«It’s Showtime» var overskriften for dagens pressekonferanse fra Apples hovedkvarter i Cupertino, California. Og som ventet var fokuset stort sett utelukkende på tjenester og innhold, mens klassiske Apple-produkter som iPhone, iPad og Mac kun ble nevnt i bisetninger.
Det er forsåvidt ikke noe nytt at Apple gjør seg relevante med ulike tjenester – bare tenk på Apple Music iTunes, Apple Pay, iCloud og lignende. Men etter dagens lanseringer blir Apple for første gang leverandører av eget ekslusivt innhold. I det elektronikkgiganten kommer med helt nye typer tjenester innen vidt forskjellige områder som bl.a. gaming og finans.
Apple TV+
Den største nyheten er utvilsomt Apple TV+ – en ny streaming-tjeneste med film og tv-serier, som skal ta opp kampen mot Netflix, Amazon Prime Video og den kommende Disney+ kanalen.
Apple har alliert seg med en lang rekke imponerende navn fra film- og tv-bransjen, som produserer eller spiller med i nye serier og filmer, som kun blir tilgjengelige via Apple TV+ streaming-tjenesten.
Det gjelder bl.a Steven Spielberg, som kom kom på scenen for å vise fram sin tv-serie Amazing Stories, basert på en tegneserie med samme navn fra 20-tallet med horror- og science fiction-historier.
I tillegg snakket skuespilleren Jason Momoa om den nye tv-serien See, som handler om en relativt fjern fremtid, hvor et virus har utslettet nesten hele menneskeheten og alle overlevende er gjort blinde.
Steve Jobs Theater-auditoriet fikk også besøk av kjente filmfolk som Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell, Kumail Nanjiani, J.J. Abrams og selveste Oprah Winfrey, og hver av dem snakket om kommende, ekslusive film, serier og shows på den nye streaming-platformen.
Apple TV+ kommer til neste år blir abonnementsbasert. Alt innhold vil kunne lastes ned og ses offline, og tjenesten blir ikke bare tilgjengelig på Apples egne enheter (iPhone, iPad, Mac og Apple TV), men også på tv-bokser fra Roku og Amazon og på smart-tv’er fra Samsung, LG, Sony og Vizio.
Det skyldes at Apples TV+ blir en integrert del av den nye Apple TV-appen som snart kommer på de nyeste tv’ene fra de tidligere nevnte produsentene, noe som allerede ble kjent for et par måneder siden i forbindelse med CES 2019 i Las Vegas.
Det er foreløpig ikke sagt hva Apple TV+ kommer til å koste, men til gjengjeld er det gode sjanser for at streaming-tjenesten blir tilgjengelig i Norge, for Apple nevnte på pressekonferansen at Apple TV+ lanseres i mer enn 100 land!
Apple Arcade
En annen ny tjeneste som forøvrig også kommer til Norge er abonnementsbaserte Apple Arcade.
De mest populære appene i Apples App Store er spill, fortalte Apple-toppsjef Tim Cook fra scenen, men de fleste brukere laster bare ned gratis spill, mens spillene som koster penger har det vanskelig.
Derfor har Apples valgt å lansere Apple Arcade, som blir en integrert del av App Store og tilbyr ubegrensede nedlastninger av mer enn 100 spill mot betaling av et fast månedlig beløp.
Tjenesten satser hovedsakelig på litt mer ukjente og «sære» spillutviklere og tilter, og ingen av spillene vil være tilgjengelige noe annet sted enn i Apples univers. Til gjengjeld skal man kunne spille spillene bade på iPhone, iPad, Mac og via Apple TV, samtidig som alle spill også kan spilles offline.
Også Apple Arcade kommer til neste år, og denne tjenesten blir lansert i mer enn 150 land, så det er som sagt en stor sjanse for at den også blir tilgjengelig i Norge.
Apple News+ og Apple Card
Derimot er det mer usikkert om de to andre nye Apple-tjenestene kommer til Skandinaviske land i denne omgang.
Apple lanserte nemlig også Apple News+, som er et magasin-univers hvor man får tilgang til mer enn 300 digitale blad mot en månedlig betaling på USD 9,99. Samt Apple Card, som er et digital kredittkort fra Apple som befinner seg i Wallet på brukerens iPhone og fungerer sammen med Apple Pay.
De to tjenestene kommer i første omgang kun til USA, mens Apple ikke nevnte noe om en bredere lansering.
Stort fokus på privatliv
Til gjengjeld nevnes det igjen og igjen at ingen av de nye tjenestene samler inn data om brukerens atferd.
Apple vet ikke hva du leser, ser eller kjøper, forsikret Tim Cook igjen og igjen. I stedet behandles data kun på brukernes egen enhet, slik at det bl.a ikke blir mulig for annonsører å spore deg eller målrette reklamer etter ditt forbruk.
Dette skiller seg i stor grad fra selskaper som Amazon, Facebook og Google, som i høy grad har gjort dine data til deres foretningsmodell, og hvis Apples påstand virkelig holder, så kan det være et godt argument for å foretrekke f.eks. Apple TV+ fremfor Amazon Prime Video eller Googles Youtube Premium.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser