Målet med den nye appen var å gi brukerne en bedre og mer personlig opplevelse, basert på flere år med forskning og tilbakemeldinger. Men lanseringen har ikke gått helt etter planen.
Sosiale medier og Sonos’ egne brukerforum har den siste uken vært fylt med frustrerte brukere som klager på alt fra forsinkelser og avbrudd i avspillingen, til manglende funksjoner og en rotete brukeropplevelse.
– Den verste noensinne
“Denne nye appen er en av de verste appene jeg noensinne har brukt!”, skriver brukeren Webbdog på Sonos’ eget brukerforum. Hen hevder å ha vært integrator av high-end lydsystemer i 30 år. “Jeg elsker Sonos, men må nå finne et nytt musikksystem å selge hvis de ikke fikser dette!”
Flere brukere rapporterer at appen ikke finner Sonos-systemet deres i det hele tatt, mens andre klager på at tidligere enkle oppgaver, som å justere EQ-en på enkeltrom eller legge til sanger i spillekøen uten å erstatte den, nå er blitt unødvendig komplisert – eller rett og slett umulig.
Undertegnede journalist kan selv bekrefte å ha hatt problemer. Slettes ikke alt er like intuitivt, søkefunksjonen fungerer ikke alltid sømløst på kryss av tjenester, og vekkefunksjonen som jeg bruker på mine barn for å få dem opp i tide til barnehage og skole, er fjernet fra den nye mobilappen. Riktignok er den fortsatt tilgjengelig i nettleserversjonen, men det hjelper lite for dem som vil styre dette fra sengen.
Jeg har også opplevd at Sonos-systemet ikke har blitt funnet, og det har ikke hjulpet å starte mobilen på nytt. I stedet har løsningen vært å avinstallere og installere appen på nytt.
– Utrolig frustrert
“Jeg har aldri før kommentert på et forum, men gjør et unntak for denne tråden”, skriver brukeren gjsam. “Jeg er så utrolig frustrert! Hvis jeg ikke hadde investert så mye penger i høyttalerne deres, ville jeg byttet til et annet merke!”
Enkelte spekulerer i om Sonos i det hele tatt har betatestet den nye appen skikkelig før lansering.
Igjen kan journalisten bekrefte å ikke ha blitt invitert til betatesting, og fått avslag på forespørsel om å få tilgang før lansering.
Andre brukere truer med å kvitte seg med hele Sonos-systemet sitt hvis ikke problemene blir løst raskt.
“Jeg har anbefalt Sonos så mange ganger, aldri har jeg ikke anbefalt dem,” skriver kmplatprod.” Jeg har bokstavelig talt fortalt rundt seks personer de siste to dagene om dette søppelet og frarådet dem å kjøpe det.”
“Sjokkert over å oppdage at det ikke lenger er mulig å spille av spor lagret på PC-en i iTunes-biblioteket over Sonos-systemet,” skriver JJAJ2024, som fortsetter: “Vi hadde planer om å oppgradere Sonos høyttalerne og Sub. Nå undersøker vi alternative produsenter. Så trist at vi har nådd dette punktet.”
Sonos svarte på Reddit
Sonos selv har ikke kommentert klagestormen på sitt eget forum, men for to dager siden gjorde de en Ask Me Anytning-seanse på Reddit. Den ser ut til å gått sånn passe.
Foruten dette rapporterer flere brukerre om lange køer til kundeservice og manglende svar på henvendelser.
Kommentar fra Sonos: – Arbeider så raskt vi kan
Vi henvendte oss til Sonos i forkant av publiseringen av denne artikkelen. PR-manager Sabrina Krim hadde følgende å si på vår henvendelse:
Appen ble bygget om fra bunnen av for å sikre at den kan støtte fremtidig innovasjon i årene som kommer. Under lanseringen 7. mai fokuserte vi på hvordan vi kunne svare på noen av de vanligste ønskene fra kundene våre, inkludert økt pålitelighet, ytelse og raskere tilgang til musikk. 14. mai leverte vi en oppdatering som gjeninnførte muligheten til å legge til og redigere alarmer, samt innledende forbedringer for skjermlesere på iOS VoiceOver, som gjør det enklere for brukere å navigere i appen.” – Sabrina Krim, PR Manager hos Sonos.
“Det ligger mye hardt arbeid bak den nye appen, og vi jobber så raskt vi kan for at alle funksjoner skal være på plass og for at alle Sonos-brukere skal være fornøyd med opplevelsen sin,” forteller Sabrina, som bedyrer at det vil skje en serie oppdateringer utover mot sommeren:
“I løpet av de neste ukene vil vi dessuten gjeninnføre følgende funksjoner, samtidig som vi jobber med feilrettinger og andre eventuelle ytelsesrelaterte problemer:
- Ytterligere forbedringer av skjermleser for synshemmede kunder: 21. mai
- Legge til i kø og spille neste: begynnelsen av juni
- Innsovningstimer: midten av juni
- Søk og avspilling av lokal musikksamling: midten av juni
- Oppdatere Wi-Fi-innstillinger: midten av juniVi har også nettopp gjennomført en “Spør oss om alt”-økt på Reddit for 2 dager siden, hvor vi forsøkte å gi raske svar på alle spørsmål som har dukket opp.”
Kilde: community.sonos.com