Til Stiftelsen Elektronikkbransjen lover giganter som Power, Komplett og Elkjøp at det ikke vil skje kunstige prisøkninger i forkant av årets Black Friday den 29. november. Som i virkeligheten er Black November, siden tilbudene starter allerede på Singles Day den 11. november.
Uttalelsen kommer etter flere år med kritikk for tvilsom prispraksis i forkant av tilbudsdagene.
Stor ståhei for ingenting?
Det er heller ikke fritt for at vi i Lyd & Bilde har vist vår skepsis til Black Friday-fenomenet. I en kommentar fra november 2023 beskrev vår journalist den store handelsdagen som «stor ståhei for ingenting» og advarte om at «risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp». I år lover altså bransjen en ryddig praksis, med reelle tilbud.
Ser lovende ut – så langt
Vi har for moro skyld så langt sjekket prisutviklingen på seks tilfeldige produkter vi tror det vil være rift om under årets Black Friday. Gledelig nok har vi foreløpig kun funnet én prisøkning – på Roborock S8 robotstøvsuger, som i dagene fra 19. til 21. oktober steg med over 40 prosent, i følge prisjakt.no.
Dette viser ikke nødvendigvis hele sannheten, da det kan være to forskjellig butikker med hver sine priser, hvor den ene faller ut av systemet i et kort tidsintervall. Likevel er prissammenligningstjenester som Prisjakt og Klarna det beste våpenet vi forbrukere har, i kampen mot å bli lurt.
Følgende produkter har for øvrig foreløpig ikke vist tegn til kunstige prisøkninger:
- Sony WH-1000XM5 trådløse hodetelefoner
- Samsung HW-Q995D lydplanke
- Sonos Beam (Gen 2) lydplanke
- LG 65″ EVO G4 OLED-TV
- Samsung 55″ The Frame 03D LCD-TV
Seks produkter er selvsagt for lite til å trekke noen konklusjoner, men kan gi grunn til forsiktig optimisme. Vi i Lyd & Bilde vil fortsette å overvåke prisutviklingen nøye fram mot Black November og Black Friday.
Bransjen lover ærlighet
Bransjen peker i en pressemelding på at nye regler fra 1. oktober 2023 krever at butikkene oppgir den laveste prisen varen har hatt de siste 30 dagene før en tilbudskampanje. Dette skal hindre villedende markedsføring.
«Vi har strenge interne retningslinjer for prising, og følger både markedet og norsk lovgivning,» forsikrer kommunikasjonssjef Kristian Willanger i Elkjøp. Også Silje Ensrud, kommunikasjonssjef i Power, forsikrer: «Kundene kan være trygge på at vi følger markedsføringsloven, og at vi jobber hardt for å holde prisene lave.» Komplett vil ikke være dårligere: «Vi har jobbet systematisk over tid for å sikre at alle førpriser hos oss er reelle,» sier kommunikasjonssjef Daniel Hauan i Komplett-gruppen.
Selv om de foreløpige funnene er positive, oppfordrer vi fortsatt deg som forbruker til å være på vakt og sjekke prishistorikk nøye før du slår til på Black Friday-tilbud. I mellomtiden håper vi at årets Black Friday – og Black Month – vil by på reelle rabatter og ærlig markedsføring.
Mer info: elektronikkbransjen.no