Det vanligste surroundanlegget bruker 5.1-prinsippet med seks kanaler, som også er grunnoppstillingen innen hjemmekino. 5.1 innebærer som bekjent to fronthøyttalere, en senterhøyttaler og to surroundhøyttalere ved siden, eller på skrått bak lytteren. Inkludert i 5.1 er en subwoofer, en basskasse (Low Frequency Effects), som utgjør .1 i 5.1 beskrivelsen.
Surroundteknikken innebærer videre at lyden kommer fra flere kanaler, altså oppdelt på to eller flere kanaler som har blitt lagret i analog eller digital form. Kodingen skjer enten i matriseform eller diskret, der den førstnevnte og litt eldre formen innebærer at flere analoge kanaler slås sammen til en (eller flere) kanaler ved hjelp av faseforskyvningsteknikk.
Diskret håndtering innebærer at lyden er digital og at hver kanal håndteres separat (diskret) og kodes sammen til en sammensatt datastrøm. Dette er den vanligste surroundteknikken i dag. Det finnes også hybrider av diskrete og matrisekodinger (Dolby Pro Logic), der en eller flere surroundsignaler matrisekodes sammen med et diskret signal.
6.1 og 7.1
Med 6.1 og 7.1-systemene øker man antallet surroundhøyttalere til tre respektive fire, men fortsatt med bare tre fronthøyttalere. Disse systemene benytter matrisekoding på den sjette og syvende kanalen, og er egentlig ikke ekte diskrete og separate lydkanaler. 6.1 finnes i formatene Dolby Digital EX og DTS-ES og er vanlig på DVD-plater.
Det finnes også varianter på 5.1 som i praksis innebærer syv høyttalere pluss en subwoofer. Det er Dolby Pro Logic Ilz og DTS Neo:X, som innebærer to ekstra fronthøyttalere som plasseres ovenfor eller litt høyere opp enn de vanlige fronthøyttalerne.
Nyere surroundsystem har ofte støtte for 7.1 og mange filmer produseres også i de nye formatene. De vanligste lydformatene kalles for Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio og har betydelig høyere lydkvalitet. Disse finnes for eksempel på Blu-ray.
10.2
10.2 sies å være neste generasjon surround. Formatet benytter DTS-teknikken og ble utviklet av THX-skaperen Tomlinson Holman ved TMH Labs og Chris Kyriakakis fra USC Viterbi School of Engineering.
Utviklerne hevder at: ”10.2 er dobbelt så bra som 5.1” og at ”10.2 er neste skritt i utviklingen, men ikke det siste”. Holman er også opphavsmann til begrepet ”5.1”, som anses å være minimumsantall for høyttalere i et surroundsystem. Holman hevder videre at høyere samplingsfrekvenser ikke har en ”betydningsfull lytteeffekt, men at det i stedet er flere antall diskrete kanaler som øker romfølelsen i lydbildet hos lytteren”. Alt ifølge Holmans teorier.
Syv fronthøyttalere
10.2 innebærer hele syv fronthøyttalere foran lytteren og tre surroundhøyttalere bak sofaen samt to subwoofere (noen ganger tre subwoofere).
Hvorfor skal man da ha syv fronthøyttalere? Årsaken er at romfølelsen av lyd hos mennesker er mye mer presis foran lytteren enn bak. To av fronthøyttalerne er dessuten plassert nærmere taket i 45 graders vinkel, som kan skape et romslig lydbilde i høyden.
Mangelen på vertikal informasjon har lenge vært ansett å være et av de største hindrene for realistisk lydgjengivelse. Et hinder som altså 10.2 skal eliminere ifølge utviklerne.
Forskning av den menneskelige hørselen viser at vi kan høre fra flere retninger enn hva dagens system gir. Vi benytter den direkte lyden for å lokalisere retningen av lydkilder og den reflekterte lyden til å oppfatte størrelsen på lydkilden. Se også i faktaboksen.
Ulemper
En av vanskelighetene med surroundteknikk er møbleringen, rommet må ha stort volum og stor gulvplass. Foruten å plassere åtte høyttalere i en sirkel rundt lytteren, skal to fronthøyttalere plasseres på veggen, nær taket i 45 graders vinkel. I tillegg kommer kablingen fra forsterkeren. Det blir mye kabler til alle høyttalerne. Samtidig kan man komme til å få en kvalitetsforringelse med økt antall surroundkanaler, spesielt om prisen for et 10.2-anlegg skal selges til samme pris som et 5.1-anlegg, med fem ekstra høyttalere og ytterligere en subwoofer.
Få filmer
I skrivende stund finnes det bare en film tilgjengelig som benytter 10.2-formatet. Det er en 30 minutters film som heter ”Seven Swans”. Det finnes dessuten bare et fåtall forsterkere som påstås å kunne levere 10.2 med egne effektforsterkere, for eksempel Pioneer SC-09TX og Yamaha RX-Z11.
Tilgangen til 10.2 er således enn så lenge, relativt begrenset, og per dags dato finnes det bare to kommersielle systemer i New York. Det ene systemet er plassert i et musikkstudio og det andre i et lytterom.
10.2 – Audyssey
Bak 10.2 står – foruten opphavsmannen Tom Holman – også det amerikanske selskapet Audyssey, et Los Angeles basert firma som designer og utvikler innovativ lydteknikk og produkter for musikkentusiaster.
Selskapet har sine røtter i forskning og utvikling, og man løser også problemer med lyd og musikk slik at det blir en eksakt gjengivelse av innspilt musikk, film eller live-opptreden. Audysseys teknikk finner du i mobiltelefoner, hjemmekinohøyttalere, TV-er, høyttalersystem og biler. I hjemmekinosammeheng er Audyssey mest kjent for sine systemer for romkorreksjon, som finnes i mange moderne hjemmekinoforsterkere. Innspillingsstudioer og kinoer benytter også Audysseys teknikk.
Audyssey løser grunnleggende problemer med lyden, så som topper i lydnivåene eller dårlig lydkvalitet ved lave lydnivåer. Man engasjerer seg også i vitenskapen om psykoakustikk, akustisk signalbehandling og komplekse matematiske algoritmer.
Selskapet graver også i mer kompliserte problem med lyden, for eksempel hvordan romakustikken påvirkes av møbler, vegger og vinduer, og hvordan man kompenserer for små høyttalere som begrenses av fysikkens lover. Audyssey hevder at det er tre faktorer som er nødvendige for en realistisk lydgjengivelse.
1. Frekvensomfang
2. Dynamisk omfang
3. Korrekt romfølelse
Persepsjon er ikke den eneste faktoren som spiller inn, ifølge Audyssey. Fysikken i romakustikk for musikk er godt kartlagt, og rommet er egentlig en forlengelse av høyttaleren. Forskning har vist at vi har sterke preferanser for retning, frekvensrespons og ankomsttid av reflektert lyd. Ytterligere kanaler og surroundlyd er derfor nødvendig for å kunne gjengi disse komponentene korrekt. Resultatet av 10.2 sies å være den mest engasjerende og realistiske hjemmekinolyden på markedet. Kanskje blir det også en ny standard for surroundlyd.
THX
THX-teknikken er opprinnelig et regelverk for kinoer som forteller hvordan de skal være utrustet rent teknisk og akustisk for å yte filmen rettferdighet. THX-normene finnes også for hjemmekinoanlegg og kalles da THX Select, Utra og Ultra 2. Litt forvirrende dukket også begrepet THX opp på noen surroundsystem, blant annet THX Surround EX som en variant av Dolby Digital EX. Lisensspørsmål skal ligge bak navneforvirringen.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser