Google melder nå at de har begynt å rulle ut en løsning på problemet som har rammet Chromecast 2. generasjon og Chromecast Audio-enheter verden over. Oppdateringen vil gradvis bli distribuert til alle berørte enheter i løpet av de neste dagene.
Løsningen er i gang
“Vi har begynt å rulle ut en løsning for problemet med Chromecast (2. gen) og Chromecast Audio-enheter, som vil bli fullført i løpet av de neste dagene,” skriver Google Nest-teamet i en fersk oppdatering på sitt forum.
Uttalelsen kommer etter at titusenvis – kanskje millioner – av Chromecast-brukere siden helgen har opplevd at deres enheter plutselig sluttet å virke. Problemet har vært knyttet til et utløpt sertifikat i enhetenes fastvare, noe som har gjort at enheter ikke lenger kunne autentiseres når de prøvde å koble til nettverket.

Enheten må være tilkoblet for å få oppdateringen
For at enheten skal motta oppdateringen, understreker Google at den må være koblet til nettverket. Dette kan være en utfordring for brukere som har fabrikkgjenopprettet enhetene sine i forsøk på å løse problemet.
“Din enhet må være tilkoblet for å motta oppdateringen. Hvis du utførte en fabrikkgjenoppretting under innledende feilsøking, kan du fortsatt oppleve et problem der du ikke kan sette opp enheten på nytt. Vi jobber med å løse dette så snart som mulig,” forklarer Google.
Midlertidig løsning fortsatt nyttig
Den midlertidige løsningen som ble oppdaget av kreative brukere forblir viktig for dem som har tilbakestilt enhetene sine. Metoden lar brukere koble Chromecast-en tilbake til Wi-Fi-nettverket, slik at den kan motta den offisielle oppdateringen.
Slik fungerer den midlertidige løsningen:
- Endre datoen på mobiltelefonen til før 8. mars 2025
- Start Chromecast-en på nytt og tilbakestill den igjen
- Sett opp enheten på nytt via Google Home-appen
- Når enheten er koblet til Wi-Fi, kan du sette telefonens dato tilbake til nåtid
Denne metoden har blitt bekreftet å fungere av flere brukere og kan være avgjørende for å få enheten klar til å motta Googles oppdatering.
Global utbredelse av problemet
Feilen som oppstod rundt 9. mars har rammet brukere over hele verden, med rapporter fra USA, Europa, Asia og Latin-Amerika. Problemet har vært særlig frustrerende for brukere som er avhengige av Chromecast for å se på strømmetjenester som Netflix, YouTube og andre plattformer.
Spesielt eiere av Chromecast Audio, som Google sluttet å produsere for flere år siden, har vært bekymret for sine enheter, ettersom disse har blitt populære for å gi nytt liv til eldre høyttalersystemer.

Lærdommer for fremtiden
Situasjonen har reist spørsmål om hvordan slike kritiske sertifikatoppdateringer håndteres i fremtiden. Mange brukere har uttrykt overraskelse over at et utløpt sertifikat kunne føre til så omfattende problemer.
Andre har påpekt at Googles første råd om å ikke tilbakestille enhetene kom for sent, ettersom fabrikkgjenoppretting vanligvis er det første steget i Googles egen feilsøkingsveiledning når en Chromecast ikke fungerer.
Når vil alle enheter være tilbake?
Google har ikke gitt noen spesifikk tidsramme for når alle enheter vil være oppdatert og fungere normalt igjen, men antyder at prosessen vil skje over “de neste dagene”.
For brukere som venter på at deres enheter skal komme tilbake i drift, betyr dette at tjenesten gradvis vil bli gjenopprettet i løpet av kort tid.
Mer info: Google Nest Community
Les videre med LB+
Tilbud - 1 måned for kun 79,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned!
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
LB+ Total 6 måneder
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt
- Deaktiver annonser