Som tech-journalister blir vi daglig bombardert med nyheter om nye – angivelig revolusjonerende – teknologier og produkter. Noen av dem viser seg å forandre maten vi lever på. Som smarttelefoner. Og andre går rett i glemmeboka.
Når Carl Pei, som er en av grunnleggerne bak den voldsomt suksessfulle OnePlus, står bak, så stilles det store forventniger.
Pei forlot i utgangen av 2020 OnePlus og annonserte i januar i år at han hadde startet et nytt firma med navnet Nothing. Et selskap som har som formål å bryte ned barrierene mellom mennesker og teknologi – og gi oss alle en sømløs teknoligisk fremtid.

Selskapet fikk fort støtte fra hva man må betegne som en kjendis-investor: Twitch-stifer Kevin Lin, Reddit-sjef Steve Huffmann, i tillegg til Tony Fadell, som var med på å lage iPod og iPhone. Bare for å nevne noen. Svenske Teenage Engineering ble også tilknyttet for å stå for designet.
27. juli var datoen for selskapets første produktlansering. En dato som som ble sett fram til og snakket mye om i techmediene.
I en presentasjonsvideo kunne vi se Carl Pei presentere produktet Nothing Ear (1) og høre designerne snakke om hvordan de har brutt med tradisjonen og konformiteten.

Blant innovasjene er at esken og delene av den helt trådløse ANC-hodetelefonen er laget i gjennomsiktig plast. Det er også en fordypning i esken, slik at man kan snurre den rundt i hånden som en fidget-spinner.
Hvordan Nothing Ear (1) låter får en senere test vise. Men inntil videre ligner det ganske på et par Apple AirPods, bare med gjennomsiktig plast. Og ideen med å gjøre techprodukter gjennomsiktigere har vi også sett før. I iMac-dataen – fra 1998. Dengang førte designet en mangeårig trendt med seg.

Al begynner å ta av, og med så dyktige og kreative krefter som Nothing har samlet, kan det lett komme banebrytende produkter i fremtiden. Men inntil videre passer nyhetene så absolutt til firmanavnet: Nothing!
Men se selv. Her er den godt 42 minutter lange presentasjonen og unboxing-video:
Vi har ikke fått opplysninger om en norsk pris enda, men Nothing Ear (1) kommer til å koste EUR 90.