør Deborah Chow. Som altså har gjort to episoder av The Mandalorian, og nå fått æren av å gjøre alle seks episodene av Obi-Wan Kenobi.
– Hvordan har det nye studiosettet påvirket ditt arbeid som redaktør?
Chow:
– Jeg lærte meg denne måten å jobbe på gjennom The Mandalorian. Det var veldig spennende å få lære den teknologien. Når det kom til Obi-Wan Kenobi ville jeg ta alt jeg hadde lært og tyne arbeidet med teknologien videre. Det har vært et enormt hjelpemiddel, spesielt under covidpandemien, siden vi nå har kunnet gjøre så mye filming inne i studio. Jeg elsker science-fiction og fantasy, og jeg føler at mye av teknologien fra StageCraft virkelig gjorde at vi kunne skape en annen verden på en veldig vakker måte.
Å gå fra å regissere to episoder i The Mandalorian, til å gjøre hele denne serien, endrer det innfallsvinkelen på noen måte?
Chow:
– Det har klart vært en stor oppgave i forhold. Mye av arbeidet er forberedelser, ikke minst på grunn av StageCraft. Vi har måttet forberede masse for å få innholdet opp skjermene før vi har kunnet begynne filmingen. Så det har vært mye mer arbeid, men for meg elsket jeg å kunne ha hele historien fra begynnelse til slutt, og kunne virkeliggjøre én stor visjon over alle de seks episodene.
Hvordan er Obi-Wans mentale tilstand? Klandrer han seg selv for det som har skjedd de siste årene? Darth Vader og alt?
Chow:
– Det er et virkelig interessant utgangspunkt for karakteren, men også for hele galaksen det er en veldig mørk periode. Order 66 har jo skjedd, og så mange jedier er enten døde eller i skjul. Og alle jaktes på. Det er mange verdensstore begivenheter som skjer samtidig, og for Obi-Wan personlig er det alle disse følelsene mot Anakin og det som hendte i Revenge of the Sith. Så det er mye han må håndtere på begynnelsen av serien. Så vi utforsket helt klart mye av det mørket, og den byrden som lå på ham.
– Med tanke på at de første Star Wars-filmene egentlig var laget for barn, men som voksne også kunne sette pris på. Nå som flere generasjoner har vokst opp og setter pris på dette universet, hvilken aldersgruppe har dere siktet dere inn på med Obi-Wan Kenobi?
– Det er noe vi har tenkt mye på, for vi har selvsagt koblingen til den originale trilogien, men så er vi også tilkoblet forhåndsoppfølgerne (prequels). Så det er som du nevnte flere generasjoner med Star Wars-fans nå. Vi prøvde ikke å sikte oss mot en spesifikk aldersgruppe. Det er utfordrende nok å fortelle historien, så vi har heller fokusert på Obi-Wans historie og hva som føltes naturlig i forhold til ham. Men jeg tror det er viktig å ha balanse, å ha elementer som er mer lette og ledige, ved siden av de mer seriøse.
Det er bare å glede seg!
Vi er i hvert fall ikke i tvil om hva vi skal gjøre den 27. mai!
Men vi vil også spørre leserne våre: Hvordan tror dere den nye serien Obi-Wan Kenobi kommer til å bli? Svar gjerne i kommentarfeltet under.