Kavalkade 2013

De siste årene har hodetelefonmarkedet eksplodert med nye merker og alt mer fokus på utseende. Men det er ikke bare av det dårlige.
forfatter

For noen år siden var det ikke så komplisert med hodetelefoner. Enten satt man hjemme ved stereoen, og da kjøpte man et par skikkelige hodetelefoner med store klokker fra kjente merker som for eksempel AKG, Sennheiser eller Sony, og de varte i årevis. Eller så hadde man en form for bærbart musikkapparat, og da benyttet man det som fulgte med eller man oppgraderte kanskje til noe liknende Koss Porta Pro.

Men nå når vi alle har bærbare musikkapparater i lommen i form av mobiltelefoner, og det er mye lettere å ha med seg musikken, så har alt flere innsett at man bør fornye seg. Det har medført at det nå finnes hyllemeter med hodetelefoner i alle størrelser, farger og prisklasser i butikken. Og ikke nok med det, de har dessuten blitt ”livsstilprodukter”. Nå må man begynne å tenke over om de passer med porteføljen eller ryggsekken. Er man en ivrig Beats- eller 50 Cent-type, eller en kul Marshall-type?

For lydelskere kan dette låte som det rene vas, for det er nå vel likevel lyden som er viktig? Men i det lange løp er det av det gode. Den gemene hop har begynt å bli villige til å bruker penger på hodetelefoner. For disse livsstilshodetelefonene er ikke billige. Og når musikksmaken endrer seg eller man bytter stil, vil man forhåpentligvis begynne å se seg om og innse at det finnes mange flere merker der ute som har vært med lenge.

Og faktisk har også disse veteranene begynt å innse at konsumentene i dag faktisk vil ha noe som også ser pent ut. I dag finnes en mengde vellydende hodetelefoner som dessuten ser bra ut. Hvem hadde trodd det for 10 år siden?

 

Philips-S2-WT_00-MI1-global-001_highres

Årets beste hodetelefoner – budsjett

Philips Fidelio S2

Hvor fornøyd vi enn var med Fidelio S1 så er metall bedre enn plast, og det er akkurat hva man får med S2.

Annonse

Philips Fidelio S2

Det gjør at det føles mer gedigent og har en bedre resonansboks til lyden. Innfestningen er vinklet og føles pålitelig, og vi ser ingen problemer med holdbarheten. Selv ledningen faller i smak med sin flate form og gummiliknende ytre som gjør at man slipper kranglete ledninger. Det eneste vi ikke liker er fjernkontrollen som dels er litt plastaktig, dels bare har en knapp. Volumkontroll hadde vært hyggelig.

Maken til balansert lyd og fyldighet, men likevel åpen lyd, skal man lete etter. Om S1 hadde en litt tynn bass, synes imidlertid undertegnede at S2 har en perfekt balanse. Den er markert og kontrollert, men ikke overdrevet på noen måte. Det var faktisk vanskelig å finne en musikksjanger som ikke låt bra med disse øreproppene.

Vi ble like imponert av S2 som i vår tidligere test av S1. For de ekstra hundrelappene får man en fyldigere lyd, bedre byggekvalitet samt flere og bedre puter. Det gjør ikke bare at det er lettere å få de til å sitte godt, men at man også kan få en bedre forsegling og dermed bedre lyd. Fidelio S2 spiller medrykkende, men likevel kontrollert over hele registeret og passer bra for alle mulige musikksjangre. Da vi har vanskelig for å finne noe å klage på, er det bare å utrope Philips til seierherre.

Les testen her

 

 

sennheiser-momentum

Annonse

Årets Beste Hodetelefoner

Sennheiser Momentum

Med nydelig tonal balanse, og lyd som balsam i øregangene, er Sennheisers lukkede hodetelefoner noe av det åpneste vi har hørt.

Sennheiser Momentum

Momentum er like godt egnet til hjemmebruk, som til folk på farten. Støydempingen er faktisk ganske god, tross at den er passiv. Og mye bedre enn for eksempel på Denon AH-D5000. Lydkvaliteten er fabelaktig. Rett og slett. Enestående i denne prisklassen, vil jeg påstå. Lydbildet er kjempestort, uendelig fyldig og rikt på harmonier og klangnyanser.

Bassen er klangfull og potent med god kontroll på dynamikken, samtidig som mellomtonen er åpen og silkemykt fokusert. Diskanten er kanskje litt avrundet, nesten dempet helt øverst, men det hindrer ikke hodetelefonene i å gjengi symbaler, sopraner eller strykere med største selvfølgelige troverdighet. Etter mange timers lytting finner jeg ingen tin gå mislike med Sennheiser-klaffene. Kan hende at litt større gjennomsiktighet hadde gjenskapt detaljer i musikken med mer fokusert tydelighet, men jeg savnet det ikke i det hele tatt.

Sennheiser skal ha all ære for å ha lyktes med noe nær de perfekte hodetelefonene til allroundbruk. Som knuser fordommene man gjerne har mot lukkede øreklokker. Momentum er vår nye favoritt i prisklassen. Uansett type hodetelefon.

Les testen her 

 

Annonse

 

Grado-PS500

Årets Beste High-end Hodetelefoner

Grado PS500

Liker du engasjerende lyd og hater å gå glipp av noe, er Grados proffe hodetelefoner perfekt for deg.

Grado PS500

Grado har laget hodetelefoner lengre enn de fleste, og har høstet global annerkjennelse for lydkvaliteten. Fra den prisgunstige SR60 til de påkostede referansemodellene. Alt har mottatt minst et par priser for kvalitet og ytelse, og er skattet av audiofile som ikke ville skjelet til moteriktige hodetelefoner, som det går 13 på dusinet av.

Joseph og John Grado har holdt familiebedriften i Brooklyn gående i 40 år. De lager også pickuper til platespillere. Også de kritikerroste og vel ansett.

Hvis man allerede har kjennskap til for eksempel SR-serien med hodetelefoner fra Grado, vet man at bak det industrielle og funksjonelle designet, så skjuler det seg en musikkformidler av rang. Klangen er varm, bassen fyldig, musikken får mer kjøtt på beinet. I de dyrere modellene i GS- og RS-serien er det mye mer raffinement, oppløsning og dynamikk.

Annonse

Disse Grado-hodetelefonene gir deg ikke bare bedre innsikt i musikken. Det åpne og detaljerte lydbildet gir deg mer av musikkens klangfarger, harmonier i vokaler og akustiske instrumenter smelter fortreffelig inni lydbildet. Og bassen svinger det markant av. Man skal ha en dårlig dag for ikke å falle for disse gjennomførte hodetelefonene. Bedre enn dette blir det ikke til prisen.

Les testen her

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også