TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

B&W revolusjonerer 800-serien

Flaggskip-høyttalerne er bygget opp igjen helt fra bunnen, for å få frem mer musikk og mindre forvrengning enn noensinne.

Av / 11.09.15 - 10:16
B&W revolusjonerer 800-serien

Da jeg ankom Bowers & Wilkins’ lokaler i Brighton var det med en blanding av spenning og skepsis. Det var på forhånd klart at en ny 800-serie skulle avdukes. Og jeg hadde hørt at det meste av høyttalerkonstruksjonene var gjort fra bunnen av. Men igjen, hvor ofte hører man ikke det? Så viser det seg å være ny innmat i kabinettet, et nytt delefilter og kanskje en og annen membran som er skiftet ut.


Video av den nye 800 D3-familien.

Det skulle imidlertid vise seg at B&W ikke driver med falske profetier. I versjon D3 er er det virkelig ikke mye igjen av den gamle 800-serien.

Continuum-membranen på mellomtoneelementet er vevet som Kevlar, men har mindre oppbrytning og stående bølger.
Continuum-membranen på mellomtoneelementet er vevet som Kevlar, men har mindre oppbrytning og stående bølger. Foto: Geir Gråbein Nordby

Ikke lenger Kevlar
La oss begynne med det mest åpenbare. Mellomtonemembranen er ikke lenger gul. Det er fordi det ikke lenger er Kevlar, som har vært B&Ws favorittmateriale til disse elementene siden 1974. Fremdeles mener B&W at Kevlars egenskaper er bedre enn tradisjonelle membraner, fordi det vevde materialet skaper en motfaseforvrengning til hver oppbrytning. Men Kevlar har på sin side ganske mye av dette, fordi det er såpass mykt, og det produseres en hel del stående lydbølger langs membranen.

B&W_802D3
Foto: Geir Gråbein Nordby

Det nye materialet til mellomtonemembranene er sølvfarget og bekledd med et tynt metallisk lag. Det er fremdeles vevd, og besitter hovedkarakteristikkene til Kevlar. Men i følge B&W har den nye strukturen, som kalles noe så fancy som Continuum, langt mindre oppbrytning, og stående lydbølger dør ut med én gang. Mindre vibrasjoner gjør at mer av energien fra forsterkeren overføres til lyd, noe som igjen gir markant bedre dynamikk. Og fremdeles er alle oppbrudd, som nå er meget små, kontrollerte. Hver forvrengning har en motfaseforvrengning. Alt er målt med laserpresisjon, slik at man er sikker på at det nye materialet er bedre på alle måter – ikke bare annerledes.

Annonse
Bassmembranen er tykkere på midten, for å fungere mer som et direkte stempel.
Aerofoil-membranen er tykkere på midten, for å fungere mer som et direkte stempel. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nye bassmembraner
Membranene til bassene er en kompositt ”sandwitch”-konstruksjon som før. Og fremdeles benyttes karbonfiber utenpå et stivt skummateriale. Men ved å studere og analysere bevegelsene med laser, ser man at membranen bryter opp langs opphenget idet det beveger seg ut og inn. En perfekt stempelbevegelse er ikke mulig, men B&W har kommet mye nærmere med den nye membranen. Blant annet fordi formen ikke er uniform, men tykkere på midten enn ute i kantene. B&W kaller den nye bassmembranen for Aerofoil, da dens egenskaper er meget aerodynamiske. Vi fikk se noen simulasjoner av gammelt og nytt basselement, og det er virkelig stor forskjell på oppbrytningen idet membranen beveger seg. Alle simulasjoner er gjort takket være sofistikerte måleinstrumenter, som måler hver eneste kvadratmillimeter på membranene med laser, mens de er i bevegelse.

Alle elementer har fått nye neodymmagneter.
Alle elementer har fått nye neodymmagneter. Foto: Bowers & Wilkins

Neodymmagneter
Alle høyttalerelementene har nå fått neodymmagneter. Bassene har to magneter som er satt mot hverandre. Dette er litt vrient, da de frastøter hverandre, men ved å gjøre dette, oppnår man lavere forvrengning, i følge B&W.

