Selv om finske Genelec ikke først og fremst kjent i hi-fi-markedet, finnes det kjapt noen studioteknikere som ikke har eid et par. Dette er nemlig meget korrekte analytikerverktøy, slik at de som er ansvarlige for å skru lyden på innspilt musikk hører nøyaktig hva som er på opptaket, og hva som skjer når man manipulerer lyden til det man ønsker.
Lyd med høyest mulig nøyaktighet er også ettertraktet av mange hi-fi-entusiaster. For der hvor studiomonitorer nådeløst avslører dårlige og flate innspillinger, så vil de beste innspillingene virkelig blomstre. Og vi er mange som ønsker det slik.
Musikalske studiomonitorer
Og i forhold til mange andre studiomonitorer låter Genelec – etter min mening – mer musikalsk og dynamisk. De har en lyd som faktisk egner seg for oppholdsrommet. Hvis man da ikke er av typen som foretrekker å spille med grisehøyt lydnivå. Studiomonitorer har nemlig ofte noe begrenset slagkraft fordi det er meningen at man skal sitte nærme når man skrur lyden. Dette for å koble rommet mest mulig ut av regnestykket.
Det som dermed ikke gjør Genelec veldig egnet for mange stuer, er utseendet. De minste høyttalerne går greit nok, men de større høyttalerne blir ganske ruvende på grunn av sitt oppblåste utseende. Spesielt i svart eller grått kan man fort synes de blir for industrielle, mens hvitt nok vil foretrekkes av mange.
Rå aluminium – for miljøets skyld
Men nå kommer en ny farge til flere av modellene: RAW, som er rå aluminium. Kabinettene er nemlig allerede i resirkulert aluminium (omhyggelig dempet på innsiden), som normalt lakkeres i ulike farger. Men nå hopper Genelec bukk over lakkjobben.
Hovedmotivet for å kjøre rå overflate er at Genelec ønsker å være snillere mot miljøet. Mindre kjemikalier og løsningsmidler, og lavere utslipp.
Men det kan like gjerne argumenteres for estetikk. For det er noe med den rå aluminiumoverflaten som tiltaler. Spesielt i rustikke hjemmemiljøer, men også mer minimalistiske stuer kan kle slike høyttalere.
Vi falt for eksempel pladask for den rå betongoverflaten til Audiovectors spesialutgave av SR3 Arreté, nemlig Raw Surface.
Og etter bildene å dømme vil den nye Genelec RAW-utførelsen se tilsvarende flott ut i det riktige miljøet.
“Den naturlige utførelsen av RAW-modellene krever ingen lakkering og mindre overflatematerialer. Dette gir en enda mer miljøvennlig høyttaler som lar den rene skjønnheten til kabinettets resirkulerte aluminium skinne gjennom – og gjør hver eneste høyttaler unik,” kan man lese på Genelecs hjemmeside.
Lite diffraksjoner
Alle RAW-modellene har Genelecs særegne form på kabinettet, som Genelec kaller Minimum Diffraction Enclosure (MDE). Dette fordi kabinettet er kurvet slik at det fungerer som en uendelig baffel, hvor fronten går i ett med resten.
Resultatet er en meget jevn frekvensrespons, presist stereoperspektiv og glimrende akustiske egenskaper. Ingen vits i å sette dette i sitattegn, da vi etter alle våre Genelec-tester kan skrive under på at høyttalerne virkelig har disse egenskapene.
Modellene som blir tilgjengelige i RAW utførelse er:
Studiohøyttalere:
- 8020D
- 8030C
- 8040B
Hjemmehøyttalere:
- G Two
- G Three
- G Four
Installasjonshøyttalere:
- 4020C
- 4030C
- 4040A
- 4420A
- 4430A