At de svært populære Bose QuietComfort 35 kom til å få en etterfølger var ganske åpenbart. De trådløse reisehodetelefonene med støyreduksjon ble lansert helt tilbake i 2016, som i hodetelefonverden er en evighet. De er faktisk så gamle at faktumet at de var trådløse var en stor nyhet ved lanseringen for fem år siden.
Tenk det: Hodetelefoner uten kabel.
Men det var ikke Bose som fikk lov til å fortelle nyheten, som har fått navnet QuietComfort 45. Men derimot den amerikanske telemyndigheten, FCC, som har behandlet søknaden om tillatelse til å selge produktet (Bluetooth er jo faktisk en radioteknologi).
På FCC-siden kan man lese om testen av produktet, og se Bose sin søknad om å holde teknisk informasjon og bilder hemmelig av konkurransehensyn.
Men utover bildet er det ikke noe annet konkret å finne om Bose QC 35, som vi må anta at vi får se i virkeligheten senere på året. Man kan likevel se på bildet at USB-porten til oppladning er endret til USB-C. Forgjengeren hadde Micro-USB til lading. Videre ser det ut til at Bose har valgt å satse på sin allerede suksessfulle oppskrift slavisk, da QuietComfort 45 ligner forgjengeren til forveksling. Om det betyr at Noise Cancelling Headphones 700, som har blitt oppfattet som en arvtaker for QC 35, ender med å bli en parentes i hodetelefonhistorien, vil tiden vise.
Har brukt QC35 i mange år og er fremdeles veldig fornøyd med disse. Det finnes jo i dag hodetelefoner med enda bedre aktiv støydemping, men har ikke funnet noen grunn til å bytte ut mine QC35 enda.
Ser frem til å teste QC45 når de dukker opp i butikkene. Foruten USB-C lading og ytterligere støydemping, så håper jeg at BT rekkevidden har blitt forbedret. Kort BT rekkevidde er for meg den eneste «alvorlige» irritasjonsfaktoren med QC35.
Enig i den, men vil ikke si de har noe særlige dårligere rekkevidde enn Sony nye XM4. Omtrent på likt nivå, som er ganske imponerende.
Uten om USB-C håper jeg på en bedre isolering av lyder fra omgivelsene. Sony XM4 er en soleklar vinner, hvor den klarer å blokkere ut lyder med normale frekvenser (biler som kjører) og veldig høye lyder (personen som uttaler stasjoner og holdeplasser i kollektivet).