De hvite modellene har sølvfarget hode, mens de andre er svarte.
De hvite modellene har sølvfarget hode, mens de andre er svarte. Foto: Geir Gråbein Nordby

Et nytt hode
De nye høyttalermodellene har fått et mer strømlinjeformet utseende. Men slektskapet fra de gamle er ikke til å ta feil av, mye takket være hodet på toppen på de største modellene. Det karakteristiske dråpeformete hodet er beholdt, men kraftig forbedret fra det gamle Marlan-hodet. Man har nemlig målt og studert det gamle hodet med det samme sofistikerte måleverktøyet, som ikke tidligere var tilgjengelig, og funnet ut hva som var bra og dårlig med den forrige designen. Selve prinsippet med hodet står de fremdeles bak, da dråpeformen er den beste formen mot stående lydbølger og diffraksjon, både innvendig og utvendig. Men det gamle hodet hadde noen mekaniske problemer, som skapte forvrengninger. Dette var også noe de fant ut med det nye måleutstyret.

Det nye Turbine-hodet har langt mindre mekanisk forvrengning enn det gamle Marlan-hodet.
Det nye Turbine-hodet har langt mindre mekanisk forvrengning enn det gamle Marlan-hodet. Illustrasjon: Bowers & Wilkins

– Det vi ønsket å gjøre, var å forbedre den mekaniske oppførselen uten å forringe de akustiske egenskapene, noe som viste seg å være vrient, sa Martial Rousseau, leder for utviklingsavdelingen, da vi var der.

Det ble jobbet med nye konsepter, og en kombinasjon av nye materialer og nye fasonger. Til slutt endte man med et hode som er smalere enn det gamle, noe som gjør det stivere, og oppbrytningene skjer ved mye høyere frekvenser. Men siden man har ønsket det samme interne volumet, er bakenden på det nye hodet litt bredere enn på det forrige. Det nye hodet er dessuten laget i ett eneste stykke aluminium.

De har strenge krav til hvilke høyttalere som får forlate fabrikken. Her en 805 D3 som ikke besto forvrengningstesten.
De har strenge krav til hvilke høyttalere som får forlate fabrikken. Her en 805 D3 som ikke besto forvrengningstesten. Foto: Geir Gråbein Nordby

Vi fikk se en simulasjon av begge hodene og hvordan de påvires av en 2 kHz tone (et meget følsomt område for øret), og det nye hodet ringer nærmest ikke i det hele tatt, der det gamle oppfører seg ganske stygt. Forvrengninger er 10-20 dB lavere i det nye hodet enn det gamle, uansett frekvensområde, lover Rousseau.

De nye D3-modellene får altså et nytt hode, og der hvor den gamle D2-serien kun hadde hode på modellene 802 og 800 (og 801), så får nå også 803 dette. Av den grunn vil du også legge merke til at denne får den største prisøkningen i forhold til tidligere. Hodet på 803 er laget mindre, for å passe det slankere kabinettet.

B&W_D3_diskantstag
Diskantkammeret er helt nytt, laget i ett stykke aluminium. I motsetning til det gamle, ringer ikke dette som en bjelle. Legg merke til at diamantdomen er helt beskyttet. Foto: Geir Gråbein Nordby

Nytt diskantkammer
Diskantkammeret helt på toppen er også skiftet ut, da de samme problemene ble funnet på det gamle, som på det gamle hodet. I tillegg, hvis du slo på det gamle diskantkammeret med en jernstang, ville dette ringe som en bjelle. Det nye diskantkammeret, som ser veldig ut som det gamle, har ikke denne ringelyden.

Andy Kerr fra B&W poserer stolt ved det nye skjellettet, fra innsiden av kabinettene.
Andy Kerr fra B&W poserer stolt ved det nye skjellettet, fra innsiden av kabinettene. Foto: Geir Gråbein Nordby

Kabinettene
Kabinettene er også helt nye. Den største nyheten er at det ikke lenger finnes noe MDF, i stedet har man brukt utelukkende kryssfinér. Dette gjelder også for den innvendige oppstivingen, hvor den gamle Matrix-formen er erstattet med en helt ny. Også her har B&W gjort lasermålinger, for å finne ut hvordan den gamle vibrerte, og bygget en ny som vibrerer langt mindre. Det samme er for øvrig også gjort med både det utvendige kabinettet, og basen som hele konstruksjonen står på.

