Sonos er nå i hardt vær, etter masse problemer med den nyeste Sonos-appen som ble lansert i mai 2024. Nå vurderer Sonos angivelig å rulle tilbake til den gamle versjonen fra 2020, i håp om å redusere kundenes frustrasjon. Dette hevder The Verges Chris Welch, som ofte er tidlig ute med troverdige Sonos-rykter.
Den nye appen har skapt mye trøbbel for trofaste Sonos-brukere, og har fått masse negative tilbakemeldinger på grunn av gjentagende feil og mangler. Tilliten til den tradisjonsrike amerikanske høyttalerprodusenten, som nylig også slapp sine første hodetelefoner – Sonos Ace – ser nå ut til å være på sitt laveste hittil.
Ironisk nok var det jo nettopp brukervennligheten og stabiliteten som har bidro til å Sonos-produktene populære fra starten av. Sonos-direktør Patrick Spence har derfor fått en tøff jobb med å gjenopprette selskapets renommé. Han har lovet bot og bedring, og satt nye produktlanseringer på vent inntil feilene er rettet.
Likevel ser problemene bare ut til å vedvare, til et punkt hvor det å tilbakeføre appen til forrige generasjon fra 2020 nå anses som et reelt alternativ. Dette kan imidlertid vise seg å bli teknisk utfordrende, da mye av funksjonaliteten i mellomtiden har blitt flyttet opp i skyen.
Ifølge The Verge anslår Sonos at det vil koste mellom 20 og 30 millioner dollar å rette opp situasjonen på kort sikt. Dette er en av de mest turbulente tidene i Sonos’ historie, og nylig måtte selskapet si opp rundt 100 ansatte som følge av situasjonen.
Snuoperasjonen er ikke offisielt bekreftet enda, og inntil videre arbeides det også på den nye appen, der oppdateringer slippes annenhver uke. Blant de seneste nyhetene er en funksjoner som angår Sonos Ace og Android-telefoner: