Det er ikke lenge siden eiere av Google Chromecast opplevde problemer, og nå har turen kommet til en av Samsungs mest populære lydplanker, HW-Q995D.
Utfordringene ser ut til å ha oppstått i forbindelse med en stor firmware-oppdatering(1020.7) som ble sluppet 10. mars. Ifølge The Verge er det nå flere eiere rundt om i verden, inkludert USA, Europa og Asia, som forteller at lydplanken deres har stoppet å fungere etter denne oppdateringen. Etter tips fra lesere kan Lyd & Bilde bekrefte at problemet også gjelder i Norden.
Diskusjonen foregår bl.a. på Samsungs amerikanske brukerforum. Noen rapporter tyder på at også andre 2024-modeller som HW-Q930D, HW-Q810D og HW-S810D, kan være berørt av samme problem.
Skjebnesvanger oppdatering?
Samsung selger flest lydplanker i verden: dermed er det potensielt mange som kan være berørt av dette problemet. HW-Q995D er blant selskapets mest solgte toppmodelller.
Problemet som brukerne rapporterer om, er at lydplanken rett og slett “dør” – det vil si at den slutter å reagere, og ikke lenger gir fra seg noen lyd når den kobles til TV-en til eARC-utgangen. Lydplanken er “låst” til HDMI eARC som lydkilde, og lar seg ikke resette på vanlig vis.
Brukerne får ikke kontakt med lydplanken via Wi-Fi med SmartThings-appen, og ingen av de vanlige triksene, slik som å koble strømmen ut og inn, eller tilbakeføre lydplanken til fabrikkinnstillinger- ser ut til å fungere. Man opplever derfor å sitte med et produkt som er ubrukelig – en “brick”(murstein) som det populært kalles på engelsk.
Hvordan unngå problemet?
Faktisk kan det være for sent allerede: Som The Verge skriver, er mange Samsung lydplanker (i likhet med TV og andre smart-produkter) stilt inn til å automatisk laste ned og installerer nye oppdateringer. Derfor kan “skaden” allerede ha skjedd.
Hvis du eier en av de nevnte Samsung-lydplankene, kan det uansett være lurt å deaktivere automatiske oppdateringer, eller koble lydplanken fra Wi-Fi/internett, som et forebyggende tiltak. Brukere som har lasted ned og foretatt oppdateringen via USB ser ikke ut til å ha samme problem.
Du kan sjekke den nåværende firmware-versjonen på din Samsung-lydplanke i SmartThings-appen. For å deaktivere automatiske oppdateringer, åpner du SmartThings, går til Innstillinger i appmenyen og scroller ned til knappen «automatisk oppdatering av enheter og tjenester»(Husk å utføre manuelle oppdateringer av og til, for å motta viktige feilrettinger og sikkerhetsoppdateringer).
Merk: Hvis din lydplanke allerede har gjennomgått firmware-oppdateringen og du opplever den nevnte feilen, er det likevel ingen grunn til å fortvile. Så lenge du har kjøpt et nytt produkt med garanti, vil du som forbruker selvfølgelig ha rett til å få feilen rettet.
Noen kunder i Storbritannia skal allerede ha blitt bedt om å levere inn lydplanken eller bestille service/reparasjon. Men en ny oppdatering (via nedlasting til USB) vil naturligvis være å foretrekke, så man slipper å være uten godlyd i lengre tid. Det blir jo en nedtur hvis man må klare seg med TV-ens egne høyttalere når man ser film, serier og annen underholdning…
Oppdatering 17. Mars kl 1600
Samsung melder til L&B at de undersøker årsaken til problemet, og iverksetter umiddelbare tiltak for å løse fastvarefeilen.
Den gjeldende oppdateringen (1020.7) er foreløpig stanset. Lydplanker som ennå ikke er oppdatert, unngår dermed å bli påvirket av problemene. Samtidig jobber Samsung med en løsning til nåværende eiere som opplever problemer med sin lydplanke.