Basene er nye, med helt stillegående hjul, og integrerte pigger som enkelt skrus ut når du har plassert høyttaleren der du vil ha den.
Basene er nye, med helt stillegående hjul, og integrerte pigger som enkelt skrus ut når du har plassert høyttaleren der du vil ha den. Foto: Geir Gråbein Nordby

Andre forandringer
Flere andre forandringer er gjort. Spiderne på baksiden av høyttalerelementene er nye, og ringer ikke som de gamle. Hjulene på bunnen av basen er nå helt lydløse når du snurrer på dem, og basen har dessuten innebygde pigger (spikes), som du enkelt skrur ut etter du har plassert høyttaleren der du vil ha den. Du trenger ikke lenger legge den ned for å sette inn piggene.

Piggene er festet til beskyttelsesføtter med kraftige magneter.
Piggene er festet til beskyttelsesføtter med kraftige magneter. Foto: Geir Gråbein Nordby

Delefilteret, som tidligere satt i basen, er helt nytt og nå flyttet til sitt eget kammer på baksiden av kabinettene, i stedet for i sokkelen. Den metalliske baksiden av kabinettene fungerer som en varmeavleder for delefilteret.

Hva står igjen?
Det er mye enklere å snakke om hva som ikke er forandret. Det eneste som i bunn og grunn står igjen fra de gamle konstruksjonene er nemlig høyttalerterminalene – og diskantdomen av diamant, som B&W hevder er verdens beste. Men resten av konstruksjonen bak domen, deriblant magneten, motoren og opphenget, er ny.

B&W_803D3
803 D3, her i rosentre, låt meget imponerende under lytteseansen. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lyttetest
Etter et fabrikkbesøk, hvor vi fikk se hvordan høyttalerne ble laget (hvor det var i bruk imponerende mange helautomatiske roboter!), fikk vi danne oss et lytteinntrykk av den nye D3-serien.


Se video fra vårt fabrikkbesøk 9. september 2015.

Først fikk vi høre den gamle kompaktmodellen 805 D2 mot den nye 805 D3. D3-versjonen fikk frem mange flere klangstrukturer fra flygel, kabinettene forsvant i lydbildet, slik at lyden hang mer i rommet. Det var mer av alt, man fikk følelsen av at D3-versjonen hadde mer dypbass, selv om den i virkeligheten går omtrent like dypt. Men lydbildet var befriende frigjort og klangrikt.

804 D3 hadde enda mer kropp, og da vi kom til 803 D3, den minste av modellene med dråpeformet hode på toppen, var det en hel del som skjedde. Det større kabinettet og basselementene ga mer bass, men det låt også enda mer oppløst og frigjort i overtoneområdet.

Jeg rakk personlig aldri å høre 802 D3, da jeg måtte rekke flyet hjem, men dette besøket gjorde definitivt at jeg gleder meg til å få modellene til test i egne lokaler, med elektronikk jeg kjenner.

B&W_800D3-family
Foto: Bowers & Wilkins

Priser
Prisene på de nye modellene har blitt en del høyere, på grunn av økte utviklings- og produksjonskostnader. Blant annet brukte de visst nesten 100 millioner kroner på nye verktøy for å lage den nye høyttalerserien…

Prisene blir som følger (priser på tidligere Diamond-serie i parentes):

  • 805 D3 47.800 kr pr par (34.800 kr)
  • 804 D3 79.800 kr pr par (57.800 kr)
  • 803 D3 157.800 kr pr par (71.800 kr)
  • 802 D3 199.800 kr pr par (109.800 kr)
  • HTM1 D3 54.900 kr pr stk (39.900 kr – HTM2 Diamond)
  • HTM2 D3 35.900 kr pr stk (19.900 – HTM4 Diamond)

Legg merke til at HTM senterhøyttalerne har fått nye navn. I stedet for HTM2 og HTM4 heter de nå HTM1 og HTM2. For øvrig er de nå begge 3-veishøyttalere, hvor den minste før var en toveiskonstruksjon.

Tilgjengelighet
Alle høyttalermodellene bortsett fra den største 800 D3 kommer i salg i løpet av oktober. Toppmodellen kommer i produksjon noe senere.

hifiklubben.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Denne koster like mye som en bil

High-end høyttalere for designbevisste

Sonos lanserer ny lydplanke og subwoofer

Beolab 50 og Beosound Theatre i Ferrari-versjon

JBL inviterer til fargefest

Nye SVS subwoofere med 17(!) tommers bass

De største høyttalerne noensinne fra Arendal Sound

Se hva Naim og Focal har klekket ut!

Budsjettvennlig KEF-serie med Meta-teknologi

Her er DALIs nye high end-serie

Linn slipper ny høyttalerserie

Usynlig Lyngdorf til hjemmekinoen